Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Το παιδί που ονειροπολεί κλείνεται στον εαυτό του και του αρέσει να μένει μόνο του. Συνήθως είναι αφηρημένο και το βλέμμα του ατενίζει το κενό, ενώ όταν κάποιος του απευθυνθεί, αντιδρά ξαφνιασμένα και αμήχανα. Η στάση αυτή παρουσιάζεται τόσο στο σπίτι, όσο και στο σχολείο και έχει σαν συνέπεια να υφίσταται πειράγματα από τους συμμαθητές του και να απομονώνεται, ενώ και οι σχολικές του επιδόσεις είναι χαμηλές.
Τα αίτια αυτής της ονειροπόλησης είναι ποικίλα. Είναι πολύ πιθανό το παιδί να αισθάνεται καταπιεσμένο από το περιβάλλον του, το οποίο έχει μόνο απαιτήσεις από αυτό και του προσφέρει μόνο απαγορεύσεις, στερώντας του για παράδειγμα τις παρέες ή και το παιχνίδι. Η ονειροπόληση είναι για αυτό ένας τρόπος φυγής από αυτήν την περιοριστική πραγματικότητα και ένας τρόπος να ζήσει με τις δικές του επιθυμίες. Παράλληλα, το ονειροπόλο παιδί μπορεί να βρίσκεται σε ένα περιβάλλον που το θέλει ανήμπορο, μικρό και εξαρτημένο, κατάσταση με την οποία όμως δεν συμβιβάζεται. Με την ονειροπόληση δεν αναζητά την αυτονομία αλλά τη φυγή από την πραγματικότητα στο όνειρο, ενώ παράλληλα προσπαθεί να εξισορροπήσει το αίσθημα κατωτερότητας που νιώθει, όταν συγκρίνει τον εαυτό του με τα άλλα παιδιά. Ζει στο όνειρό του, δηλαδή, όσα δεν του προσφέρονται στην πραγματική ζωή.
Δείτε το Νέο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο του Psychopedia.gr με θέμα: Eκπαίδευση των παιδιών με αυτισμό-Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές. Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο για να ενημερωθείτε:
Nέο Σεμινάριο: Eκπαίδευση των παιδιών με αυτισμό-Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές
Επίσης, η ονειροπόληση του παιδιού μπορεί να είναι και μια αντίδραση στην αποτυχία ή σε κάποια ανεκπλήρωτη επιθυμία. Έτσι, δημιουργεί στην φαντασία του το δικό του επιθυμητό κόσμο, όπου τα πράγματα είναι όπως τα θέλει. Ενώ, ο τρόπος διαπαιδαγώγησης, από μέρους των γονιών, φαίνεται να παίζει κι αυτός σημαντικό ρόλο. Το παιδί, του οποίου, οι γονείς έχουν συνηθίσει να του προσφέρουν τα πάντα, δεν αναπτύσσει την ικανότητα δράσης για τη ζωή. Ζει άνετα και παθητικά. Τέλος, η ονειροπόληση μπορεί να είναι μια κεκτημένη κατάσταση και να δημιουργείται σε αναγκαστικές καταστάσεις μοναξιάς, όπως για παράδειγμα σε περίπτωση νοσηλείας. Όταν το παιδί μείνει στο νοσοκομείο για μεγάλο χρονικό διάστημα, καταφεύγει στο όνειρο, τόσο κατά την διάρκεια της νοσηλείας, όσο και μετά το τέλος της.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς, για να βοηθήσουν το ονειροπόλο παιδί :
• Αποφύγετε προτροπές και εντολές.
• Αποφύγετε τις τιμωρίες και τις προσβολές.
• Συζητήστε με το παιδί, προσπαθώντας να βρείτε τις αιτίες. Τι είναι αυτό που το κάνει να νιώθει άσχημα;
• Καθορίστε μαζί του συγκεκριμένους, σαφείς και ρεαλιστικούς στόχους, όπως σχέδια για την επαγγελματική του ζωή, σχέδια για τις επόμενες μέρες, το σαββατοκύριακο , τις διακοπές κτλ.
Πηγή : Παπαδόπουλος, Ν. (2011). Τι κάνω όταν το παιδί…Γονείς και εκπαιδευτικοί ως ψυχολόγοι στο ρόλο τους. Εκδόσεις Σαββάλας.
Σύντομο βιογραφικό Iωάννας Μπάτζου
H Ιωάννα Μπάτζου είναι Ψυχολόγος και Νηπιαγωγός, φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Αποφοίτησε το 2005 από το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και κατά την διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε εθελοντικά στο ίδρυμα «Άγιος Δημήτριος» της Θεσσαλονίκης, ενώ ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο κέντρο απεξάρτησης εφήβων του ΚΕΘΕΑ «Ανάδυση». Το 2010 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων. Το 2011 συμμετείχε ως νηπιαγωγός με υποτροφία στο πρόγραμμα Leonardo da Vinci που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον Παιδικό Σταθμό δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως παιδαγωγός στο Κ.Ε.Κ. Eurotraining. Από τον Δεκέμβριο του 2015 φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Έχει παρακολουθήσει ημερίδες και συνέδρια σε ποικίλα θέματα ψυχολογίας. Εργάζεται στη Μέριμνα του παιδιού στο πρόγραμμα «Ζεστή Αγκαλιά» συμμετέχει σε εθελοντική δράση του Α.Π.Θ. για τους πρόσφυγες.