Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
H πίκα είναι μια διατροφική διαταραχή που εντοπίζεται συνήθως στην παιδική ηλικία, κυρίως στην ηλικία των 2-3 χρόνων, διαρκεί τουλάχιστον για 1 μήνα και χαρακτηρίζεται από την επίμονη κατανάλωση μη φαγώσιμων αντικειμένων που δεν έχουν καμιά θρεπτική αξία, όπως το χρώμα, το χαρτί, πλαστελίνη, μαλλιά, πηλός, χώμα κτλ.. Είναι πιο συχνή σε παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές, όπως αυτισμό, σε παιδιά που έχουν υποστεί κάποιον τραυματισμό εγκεφάλου, σε παιδιά με διανοητική καθυστέρηση ή ψυχαναγκαστική διαταραχή – σαν αιτία της περίεργης συμπεριφοράς κατανάλωσης.
Σύμφωνα με το Κλινικό Εγχειρίδιο Ψυχολογίας του Παιδιού τα ποσοστά της πίκα ανέρχονται στο 4%- 26% του πληθυσμού.
Οι πιθανές επιπτώσεις της πίκα είναι:
• Δηλητηρίαση από μόλυβδο και αναιμία, ανεπάρκεια σιδήρου.
• Η κατανάλωση των μη φαγώσιμων αντικειμένων μπορεί να παρεμποδίσει την κατανάλωση των υγιών τροφίμων.
• Τρώγοντας τα αντικείμενα που δεν μπορούν να αφομοιωθούν, όπως οι πέτρες, μπορεί να προκαλέσει τη δυσκοιλιότητα ή τις παρεμποδίσεις στην πεπτική οδό. Επίσης, σκληρά ή τα αιχμηρά αντικείμενα μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα στον οισοφάγο ή τα έντερα.
• Τα βακτηρίδια ή τα παράσιτα από τα αντικείμενα μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές μολύνσεις, που μπορούν να βλάψουν τα νεφρά ή το συκώτι.
Δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος τρόπος για την πρόληψη της πίκα. Απαιτείται, ωστόσο, ιδιαίτερη προσοχή στις συνήθειες κατανάλωσης των παιδιών, καθώς και μεγάλη επίβλεψη τους, ώστε να αποφευχθούν οι αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία τους. Η αντιμετώπιση της πίκα απαιτεί την συμβολή ειδικού, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις συστήνεται και η χορήγηση φαρμάκων.
Πηγή : http://www.webmd.co, https://medlineplus.gov
Σύντομο βιογραφικό Iωάννας Μπάτζου
H Ιωάννα Μπάτζου είναι Ψυχολόγος και Νηπιαγωγός, φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Αποφοίτησε το 2005 από το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και κατά την διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε εθελοντικά στο ίδρυμα «Άγιος Δημήτριος» της Θεσσαλονίκης, ενώ ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο κέντρο απεξάρτησης εφήβων του ΚΕΘΕΑ «Ανάδυση». Το 2010 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων. Το 2011 συμμετείχε ως νηπιαγωγός με υποτροφία στο πρόγραμμα Leonardo da Vinci που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον Παιδικό Σταθμό δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως παιδαγωγός στο Κ.Ε.Κ. Eurotraining. Από τον Δεκέμβριο του 2015 φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Έχει παρακολουθήσει ημερίδες και συνέδρια σε ποικίλα θέματα ψυχολογίας. Εργάζεται στη Μέριμνα του παιδιού στο πρόγραμμα «Ζεστή Αγκαλιά» συμμετέχει σε εθελοντική δράση του Α.Π.Θ. για τους πρόσφυγες.