Psychopedia.gr

Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός

Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Σύμφωνα με τους Tatum & Tatum (1992)  “ο σχολικός εκφοβισμός είναι η σκόπιμη και συνειδητή επιθυμία να βλάψουμε τον άλλον και να τον/την υποβάλλουμε σε κατάσταση πίεσης”. Από την άλλη μεριά το Συμβούλιο της Σκωτίας για την Έρευνα στην Εκπαίδευση χρησιμοποιεί τον εξής ορισμό “ Ο σχολικός εκφοβισμός είναι η σκόπιμη, συνειδητή επιθυμία να βλάψουμε ή να απειλήσουμε ή να εκφοβίσουμε κάποιον” (Johnson, Munn & Edwards, 1991).

Τέλος, κατά τον Οlweus “ένας/ μία μαθητής/ μαθήτρια εκφοβίζεται ή θυματοποιείται όταν εκτίθεται επανειλημμένα και κατά τη διάρκεια κάποιου χρονικού διαστήματος στις αρνητικές πράξεις ενός ή περισσότερων μαθητών”. Οι αρνητικές πράξεις αυτές, κατά τον Olweus, είναι τα δυσάρεστα λόγια και η κοροϊδία, όταν αγνοούν τον μαθητή ή τον αποκλείουν, τα χτυπήματα, οι κλωτσιές και οι απειλές, οι ψευδείς φήμες, κακόβουλα σημειώματα κ.α. Ο τρόπος που εκφράζεται, λοιπόν, ο εκφοβισμός είναι σωματικά, λεκτικά και με τη μη-λεκτική γλώσσα του σώματος.

Όσον αφορά στους θύτες, πολλές έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά αυτά δεν έχουν αναπτύξει προκοινωνική  συμπεριφορά, έχουν άγχος και δυσκολεύονται να καταλάβουν τα συναισθήματα των άλλων. Συνήθως, βλέπουν τον εαυτό τους αρκετά θετικά. Τα θύματα, από την άλλη μεριά, είναι παιδιά που είναι συνήθως φοβισμένα και στερούνται αυτοπεποίθησης.

Η θυματοποίηση που συνεπάγεται ο εκφοβισμός μπορεί να προκαλέσει την εκδήλωση ψυχικών προβλημάτων, τόσο στην παιδική ηλικία όσο και στην εφηβεία. Τέτοια προβλήματα μπορεί να είναι άγχος, κατάθλιψη, ιδέες αυτοκτονίας, προβλήματα συμπεριφοράς κ.α.

Παρ’όλ’αυτά τα ανθεκτικά παιδιά, τα οποία υφίστανται εκφοβισμός φαίνεται πως τον αντιμετωπίζουν καλύτερα. Με τον όρο “ψυχική ανθεκτικότητα” περιγράφουμε “τη σχετική ικανότητα αντίστασης του παιδιού σε κινδύνους και αρνητικές εμπειρίες που προέρχονται από το περιβάλλον του, καθώς και το ξεπέρασμα του άγχους και των γενικών αντιξοοτήτων ή μια σχετικά καλή έκβαση και εξέλιξη παρά τα αρνητικά βιώματα”(Rutter, 2006).

Σημαντικό ρόλο για τα παιδιά που πέφτουν θύματα σχολικού εκφοβισμού παίζει το οικογενειακό τους περιβάλλον, με τις έρευνες να δείχνουν την σπουδαιότητα “των ευαίσθητων και ασφαλών οικογενειών”.

Eνημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: Κατάλληλη διαχείριση Bullying – Σχολικού εκφοβισμού. Ημερομηνία διεξαγωγής: Σάββατο 14 Mαρτίου 2020, ώρα: 5:00μμ-7:00μμ.

Επιπλέον Δυνατότητα E- Learning Παρακολούθησης (αποστολή του βίντεο της εισήγησης και εκπαιδευτικού υλικού σε μορφή pdf)

Δίδεται Βεβαίωση παρακολούθησης και ηλεκτρονικό υλικό αναγνωρισμένη από το Υπ. Παιδείας – ΕΟΠΠΕΠ

Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/neo-seminario-katallili-diacheirisi-bullying-scholikoy-ekfovismoy-14-3-2020/

 

 

Πηγές:

Κουρκούτας, Η.Ε., Θάνος, Θ.Θ. Σχολική βία και παραβατικότητα. Ψυχολογικές, κοινωνιολογικές, παιδαγωγικές διαστάσεις. Ενταξιακές προσεγγίσεις και παρεμβάσεις. Εκδόσεις Τόπος.

Rigby, K. Σχολικός Εκφοβισμός. Σύγχρονες Απόψεις. Εκδόσεις Τόπος.

https://www.psychologytoday.com/basics/bullying

 

 

Σύντομο βιογραφικό Iωάννας Μπάτζου

H Ιωάννα Μπάτζου είναι Ψυχολόγος και Νηπιαγωγός, φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας».  Αποφοίτησε το 2005 από το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και κατά την διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε εθελοντικά στο ίδρυμα «Άγιος Δημήτριος» της Θεσσαλονίκης, ενώ ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο κέντρο απεξάρτησης εφήβων του ΚΕΘΕΑ «Ανάδυση». Το 2010 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων. Το 2011 συμμετείχε ως νηπιαγωγός με υποτροφία στο πρόγραμμα Leonardo da Vinci που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον Παιδικό Σταθμό δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως παιδαγωγός στο Κ.Ε.Κ. Eurotraining. Από τον Δεκέμβριο του 2015 φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Έχει παρακολουθήσει ημερίδες και συνέδρια σε ποικίλα θέματα ψυχολογίας. Εργάζεται στη Μέριμνα του παιδιού στο πρόγραμμα «Ζεστή Αγκαλιά» συμμετέχει σε εθελοντική δράση του Α.Π.Θ. για τους πρόσφυγες.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο