Έχετε αναρωτηθεί ποτέ εάν η γλώσσα που μιλάτε επηρεάζει τον τρόπο που βλέπετε τον κόσμο; Λοιπόν, σύμφωνα με μια σειρά από μελέτες στην ψυχογλωσσολογία, τη γνωστική ψυχολογία και τη γλωσσική ανθρωπολογία, το κάνει. Οι γλώσσες δεν μας επιτρέπουν απλώς να επικοινωνούμε αλλά επίσης διαμορφώνουν την αντίληψή μας για το τι μας περιβάλλει και τον εαυτό μας.
Πάνω από το μισό του παγκόσμιου πληθυσμού χρησιμοποιεί δύο ή περισσότερες γλώσσες στην καθημερινή του ζωή. Είτε αυτό οφείλεται στην εκπαίδευση, στη μετανάστευση ή στην οικογένεια, το να είσαι δίγλωσσος ή πολύγλωσσος είναι ολοένα και πιο συνηθισμένο στην παγκοσμιοποιημένη κοινωνία μας.
Πώς επηρεάζει, λοιπόν, η γνώση δύο ή περισσότερων γλωσσών στον τρόπο που επεξεργαζόμαστε το συναίσθημα;
Πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι κάθε γλώσσα μπορεί να κάνει τους ομιλητές της να αντιληφθούν την πραγματικότητα με διαφορετικό τρόπο και οι άνθρωποι μπορούν ακόμη και να παρατηρήσουν μια αλλαγή στον εαυτό τους καθώς μεταβαίνουν από τη μια γλώσσα στην άλλη.
Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι τα δίγλωσσα άτομα μπορεί να συμπεριφέρονται διαφορετικά ανάλογα με τη γλώσσα που χρησιμοποιούν. Τα άτομα που τους μιλούν τα αντιλαμβάνονται επίσης διαφορετικά ανάλογα με τη γλώσσα που μιλούν.
Συναισθήματα σε διάφορες γλώσσες
Εάν μιλάτε πολλές γλώσσες, επεξεργάζεστε λέξεις που ορίζουν ή περιγράφουν το συναίσθημα διαφορετικά ανάλογα με το αν χρησιμοποιείτε τη μητρική σας γλώσσα (την οποία μαθαίνετε στην παιδική ηλικία και κυριαρχεί στη σκέψη και την ομιλία σας) και τη δεύτερη γλώσσα σας (που έχει μάθει, τυπικά ή οργανικά ).
Η μητρική γλώσσα τείνει να έχει συναισθηματικό πλεονέκτημα έναντι της δεύτερης γλώσσας – οι δίγλωσσοι ή πολύγλωσσοι άνθρωποι αισθάνονται μεγαλύτερη συναισθηματική ένταση όταν μιλούν τη δική τους, ειδικά όταν αναπολούν εμπειρίες που είχαν σε αυτή τη γλώσσα.
Μερικές μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι περιγράφουν τις παιδικές αναμνήσεις πιο ζωντανά αν μιλούν στη μητρική τους γλώσσα, καθώς αυτή είναι η γλώσσα στην οποία χαρακτηρίζουν και θυμούνται αυτές τις εμπειρίες. Η δεύτερη γλώσσα, αντίθετα, προσφέρει έναν βαθμό συναισθηματικής απόστασης, επιτρέποντας στον ομιλητή να αισθάνεται λιγότερο άγχος ή ντροπή όταν μιλάει σε περίπλοκες καταστάσεις, όπως όταν χρειάζεται να εκφράσει θυμό ή να ζητήσει συγγνώμη.
Με άλλα λόγια, η μητρική γλώσσα γίνεται αντιληπτή ως μια πιο πλούσια συναισθηματικά γλώσσα, ενώ η δεύτερη γλώσσα είναι λιγότερο εκφραστική, αλλά πιο πρακτική. Αυτό σημαίνει ότι η συναισθηματική έκφραση στη μητρική γλώσσα γίνεται πιο έντονη, ανεξάρτητα από το αν το συναίσθημα είναι θετικό ή αρνητικό.
Διαφορετική γλώσσα, διαφορετική προσωπικότητα;
Η επιλογή της γλώσσας στην οποία επικοινωνούν οι δίγλωσσοι επηρεάζει όχι μόνο τη συναισθηματική ένταση, αλλά και τον τρόπο που αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους και τους άλλους. Η χρήση της μιας ή της άλλης γλώσσας μπορεί να επηρεάσει την κατασκευή του λόγου και να αποκαλύψει πολιτιστικές και κοινωνικές πτυχές που είναι συγκεκριμένες για τις γλωσσικές κοινότητες στις οποίες ανήκουν.
Σε μια μελέτη σε δίγλωσσους Κινέζους και Αγγλόφωνους στις ΗΠΑ, οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι ένιωθαν πιο άνετα να εκφράσουν τα συναισθήματά τους στα αγγλικά (τη δεύτερη γλώσσα τους) επειδή είχε λιγότερους κοινωνικούς περιορισμούς, αλλά παρουσίασαν μεγαλύτερη συναισθηματική ένταση στα Mandarin (τη μητρική τους γλώσσα).
Η δεύτερη γλώσσα μπορεί επομένως να προσφέρει κάποια πλεονεκτήματα όταν οι ομιλητές θέλουν να κρατήσουν συναισθηματική απόσταση, τόσο για προσωπικούς όσο και για κοινωνικο-πολιτιστικούς λόγους. Εκφράζοντας τα συναισθήματα σε μια λιγότερο συναισθηματικά συνδεδεμένη γλώσσα, οι άνθρωποι μπορούν να μειώσουν τα συναισθήματα αμηχανίας, άγχους ή προσωπικής εμπλοκής. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα εάν η μητρική γλώσσα ενός ατόμου ανήκει σε μια κουλτούρα που δίνει μεγαλύτερη αξία στη συλλογικότητα, που σημαίνει ότι οι άνθρωποι είναι λιγότερο επιρρεπείς στο να μοιράζονται συναισθήματα.
Γλωσσική επάρκεια και περιβάλλον
Το επίπεδο επάρκειας σε μια δεύτερη γλώσσα παίζει επίσης τεράστιο ρόλο. Οι γονείς προτιμούν τη μητρική τους γλώσσα για την έκφραση συναισθημάτων όταν μιλούν στα παιδιά τους, για παράδειγμα, για να τα ξεστομίζουν, αν αυτή είναι η γλώσσα που ξέρουν καλύτερα. Ωστόσο, εάν είναι ικανοί σε μια δεύτερη γλώσσα, μπορούν επίσης να τη χρησιμοποιήσουν για να εκφράσουν συναισθήματα.
Το περιβάλλον όπου μαθεύτηκε η δεύτερη γλώσσα μπορεί επίσης να είναι σημαντικό. Σε περιπτώσεις όπου μια γλώσσα διδάχτηκε σε επίσημο ή ακαδημαϊκό πλαίσιο, σε αντίθεση με ένα πιο οργανικό, οι ομιλητές αναφέρουν περισσότερο άγχος όταν επικοινωνούν δημόσια, ακόμα κι αν είναι τεχνικά ικανοί.
Συναίσθημα, ταυτότητα και εκμάθηση γλώσσας
Οι εμπειρίες της ζωής μας, η ηλικία κατάκτησης της γλώσσας και το πλαίσιο χρήσης επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο επεξεργαζόμαστε και εκφράζουμε τα συναισθήματά μας σε διαφορετικές γλώσσες. Η κατανόηση αυτών των δυναμικών όχι μόνο εμπλουτίζει τις γνώσεις μας για τη γλώσσα και το ανθρώπινο μυαλό, αλλά μας βοηθά επίσης να βελτιώσουμε τη διαπολιτισμική επικοινωνία και τη συναισθηματική κατανόηση σε έναν ολοένα και πιο ποικιλόμορφο και συνδεδεμένο κόσμο.
Οι επιπτώσεις στη διδασκαλία της δεύτερης γλώσσας είναι επίσης σημαντικές. Η διασφάλιση ότι οι εκπαιδευόμενοι αισθάνονται χαρούμενοι και ικανοποιημένοι με την αντίληψή τους για τον εαυτό τους στη γλώσσα που μαθαίνουν, δηλαδή με την ταυτότητα που κατασκευάζεται σε αυτή τη γλώσσα, είναι το κλειδί για να τους βοηθήσει να αισθάνονται άνετα όταν μιλούν. Οι δάσκαλοι μπορούν να παίξουν ρόλο βοηθώντας τους μαθητές να αισθάνονται λιγότερο ξένοι στη γλώσσα που μαθαίνουν.
Η στάση του μαθητή απέναντι στη γλώσσα που μαθαίνει είναι καθοριστική. Επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο αξιολογούμε τις εμπειρίες μας με τη γλώσσα, η οποία με τη σειρά του επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις, το πώς αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας και το πώς πιστεύουμε ότι μας βλέπουν οι άλλοι. Όσο καλύτερη είναι αυτή η στάση, τόσο μεγαλύτερη είναι η ικανοποίηση στη διαδικασία και τόσο καλύτερη η συναισθηματική σύνδεση με τη γλώσσα. Το αποτέλεσμα θα είναι μια ισχυρότερη ταυτότητα στη νέα γλώσσα, η οποία μεταφράζεται σε βαθύτερη και αποτελεσματικότερη εκμάθηση.
Για περισσότερα Επιστημονικά άρθρα Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/
Για να ενημερώνεστε για όλα τα Επιμορφωτικά Σεμινάρια που αφορούν την Ψυχοπαθολογία και την Παιδοψυχολογία μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/
Πηγή: https://theconversation.com