Psychopedia.gr

Βελτιώνοντας τη σχέση και την επικοινωνία γονέων και παιδιών

Tης Θεοδότης Κωνσταντοπούλου, Ψυχολόγου, ΜSc Ψυχολογία Παιδιού και Εφήβου

Η επικοινωνία ανάμεσα στα μέλη μιας οικογένειας είναι σημαντική, καθώς επηρεάζει τον τρόπο λειτουργίας της αλλά και την καθημερινότητά της, στο να προσαρμόζεται και να επιλύει προβλήματα. Η θετική και ουσιαστική επικοινωνία μεταξύ των μελών μιας οικογένειας προϋποθέτει τον αμοιβαίο σεβασμό και θέτει τις βάσεις για μια σχέση συνεργασίας και εμπιστοσύνης.

Μια δυσκολία που παρουσιάζεται, επικοινωνώντας με ένα παιδί, είναι ότι εκείνο λειτουργεί αυθόρμητα και ενστικτωδώς, επιθυμώντας την ικανοποίηση των αναγκών του στο εδώ και τώρα. Μέσα από τη μίμηση, την εκπαίδευση και την ωρίμανση, το παιδί σταδιακά μαθαίνει να επικοινωνεί με σεβασμό τις ανάγκες και τις επιθυμίες του προς τους άλλους.

Υπάρχουν ορισμένα στοιχεία που συμβάλλουν στη θετική συμπεριφορά και συνεννόηση μεταξύ των μελών μιας οικογένειας. Δεν πρόκειται για μαγικές συνταγές, αλλά για κάποιες πρακτικές που μπορούν να χρησιμοποιούν οι γονείς, οι οποίες όμως στην καθημερινότητα συχνά παραβλέπονται ή υποτιμάται η δυναμική τους.

Αρχικά, οι γονείς χρειάζεται να κατανοούν τι βιώνει συναισθηματικά το παιδί και πως εκφράζει το συναίσθημα αυτό μέσα από τη συμπεριφορά του. Χρειάζεται να μπορούν να το βοηθήσουν να διαχειριστεί τα συναισθήματά του, θετικά και αρνητικά. Να μπαίνουν στη θέση του παιδιού, χωρίς απαραίτητα να χρειάζεται να δώσουν συμβουλή, χωρίς να κρίνουν και χωρίς να ζητούν εξηγήσεις. Τα παιδιά είναι πολύ πιο εύκολο να μιλούν σε κάποιον μεγάλο που κατανοεί τι βιώνουν συναισθηματικά εκείνη τη στιγμή παρά σε κάποιον μεγάλο που δε δέχεται το συναίσθημά τους ή νιώθουν ότι τα κρίνει. Ουσιαστική επικοινωνία σημαίνει ότι γονείς και παιδιά μπορούν να μιλούν και να εκφράζουν συναισθήματα,  χωρίς το φόβο της απόρριψης.

Επίσης, οι γονείς πρέπει να έχουν ως στόχο τη συνεργασία του παιδιού και όχι την τυφλή υπακοή. Συχνά τα παιδιά βλέπουν τους μεγάλους ως κάποιους που τους λένε τι να κάνουν ή τι να μην κάνουν, και συνήθως το δείχνουν με τον τρόπο τους όταν κάτι τα ενοχλεί ή δεν τους αρέσει. Για να αναπτυχθεί η συνεργασία, οι γονείς μπορούν να αναπτύξουν ορισμένες δεξιότητες, οι οποίες αφορούν κυρίως στον τρόπο με τον οποίο δίδεται μια εντολή, το περιεχόμενό της και τι αναμένεται από αυτήν.

Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό να βρεθούν εναλλακτικές αντί της τιμωρίας. Οι γονείς χρειάζεται να έχουν υπ’ όψιν τους ότι η πειθαρχία βασίζεται στην εκπαίδευση, η οποία έχει στόχο τον αυτοέλεγχο και όχι στην τιμωρία, η οποία απαιτεί εξωτερικό έλεγχο. Η συγκεκριμένη τεχνική όμως παρουσιάζει μια δυσκολία, η οποία είναι η αλλαγή νοοτροπίας και στάσης. Οι γονείς χρειάζεται να σταματήσουν να σκέφτονται το παιδί ως πρόβλημα, το οποίο χρειάζεται διόρθωση. Χρειάζεται επίσης να αφήσουν στην άκρη την ιδέα ότι επειδή είναι ενήλικες έχουν πάντα τη σωστή απάντηση. Να σταματήσουν να ανησυχούν για το ότι αν δεν είναι αρκετά αυστηροί το παιδί θα τους εκμεταλλευτεί.  Αν μοιραστούν τα συναισθήματά τους με το παιδί, αν το ακούσουν, μαζί θα βρουν τις λύσεις που θα είναι δίκαιες και για τις δύο πλευρές. Η τεχνική αυτή όμως δίνει και ένα νέο μήνυμα. Όταν υπάρχει κάποια διαμάχη, δε χρειάζεται να βρίσκεται ο ένας απέναντι στον άλλο για να βγει νικητής και χαμένος. Αντίθετα, αν οι δύο πλευρές ενώσουν τις δυνάμεις τους, από κοινού θα βρεθούν οι λύσεις στην οποιαδήποτε δύσκολη κατάσταση.

Οι προαναφερθείσες πρακτικές δεν εφαρμόζονται σε όλα τα παιδιά ούτε είναι αποτελεσματικές κάθε φορά που χρησιμοποιούνται. Άλλωστε τα παιδιά δεν είναι ρομπότ. Στόχος των πρακτικών αυτών είναι οι γονείς να μιλήσουν στα παιδιά τους με έναν τρόπο που θα φέρει στην επιφάνεια τον καλύτερό τους εαυτό, για να  αναπτύξουν κίνητρα, να γίνουν υπεύθυνα, να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στις ανάγκες των άλλων. Στόχος είναι να προωθηθεί εκείνη η μορφή επικοινωνίας που βασίζεται στο σεβασμό και που θα χρησιμοποιήσουν τα παιδιά όχι μόνο στο παρόν αλλά και στο μέλλον ως ενήλικες.

Συμπερασματικά, υπάρχουν τελικά ορισμένες δεξιότητες που χρειάζονται και που προάγουν τη θετική επικοινωνία. Οι γονείς μπορούν να ακολουθήσουν εκείνες τις στρατηγικές που θα τους οδηγήσουν στο να μάθουν να ακούνε τα παιδιά τους όταν τους μιλούν αλλά και τα παιδιά να ακούνε όταν τους μιλούν.

Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ E – Learning Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “ΔΕΠ-Υ: Έγκαιρη παρέμβαση – Στρατηγικές και κατάλληλοι χειρισμοί στην τάξη ή την ομάδα”.

Tρόπος Παρακολούθησης: E – Learning Παρακολούθηση από το σπίτι (Αποστολή βιντεσκοπημένης της εισήγησης και εκπαιδευτικού υλικού σε μορφή pdf)

Δίδεται Βεβαίωση Παρακολούθησης αναγωρισμένη από τον ΕΟΠΠΕΠ

Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να κάνετε κλικ στην παρακάτω εικόνα:

Βιογραφικό Θεοδότης Κωνσταντοπούλου

Η Θεοδότη Κωνσταντοπούλου είναι ψυχολόγος, απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (Master) στην Ψυχολογία του Παιδιού και του Εφήβου από το Université de Tours στη Γαλλία. Έχει εκπαιδευτεί στη διαγνωστική προσέγγιση και αποκατάσταση παιδιών και εφήβων με μαθησιακές δυσκολίες-δυσλεξία και στη θεραπευτική αντιμετώπιση παιδιών με ΔΕΠ-Υ. Επίσης, έχει εκπαιδευτεί στο γνωσιακό συμπεριφορικό δράμα. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια γνωσιακών-συμπεριφοριστικών προσεγγίσεων σε παιδιά και εφήβους, συμβουλευτικής γονέων και παιγνιοθεραπείας. Εργάζεται από το 2008 ως ψυχολόγος και είναι κάτοχος άδειας ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου. Ασχολείται κυρίως με τη θεραπευτική αντιμετώπιση παιδιών και εφήβων με αναπτυξιακές, ψυχοσυναισθηματικές και μαθησιακές δυσκολίες, είναι εισηγήτρια σεμιναρίων και συνεργάζεται με παιδικούς σταθμούς-νηπιαγωγεία. Επιπλέον, είναι συντονίστρια ομάδων σχολών γονέων.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο