Tης Νικολέτας Κότσυφα Ψυχολόγος του τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (BSc)
Το ξεκίνημα του σχολείου σηματοδοτεί μια καινούρια πραγματικότητα για τα παιδιά. Πρέπει να αντιμετωπίσουν τον αποχωρισμό από τους γονείς και την ασφάλεια που παρέχει το οικογενειακό περιβάλλον, να κοινωνικοποιηθούν στην τάξη, να ανταγωνιστούν και να αντιμετωπίσουν, όταν χρειαστεί, τα άλλα παιδιά.
Την ίδια στιγμή χρειάζεται να αποδείξουν ότι μπορούν να τα καταφέρουν, να μάθουν, να γίνουν καλοί μαθητές. Χρειάζεται να σταθούν στο ύψος των προσδοκιών των γονέων και των δασκάλων τους και όσο μεγαλύτερες είναι αυτές οι προσδοκίες τόσο περισσότερο θα δυσκολευτούν να ανταπεξέλθουν.
Ορισμένοι γονείς προβάλλουν τις δικές τους επιθυμίες και τα δικά τους βιώματα. Αν ήταν οι ίδιοι καλοί μαθητές ή αν έχουν πανεπιστημιακή μόρφωση, απαιτούν από το παιδί τους να ακολουθήσει την ίδια πορεία. Πολλές φορές μπορεί να πιέζουν το παιδί υπερβολικά, με αποτέλεσμα εκείνο να αναπτύξει αντιδραστικούς μηχανισμούς και οτιδήποτε έχει σχέση με το σχολείο να του προξενεί δυσαρέσκεια.
Το παιδί θα πρέπει να αναπτύξει μια αυτόνομη σχέση με το σχολείο έτσι ώστε το διάβασμα να είναι μια προσωπική υπόθεση. Οι γονείς είναι εκεί για να βοηθήσουν, αν χρειαστεί, όταν οι συνθήκες της σχολικής πραγματικότητας αποδεικνύονται δύσκολες.
Για τα παιδιά με φυσιολογική νοημοσύνη, η διαδικασία της μάθησης ξεκινά από την αρχή της ζωής τους.
- Η καλή συναισθηματική επικοινωνία με τη μητέρα θα δώσει κίνητρα για την ανάπτυξη της λεκτικής επικοινωνίας. Η κατάκτηση του λόγου είναι ένα σημαντικό βήμα για την εξερεύνηση του κόσμου και την απόκτηση γνώσεων. Έχει αποδειχθεί ότι παιδιά που καθυστέρησαν να μιλήσουν ανέπτυξαν σε μεγάλο βαθμό μαθησιακές διαταραχές κατά τη σχολική φοίτηση.
- Σημαντικό ρόλο φαίνεται να παίζει και η εξοικείωση του παιδιού με τα παιχνίδια γνώσεων σε βιβλία προσχολικής ηλικίας. Το παιδί γοητευμένο από τις ωραίες εικόνες των παραμυθιών, θα ενδιαφερθεί να αποκωδικοποιήσει τα γραπτά σύμβολα που τα συνοδεύουν και να τους αποδώσει ένα νόημα.
Ορισμένα παιδιά θα καταφέρουν να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες. Ένα μεγάλο ποσοστό όμως 25-30%, θα παρουσιάσει μαθησιακές δυσκολίες και θα βρεθεί αντιμέτωπο με την αποτυχία, η οποία βιώνεται συχνά από τους γονείς με πικρή απογοήτευση.
Οι μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να οριστούν ως μια νευρολογική κατάσταση που παρεμβαίνει στην ικανότητα ενός ατόμου να αποθηκεύει, να επεξεργάζεται ή να παράγει πληροφορίες. Τα άτομα παρουσιάζουν σημαντικές καθυστερήσεις στην ανάγνωση, τη γραφή και τα μαθηματικά και βλέπουν τα σχολικά τους αποτελέσματα να επηρεάζονται έντονα από αυτές τις δυσκολίες. Επίσης, μπορούν να παρατηρηθούν περαιτέρω ελλείμματα στη μνήμη, την προσοχή, τον ψυχοκινητικό συντονισμό και τη συναισθηματική ωριμότητα.
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζουν συχνά και σημάδια ψυχολογικής δυσφορίας, απογοήτευσης, χαμηλής αυτοεκτίμησης, αυτοϋποτίμησης και ελλείμματα κοινωνικών δεξιοτήτων. Νιώθουν την απογοήτευση των γονιών και ταυτόχρονα την αδυναμία να τους ικανοποιήσουν. Επιπλέον, πολλά από αυτά τα παιδιά παρουσιάζουν συννοσηρότητα με διαταραχές συμπεριφοράς, με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) και μείζονα καταθλιπτική διαταραχή.
Το άγχος που βιώνουν οι γονείς παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες είναι πολύ μεγάλο. Υπάρχουν ωστόσο διάφορες στρατηγικές για την θεραπευτική αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών τόσο στο πλαίσιο του σχολείου, όσο και στην ατομική διδασκαλία.
- Εστίαση στην εκπαίδευση των παιδιών σε δεξιότητες ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης και γραφής με ορθολογικό, διαδοχικό και πολυαισθητηριακό τρόπο, όπως το να διαβάζει δυνατά το παιδί υπό στενή εποπτεία.
- Στα μικρά παιδιά ενδέχεται να χρειάζεται να διδαχθούν πρώτα οι δεξιότητες ετοιμότητας, όπως είναι η διάκριση των γραμμάτων, η φωνημική ανάλυση και η εκμάθηση της αντιστοιχίας γραμμάτων-ήχων, πριν την διδασκαλία της ανάγνωσης.
- Διάφοροι τύποι εκπαιδευτικής υποστήριξης όπως είναι οι ηχογραφημένες διαλέξεις, η μετάδοση των διαλέξεων στο διαδίκτυο, ώστε το άτομο να μπορεί να τις παρακολουθήσει ξανά, τα ατομικά μαθήματα ή φροντιστήρια και οι εξετάσεις χωρίς χρονικό περιορισμό.
Σύντομο Βιογραφικό: Ονομάζομαι Νικολέτα Κότσυφα και είμαι απόφοιτη Ψυχολόγος του τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (BSc). Συνεχίζω τις σπουδές μου με Μεταπτυχιακό (MSc) στην Κλινική Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο του Derby της Αγγλίας. Μου αρέσει πολύ ο εθελοντισμός, η δημιουργική απασχόληση παιδιών & η λογοτεχνία
Για να ενημερώνεστε καθημερινά με ΝΕΑ Επιστημονικά άρθρα Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/

Πηγές:
In.gr health: Οδηγός γονικής συμπεριφοράς: Παιδική ηλικία, Προσαρμογή στο σχολείο και μαθησιακές δυσκολίες.
National Science Teaching Association: Learning Disabilities.