Τα άτομα με φτωχό αλφαβητισμό αντιμετωπίζουν περισσότερα προβλήματα ψυχικής υγείας παγκοσμίως, σύμφωνα με νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο της East Anglia.
Μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε σήμερα είναι η πρώτη που εξετάζει την παγκόσμια εικόνα της γνώσης σε γραφή και ανάγνωση σε συνάρτηση με την ψυχική υγεία.
Το 14%του παγκόσμιου πληθυσμού εξακολουθεί να έχει ελάχιστο ή καθόλου αλφαβητισμό και η μελέτη διαπιστώνει ότι είναι πιο πιθανό να υποφέρουν από προβλήματα ψυχικής υγείας όπως η μοναξιά, η κατάθλιψη και το άγχος.
Η ομάδα, από το Τμήμα Κλινικής Ψυχολογίας και Ψυχολογικών Θεραπειών της UEA (CPPT), λέει ότι τα ευρήματά τους επηρεάζουν δυσανάλογα τις γυναίκες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν τα 2/3 των αναλφάβητων στον κόσμο.
Η Δρ Bonnie Teague από την Ιατρική Σχολή του UEA του Norwich, δήλωσε: «Παρά την αύξηση των ποσοστών αλφαβητισμού τα τελευταία 50 χρόνια, υπολογίζεται ότι εξακολουθούν να υπάρχουν περίπου 773 εκατομμύρια ενήλικες παγκοσμίως που δεν μπορούν να διαβάσουν ή να γράψουν. Τα ποσοστά αλφαβητισμού είναι χαμηλότερα στις αναπτυσσόμενες χώρες και σε εκείνες με ιστορικό συγκρούσεων και οι γυναίκες επηρεάζονται δυσανάλογα».
«Γνωρίζουμε ότι τα άτομα με καλύτερο αλφαβητισμό τείνουν να έχουν καλύτερα κοινωνικά αποτελέσματα όσον αφορά πράγματα όπως η εύρεση εργασίας, η καλή αμοιβή και η δυνατότητα να αντέξουν οικονομικά καλύτερα τρόφιμα και στέγη. Το να μην μπορεί κανείς να διαβάσει ή να γράψει εμποδίζει ένα άτομο σε όλη του τη ζωή και συχνά παγιδεύεται στη φτώχεια ή είναι πιο πιθανό να διαπράξει έγκλημα».
«Γνωρίζουμε επίσης ότι ο χαμηλότερος αλφαβητισμός σχετίζεται με κακή υγεία, χρόνιες ασθένειες και μικρότερο προσδόκιμο ζωής».
«Υπήρξε κάποια έρευνα που εξέτασε την πιθανή συσχέτιση μεταξύ αλφαβητισμού και ψυχικής υγείας, αλλά αυτή είναι η πρώτη μελέτη που εξετάζει το θέμα σε παγκόσμια κλίμακα».
Η ομάδα εξέτασε δεδομένα από 19 μελέτες που μέτρησαν τόσο τον αλφαβητισμό όσο και την ψυχική υγεία. Αυτές οι μελέτες πραγματοποιήθηκαν σε εννέα διαφορετικές χώρες (ΗΠΑ, Κίνα, Νεπάλ, Ταϊλάνδη, Ιράν, Ινδία, Γκάνα, Πακιστάν και Βραζιλία) και συμμετείχαν σχεδόν δύο εκατομμύρια συμμετέχοντες.
Η Δρ. Lucy Hunn ολοκλήρωσε αυτή τη συστηματική ανασκόπηση ως μέρος του διδακτορικού της στην κλινική ψυχολογία στην UEA. Είπε, «Χρησιμοποιήσαμε πληροφορίες σχετικά με την ψυχική υγεία και τον αλφαβητισμό για να αξιολογήσουμε την παγκόσμια αναφερόμενη σχέση μεταξύ αυτών των δύο παραγόντων».
«Αυτό που βρήκαμε είναι μια σημαντική συσχέτιση μεταξύ της γνώσης γραφής και ανάγνωσης και των αποτελεσμάτων ψυχικής υγείας σε πολλές χώρες».
«Τα άτομα με χαμηλότερο αλφαβητισμό είχαν μεγαλύτερες δυσκολίες ψυχικής υγείας όπως άγχος και κατάθλιψη».
«Δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ο φτωχός αλφαβητισμός προκαλεί κακή ψυχική υγεία, αλλά υπάρχει μια ισχυρή συσχέτιση».
«Μπορεί να υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν την ψυχική υγεία που επηρεάζουν επίσης τον αλφαβητισμό όπως η φτώχεια ή η ζωή σε μια περιοχή με ιστορικό συγκρούσεων. Ωστόσο, αυτό που δείχνουν τα δεδομένα είναι ότι ακόμη και σε αυτά τα μέρη, παρατηρείται ακόμη χειρότερη ψυχική υγεία για όσους δεν έχουν δεξιότητες αλφαβητισμού».
«Αυτή η εργασία υπογραμμίζει τη σημασία των υπηρεσιών ψυχικής υγείας να γνωρίζουν και να υποστηρίζουν τον αλφαβητισμό», πρόσθεσε.
Για να ενημερώνεστε καθημερινά με Επιστημονικά άρθρα Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/
Πηγή: University of East Anglia