Psychopedia.gr

Συστημική Προσέγγιση: Θεωρία Επικοινωνίας, Οικογενειακή Θεραπεία και Μέθοδοι Παρέμβασης

Της Ελευθερίας Παναγοπούλου, απόφοιτη Ψυχολογίας, BSc (Hons) Psychology του University of East London 

Η Συστημική Προσέγγιση έχει την αρχή της από το χώρο της Βιολογίας, συγκεκριμένα ο Ludwig von Bertalanffy (1934), διαμόρφωσε τη Γενική Θεωρία Συστημάτων (ΓΘΣ). Σύμφωνα με αυτήν η ανάλυση ενός ζωντανού οργανισμού, όπως το ανθρώπινο σώμα, στα συστατικά του στοιχεία και τις επιμέρους λειτουργίες του δεν μπορεί να ερμηνεύσει επαρκώς την ικανότητα του να διατηρεί την ισορροπία του μέσα από τις συνεχείς αλλαγές που γίνονται στον ανθρώπινο οργανισμό.

Οι αρχές της ΓΘΣ, “όλον”, “επικοινωνία”, “ομοιόσταση”, “ανάδραση” όπου κίνησαν το ενδιαφέρον διάφορων επιστημονικών κλάδων, δεν άργησε να αγγίξουν και το χώρο της ψυχοθεραπείας.

Σύμφωνα με τον Βασιλείου (1987), εκπρόσωπος της Συστημικής Οικογενειακής Θεραπείας όρισε το σύστημα ως “μια σειρά από διεργασίες όπου βρίσκονται σε αλληλεξάρτηση, αλληλοσυσχέτιση και σε συναλλαγή”.

Όλον: Η ολότητα στο οικογενειακό σύστημα περιλαμβάνει όχι μόνο τα μέλη αλλά και τις αλληλοαντιδράσεις και τις διεργασίες μεταξύ των μελών της οικογένειας, δηλαδή τους συνασπισμούς που αναπτύσσονται.

Επικοινωνία: Το κάθε μέλος επεξεργάζεται τις λεκτικές και μη πληροφορίες ώστε να βρει τις ισορροπίες του προβαίνοντας σε διορθωτικές συμπεριφορές. Αυτή η διαδικασία ονομάζεται ανάδραση. Όπου, η θετική ανάδραση οδηγεί το σύστημα σε αλλαγή, μέσω του συμπτώματος που παρουσιάζει κάποιο μέλος το οποίο φωνάζει για την αναδόμηση της οικογένειας. Αν αυτό δεν γίνει αποδεχτό από τα μέλη της οικογένειας, τότε συντηρείται η ομοιόσταση και πραγματοποιείται η αρνητική ανάδραση, όπου εμποδίζει την αλλαγή στο σύστημα.

Η Σχολή του Μιλάνο κατέχοντας αυτές τις αρχές συνέχισε την εστίαση στην κυκλική αιτιότητα. Χρησιμοποιώντας τις κυκλικές ερωτήσεις και την κυκλική διεργασία σε όλη τη θεραπευτική πορεία, αποσκοπεί στη συγκέντρωση πληροφοριών για τις διαφορές και τις ομοιότητες στις αντιλήψεις των μελών της οικογένειας και στη συλλογή πληροφοριών για τις σχέσεις ανάμεσα στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.

Πρακτικά, η οικογένεια βρίσκεται σε ένα κύκλο και οι ερωτήσεις πραγματοποιούνται για να γνωριστεί η οικογένεια μεταξύ τους, πως νιώθει δηλαδή το κάθε μέλος που ακούει το άλλο να μιλάει για τη δική του αλήθεια. Η σημαντική παρέμβαση είναι να μην ενοχοποιηθεί κανένα μέλος από τον ψυχοθεραπευτή, αντίθετα να τους κινήσει να εστιάσουν στην προσπάθεια τους να ακούσουν και να ακουστούν.

Για να ενημερωθείτε περισσότερο σχετικά με Συστημική προσέγγιση, από τη θεωρία στην πράξη (Ιστορικό και Επιστημονικό πλαίσιο, Βασικές θεραπευτικές τεχνικές & εργαλεία παρέμβασης, H πρώτη συνέντευξη, Το Γεννεόγραμμα, Θεραπεία Ζευγους, Ατομική συστημική θεραπεία) μπορείτε κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/neo-ekpaideytiko-seminario-systimiki-proseggisi-apo-ti-theoria-kai-stin-praxi/

 

Βιογραφικό Ελευθερίας Παναγοπούλου

Είμαι η Παναγοπούλου Ελευθερία, απόφοιτη Ψυχολογίας στο τριετές πρόγραμμα BSc (Hons) Psychology του University of East London στα έτη 2017 – 2020, καθώς έχω παρακολουθήσει και το μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Κλινικής και Κοινοτικής Ψυχολογίας του ιδίου, που υλοποιείται στο Μητροπολιτικό Κολλέγιο Αμαρουσίου, στα έτη 2021 – 2022. Σε αυτή την περίοδο έχω παρακολουθήσει διάφορα σεμινάρια που σχετίζονται με Ψυχοσεξουαλικές Διαταραχές και Trafficking, τον Αυτισμό και τη Σχολική Ψυχολογία. Έχω δουλέψει εθελοντικά στο ΑΛΜΑ- ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΉΤΩΝ στο πρόγραμμα After School, που αφορούσε την κοινωνικοποίηση και δημιουργική απασχόληση σε μαθητικές με νοητική αναπηρία και διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. Επίσης, επαγγελματική εμπειρία έχω αποκτήσει από το ΣΎΛΛΟΓΟ ΝΊΚΗ – ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΑΘΛΗΤΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΈΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ, υπεύθυνη σε παρόμοια προγράμματα σε άτομα με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές σε ηλικίες 15 – 45 ετών. Εν κατακλείδι, την πρακτική μου άσκηση την έχω υλοποιήσει στο Εργαστήρι Διερεύνησης Ανθρωπίνων Σχέσεων ως παρατηρήτρια οικογενειακής ψυχοθεραπείας, θεραπείας ζεύγους και ατομικής συστημικής θεραπείας.

 

 

Πηγές:

Βιβλιογραφικές Αναφορές:

1) Παπαδιώτη-Αθανασίου, B.(2000). Αθήνα: Ελληνικά Γράµµατα.
2) Παπαστυλιανού, Α. (2021). Η θεραπευτική σχέση στη συστημική θεραπεία. Ελληνική Ψυχολογική Εταιρία.
3) Βασιλείου, Γ. Ο άνθρωπος ως σύστημα: Μια παρουσίαση για τον παιδοψυχίατρο. Σύγχρονα θέματα παιδοψυχιατρικής: Ψυχοκοινωνικά Θέματα. τόμ., Α, μέρ. 3, σελ. 259 – 273. Αθήνα: Καστανιώτης.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο