Tης Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
O Carl Rogers περιέγραψε την ανθεκτικότητα σαν το εσωτερικό μας κίνητρο για ανάπτυξη.
Η Merriam-Webster ορίζει την ανθεκτικότητα ως “την ικανότητα κάποιου να επανακάμπτει ή να προσαρμόσετε εύκολα στις δυσκολίες ή την αλλαγή”. Ένα ανθεκτικό παιδί σκέφτεται «δεν είμαι τα λάθη μου, μπορώ να προσπαθήσω και πάλι, τα πράγματα θα πάνε καλύτερα, και δεν είμαι ο μόνος».
Προστατευτικοί παράγοντες, καθώς και παράγοντες επικινδυνότητας για την ανθεκτικότητα είναι το γενικότερο κοινωνικό πλαίσιο, το οικογενειακό περιβάλλον και το ταπεραμέντο του παιδιού.
Σύμφωνα με τον APA, η οικοδόμηση της ανθεκτικότητας – της ικανότητας να προσαρμόζεται ένα παιδί καλά στις αντιξοότητες, στο τραύμα, σε τραγωδίες, απειλές ή ακόμα και σημαντικές πηγές άγχους – μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά μας να διαχειρίζονται το άγχος και τα συναισθήματα αβεβαιότητας. Ένα παιδί δεν γεννιέται ανθεκτικό, αλλά γίνεται. Έτσι, ο APA και το Devereux Center for Resilient Children (DCRC) δίνουν συμβουλές, που μπορούν να ακολουθήσουν οι γονείς, ώστε να διδάξουν δεξιότητες ανθεκτικότητας στα παιδιά:
- Διδάξτε στο παιδί σας πώς να κάνουν φίλους, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας της ενσυναίσθησης (empathy).
- Μάθετέ του να βασίζεται στις δυνάμεις του.
- Διδάξτε του την διαχείριση των συναισθημάτων του και τον αυτοέλεγχο.
- Διδάξτε του δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.
- Μάθετέ του πώς να παίρνει αποφάσεις.
- Διδάξτε το παιδί σας να προσφέρει στους άλλους.
- Διατηρήστε μια καθημερινή ρουτίνα.
- Διδάξτε στο παιδί σας να φροντίζει τον εαυτό του, αποτελώντας οι ίδιοι θετικό πρότυπο.
- Διδάξτε στο παιδί σας να βάζει λογικούς στόχους και στη συνέχεια να προχωρήσει προς αυτούς, κάνοντας ένα βήμα τη φορά.
- Βοηθήστε το να αναπτύξει μια θετική εικόνα εαυτού.
- Διατηρήστε μια θετική στάση ζωής, ώστε να μάθει να είναι αισιόδοξο.
- Αναζητήστε ευκαιρίες για να το βοηθήσετε να ανακαλύψει τον εαυτό του και να αποκτήσει αυτεπίγνωση.
- Δεχτείτε ότι η αλλαγή είναι μέρος της ζωής.
Για περισσότερα Επιστημονικά άρθρα Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/
Για να ενημερώνεστε για όλα τα Επιμορφωτικά Σεμινάρια που αφορούν την Ψυχοπαθολογία και την Παιδοψυχολογία μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/
Σύντομο βιογραφικό Iωάννας Μπάτζου
H Ιωάννα Μπάτζου είναι Ψυχολόγος και Νηπιαγωγός, φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Αποφοίτησε το 2005 από το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και κατά την διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε εθελοντικά στο ίδρυμα «Άγιος Δημήτριος» της Θεσσαλονίκης, ενώ ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο κέντρο απεξάρτησης εφήβων του ΚΕΘΕΑ «Ανάδυση». Το 2010 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων. Το 2011 συμμετείχε ως νηπιαγωγός με υποτροφία στο πρόγραμμα Leonardo da Vinci που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον Παιδικό Σταθμό δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως παιδαγωγός στο Κ.Ε.Κ. Eurotraining. Από τον Δεκέμβριο του 2015 φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Έχει παρακολουθήσει ημερίδες και συνέδρια σε ποικίλα θέματα ψυχολογίας. Εργάζεται στη Μέριμνα του παιδιού στο πρόγραμμα «Ζεστή Αγκαλιά» συμμετέχει σε εθελοντική δράση του Α.Π.Θ. για τους πρόσφυγες.