Οι περισσότεροι από εμάς είτε αγαπούσαμε είτε μισούσαμε τα μαθηματικά στο σχολείο. Εάν μεγαλώσατε με αρνητικά συναισθήματα για τα μαθηματικά, μπορείτε να αποφύγετε να μεταδώσετε άθελά σας αυτές τις τάσεις στις επόμενες γενιές. Όταν δίδαξα μαθηματικά στην πέμπτη τάξη και άλγεβρα στο γυμνάσιο, άκουσα σχόλια όπως: «Οι γονείς μου είπαν ότι ήταν και οι δύο κακοί στα μαθηματικά, οπότε δεν περιμένουν από εμένα να είμαι καλός σε αυτά». Άλλοι είπαν, «Οι γονείς μου είπαν ότι έγιναν επιτυχημένοι χωρίς να χρειάζεται να χρησιμοποιήσουν μαθηματικά πέρα από την αριθμητική».
Μερικοί γονείς ανησυχούν ότι δεν μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους στα μαθηματικά επειδή δεν θυμούνται τι έμαθαν. Αντίθετα, οι γονείς που ήταν πολύ επιτυχημένοι μαθητές μαθηματικών και είχαν πολύ υψηλές προσδοκίες για τις επιδόσεις των παιδιών τους στα μαθηματικά μπορεί να παρακινήσουν τα παιδιά να δουν τα μαθηματικά ανταγωνιστικά για τους βαθμούς. Άλλοι που τρέφουν μια διαισθητική αίσθηση για τα μαθηματικά που φαίνεται να απουσιάζει στα παιδιά τους δημιουργούν ένα απογοητευτικό αδιέξοδο με τη φράση “δεν είναι προφανές;”
Τα παιδιά που υιοθετούν αυτές τις πεποιθήσεις είναι λιγότερο πιθανό να παρακινηθούν να καταβάλουν συνεχή προσπάθεια όταν τα μαθηματικά γίνονται πιο απαιτητικά. Αυτά τα παιδιά συνήθως δεν πετυχαίνουν στα μαθηματικά, νιώθουν άβολα από το δημοτικό σχολείο, συχνά υστερούν σταδιακά κατά τη διάρκεια του γυμνασίου και του λυκείου. Η αποτυχία κάποιου να πετύχει στην άλγεβρα μπορεί να είναι περιοριστικός παράγοντας στην επιλογή σταδιοδρομίας, στην ικανοποίηση και στην οικονομική αποζημίωση.
Οι στοιχειώδεις αριθμητικές δεξιότητες τείνουν να διδάσκονται και να αξιολογούνται με τη μνήμη. Τα παιδιά που δεν είναι παραδοσιακοί μαθητές αισθάνονται ανεπαρκή και χάνουν την αυτοπεποίθηση των μαθηματικών. Αυτό οδηγεί σε ένα αυξημένο μαθηματικό άγχος, μειωμένη αυτοπεποίθηση, αποξένωση και αποτυχία. Τα παιδιά που πετυχαίνουν στα μαθηματικά κυρίως με απομνημόνευση κατά γράμμα, χωρίς να κατασκευάζουν κατανόηση, κινδυνεύουν με προβλήματα σε πιο προχωρημένα, πολύπλοκα μαθήματα μαθηματικών. Αυτά τα παιδιά είναι επίσης λιγότερο πιθανό να επιλέξουν μαθήματα μαθηματικών υψηλότερου επιπέδου.
Ωστόσο, τα παιδιά που ξεκινώντας από το δημοτικό σχολείο, αναπτύσσουν ενδιαφέρον, κίνητρα και στρατηγικές για να επιμείνουν στις αποτυχίες, είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν θετικές τάσεις στα μαθηματικά. Είναι πιο πιθανό να συμμετάσχουν και να επιτύχουν στα προχωρημένα μαθήματα μαθηματικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα καταφέρνουν επίσης καλύτερα στα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες στο πανεπιστήμιο. Για να βοηθήσετε τα παιδιά σας να επιτύχουν με αυτοπεποίθηση στα μαθηματικά με κίνητρα, συμβάλετε στη μείωση της αρνητικότητας στα μαθηματικά και στη δημιουργία θετικών τάσεων για αυτά.
Αντιστροφή της αρνητικότητας των μαθηματικών
Η αντιστροφή της αρνητικότητας μπορεί να διαρκέσει μήνες, ειδικά εάν τα παιδιά έχουν επανειλημμένα πιεστεί σε σημείο να αισθάνονται αβοήθητα και απελπισμένα σχετικά με τις δυνατότητές τους για επιτυχία στα μαθηματικά. Για να τα βοηθήσετε να μειώσουν αυτές τις αρνητικά βιώματα, σκεφτείτε ποιες από αυτές τις παρεμβάσεις θα μπορούσαν να τους βοηθήσουν να δημιουργήσουν θετική άποψη για τα μαθηματικά.
Υπενθυμίστε σε αυτά τα παιδιά προηγούμενες επιτυχίες που προέκυψαν από την επιμονή, την προσπάθεια, την εξάσκηση και τη χρήση στρατηγικών που ανακάλυψαν ότι λειτουργούσαν καλά για αυτά (μεταγνώση). Αυτό θα διατηρήσει περαιτέρω κίνητρα και συνεχή προσπάθεια, καθώς αναγνωρίζουν όλο και περισσότερο πώς οι συνεχείς προσπάθειές τους προωθούν την επιτυχία τους, ανεξάρτητα από τις προηγούμενες επιδόσεις.
Συμπερασματικά
Τα αρνητικά συναισθήματα των παιδιών για τα μαθηματικά και τις δικές τους δυνατότητες επιτυχίας μειώνουν τη χαρούμενη και επιτυχημένη εκμάθηση των μαθηματικών. Επιπλέον, η υπερβολική έμφαση στην απομνημόνευση στα τυποποιημένα τεστ μπορεί να κάνει την τάξη των μαθηματικών ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον όπου τα παιδιά αναγνωρίζονται για γεγονότα που απομνημονεύουν αλλά μπορεί να μην τα καταλαβαίνουν πραγματικά.
Όταν βοηθάτε τα παιδιά σας να ανακαλύψουν την ομορφιά και την αξία των μαθηματικών στην καθημερινή τους ζωή και στον κόσμο γύρω τους, θα καταλάβουν περισσότερα για το νόημα και τις έννοιες των μαθηματικών. Με αυτό θα έρθουν περισσότερες προσπάθειες και πρόσβαση στην επιτυχία στον παγκόσμιο κόσμο υψηλής τεχνολογίας, ανεξάρτητα από την επαγγελματική τους πορεία.
Άρθρο της Judy Willis M.D., M.Ed.
Radical Teaching
Για περισσότερα Επιστημονικά άρθρα Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/
Για να ενημερώνεστε για όλα τα Επιμορφωτικά Σεμινάρια που αφορούν την Ψυχοπαθολογία και την Παιδοψυχολογία μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/
Πηγή: https://www.psychologytoday.com/