Psychopedia.gr

Πώς να αποφύγετε την συναισθηματική καταστολή και να συμπαρασταθείτε συναισθηματικά στο παιδί σας.

Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Όλοι έχουμε συναισθήματα και όλοι νιώθουμε τα ίδια συναισθήματα στις ίδιες περιπτώσεις. Όλοι μας κάποτε έχουμε αρνητικά συναισθήματα. Νιώθουμε θλιμμένοι , κουρασμένοι, ταραγμένοι, τρομοκρατημένοι, έξαλλοι από θυμό, γεμάτοι μίσος, ένοχοι, ντροπιασμένοι, αποκλεισμένοι, ζηλιάρηδες, γεμάτοι φθόνο, ανακουφισμένοι ή ευτυχισμένοι. Αλλά επειδή κανείς δεν μιλά για τα συναισθήματα που κρύβει μέσα του, πιστεύει, ότι μόνο αυτός βιώνει αυτό που ζει. Αισθάνεται άσχημα που έχει τέτοια συναισθήματα και πιστεύει ότι είναι άχρηστος, κακός , ανυπόφορος. Κρίνει τον εαυτό του αρνητικά και βασανίζεται από τη σκέψη, ότι και οι άλλοι θα κάνουν το ίδιο.

Όταν αναγνωρίζει κανείς τα συναισθήματα του, όταν μαθαίνει να τα αντέχει χωρίς να φοβάται, ότι θα τον συντρίψουν, όταν τα λέει με το όνομα τους, μπορεί να έχει συνείδηση ολόκληρης της ύπαρξής του, χωρίς να χρειάζεται να τα κάνει πράξεις. Και όταν αποδέχεται τόσο τα θετικά όσο και τα αρνητικά συναισθήματα, τις θετικές και αρνητικές του σκέψεις και πράξεις, τότε αποδέχεται πλήρως τον εαυτό του και ξεκινά να πιστεύει σε αυτόν.

Η εμπιστοσύνη στον εαυτό, λοιπόν, οικοδομείται στο παιδί εφόσον τα συναισθήματα του γίνονται κατανοητά, επιδοκιμάζονται και εκφράζονται. Αντίθετα, όταν το περιβάλλον του παιδιού αρνείται συστηματικά τα συναισθήματα, αρνείται να τα κατανοήσει, τα γελοιοποιεί, το παιδί καταλήγει στο συμπέρασμα, ότι αυτό που αισθάνεται, σκέφτεται και πράττει δεν συμφωνεί με αυτό που προσδοκούν οι γονείς του. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να δείξουμε στο παιδί, ότι η αναγνώριση και η λεκτική έκφραση των πιο βίαιων παρορμήσεών του δεν καταστρέφουν την σχέση ούτε κανέναν. Το πραγματικό ενδιαφέρον για τα συναισθήματα και τις σκέψεις ενός παιδιού το βοηθά να είναι ο εαυτός του.

Προκειμένου να αποκτήσει αυτεπίγνωση το παιδί σας, ακούστε το πραγματικά, χωρίς να το κρίνετε, χωρίς να το συμβουλεύετε και χωρίς να προσπαθείτε να το κατευθύνετε. Δείξτε ενσυναίσθηση, ακούστε, δηλαδή, την ηχώ του συναισθήματος του παιδιού σας, μπείτε στην θέση του και ακούστε ενδόμυχα αυτό που βιώνει, αισθανθείτε αυτό που αισθάνεται.

Στάδια της συναισθηματικής συμπαράστασης:

1. Αποδεχτείτε με το βλέμμα, χωρίς να μιλάτε.
2. Αποδώστε με λέξεις αυτό που αισθάνεται. Πχ. «Βλέπω ότι είσαι θυμωμένος! Α! Είσαι στεναχωρημένος! Φοβήθηκες!
3. Επιτρέψτε στο συναίσθημα να φτάσει στην λύση του.
4. Όταν η αναπνοή του παιδιού γίνει πάλι ήρεμη, δώστε θέση στον λόγο.

Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “Παιδικοί φόβοι και φοβίες – Διαγνωστικά κριτήρια και έγκαιρη αντιμετώπιση”, το οποίο θα διεξαχθεί το Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου ώρα: 17:00-19.00.

Δυνατότητα παρακολούθησης: Από κοντά, μέσω Skype ή με e -learning (αποστολή βιντεοσκοπημένης εισήγησης και ηλεκτρονικού υλικού)

Απευθύνεται: Σε Ψυχολόγους, Ειδικούς Ψυχικής Υγείας, Νηπιαγωγούς, Εκπαιδευτικούς, Παιδαγωγούς, Ειδικούς θεραπευτές, Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές, Κοινωνικούς Λειτουργούς, γονείς και στο ευρύτερο ενδιαφερόμενο κοινό.

Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/paidikoi-fovoi-kai-fovies-diagnostika-kritiria-kai-egkairi-antimetopisi-neo-ekpaideytiko-seminario-21-9-2019/

 

Πηγή : Filliozat, I. (2000). Στην καρδιά των συναισθημάτων του παιδιού. Αφουγκραστείτε την ευφυΐα των συναισθημάτων του παιδιού σας. Εκδόσεις Ενάλιος.

 

 

 

Σύντομο βιογραφικό Iωάννας Μπάτζου

H Ιωάννα Μπάτζου είναι Ψυχολόγος και Νηπιαγωγός, φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας».  Αποφοίτησε το 2005 από το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και κατά την διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε εθελοντικά στο ίδρυμα «Άγιος Δημήτριος» της Θεσσαλονίκης, ενώ ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο κέντρο απεξάρτησης εφήβων του ΚΕΘΕΑ «Ανάδυση». Το 2010 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων. Το 2011 συμμετείχε ως νηπιαγωγός με υποτροφία στο πρόγραμμα Leonardo da Vinci που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον Παιδικό Σταθμό δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως παιδαγωγός στο Κ.Ε.Κ. Eurotraining. Από τον Δεκέμβριο του 2015 φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Έχει παρακολουθήσει ημερίδες και συνέδρια σε ποικίλα θέματα ψυχολογίας. Εργάζεται στη Μέριμνα του παιδιού στο πρόγραμμα «Ζεστή Αγκαλιά» συμμετέχει σε εθελοντική δράση του Α.Π.Θ. για τους πρόσφυγες.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο