Tης Θεοδότης Κωνσταντοπούλου, Ψυχολόγου, ΜSc Ψυχολογία Παιδιού και Εφήβου
Μία από τις αγωνίες των γονέων στην εποχή μας είναι πλέον εάν ένα παιδί είναι «έξυπνο» και πως θα τα καταφέρει να ανταποκριθεί στις ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις του σχολείου και της κοινωνίας γενικότερα.
Αντιμέτωποι με την ανταγωνιστικότητα που επικρατεί και προωθείται έμμεσα και θεωρώντας ότι όλα είναι συγκρίσιμα και μετρήσιμα, μικροί και μεγάλοι επιδίδονται σε έναν «αγώνα κατάταξης», ένα αγώνα για την κατάκτηση «βαθμού».
Τι εννοούμε όμως «έξυπνο» παιδί; Ο Howard Gardner, καθηγητής ψυχολογίας, στο βιβλίο του Frames of Mind, αναφέρει χαρακτηριστικά «μη ρωτάς πόσο έξυπνο είναι ένα παιδί, αλλά με ποιο τρόπο είναι έξυπνο». Αν το σκεφτούμε προσεχτικά, η εξυπνάδα περιλαμβάνει πολλές γνωστικές ικανότητες και δεξιότητες, όπως αντίληψη, κατανόηση, συγκέντρωση, παρατηρητικότητα, ανάλυση, σύνθεση, δημιουργία, εφευρετικότητα, φαντασία, πρωτοτυπία.
Αναρωτιόμαστε λοιπόν αν τελικά η εξυπνάδα μπορεί να μετρηθεί απλά με έναν δείκτη νοημοσύνης. Σύμφωνα με τον Gardner, η νοημοσύνη δεν είναι ενιαία και μετρήσιμη, αλλά υπάρχουν οχτώ τύποι νοημοσύνης, τα οποία κάθε άτομο διαθέτει, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Οι τύποι αυτοί νοημοσύνης είναι, η γλωσσική, η λογικομαθηματική, η κιναισθητική, η οπτικοχωρική, η μουσική, η διαπροσωπική, η ενδοπροσωπική και η οικολογική νοημοσύνη.
Κατέχοντας όλους αυτούς τους τύπους νοημοσύνης, το κάθε άτομο είναι μοναδικό και διαφορετικό. Δεν υπάρχουν δύο άνθρωποι που να έχουν το ίδιο προφίλ νοημοσύνης. Ο καθένας σκέφτεται και αντιλαμβάνεται τον κόσμο με ένα μοναδικό τρόπο και μαθαίνει με το δικό του τρόπο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι ο σωστός ή ο λάθος τρόπος.
Επομένως, γεννιέται το ερώτημα γιατί η διδασκαλία των παιδιών να γίνεται με μια συγκεκριμένη μέθοδο, βασιζόμενη κυρίως στις ικανότητες που σχετίζονται με τη γλωσσική και τη λογικομαθηματική νοημοσύνη. Με αυτό τον τρόπο, ίσως διαστρεβλώνεται η αντίληψη για τις μαθησιακές δυνατότητες του κάθε παιδιού και δεν παρέχονται «ίσες ευκαιρίες» μάθησης και αξιολόγησης.
Χρειάζεται λοιπόν, να υιοθετηθούν νέοι μέθοδοι διδασκαλίας, νέο πρόγραμμα εκπαίδευσης, που να απευθύνεται σε όλους τους μαθητές και να περιλαμβάνει ποικιλία διδακτικών προσεγγίσεων.
Αν η διδασκαλία βασίζεται πάνω στους πολλαπλούς τύπους νοημοσύνης και στην προσωπικότητα και διαφορετικότητα του κάθε παιδιού, τότε και το παιδί εμπλέκεται πιο ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία και μαθαίνει πιο εύκολα. Μαθαίνει να ανακαλύπτει… να κατανοεί… να βασίζεται στις αισθήσεις του… να εμπιστεύεται τον εαυτό του… να γεμίζει αυτοπεποίθηση… να αποκτά κίνητρο και αγάπη για τη μάθηση γενικότερα.
Άλλωστε αυτός δεν είναι ο ρόλος και ο στόχος μιας ουσιώδους διδασκαλίας;
Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “H εφαρμογή της Πολλαπλής Νοημοσύνης στη διδασκαλία – Βιωματικές δραστηριότητες”. Ημερομηνία διεξαγωγής: Σάββατο 1η Φεβρουαρίου 2020, ώρα: 5:00μμ-7:00μμ.
Επιπλέον Δυνατότητα E- Learning Παρακολούθησης (αποστολή του βίντεο της εισήγησης και εκπαιδευτικού υλικού σε μορφή pdf)
Δίδεται Βεβαίωση παρακολούθησης και ηλεκτρονικό υλικό αναγνωρισμένη από το Υπ. Παιδείας – ΕΟΠΠΕΠ
Σε ποιούς απευθύνεται: Σε Νηπιαγωγούς, Εκπαιδευτικούς, Παιδαγωγούς, Ψυχολόγους, Ειδικούς Ψυχικής Υγείας, Ειδικούς θεραπευτές, Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές, Κοινωνικούς Λειτουργούς και στο ευρύτερο ενδιαφερόμενο κοινό.
Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/neo-seminario-h-efarmogi-tis-pollaplis-noimosynis-sti-didaskalia-viomatikes-drastiriotites-1-2-2020/
Βιογραφικό Θεοδότης Κωνσταντοπούλου
Η Θεοδότη Κωνσταντοπούλου είναι ψυχολόγος, απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (Master) στην Ψυχολογία του Παιδιού και του Εφήβου από το Université de Tours στη Γαλλία. Έχει εκπαιδευτεί στη διαγνωστική προσέγγιση και αποκατάσταση παιδιών και εφήβων με μαθησιακές δυσκολίες-δυσλεξία και στη θεραπευτική αντιμετώπιση παιδιών με ΔΕΠ-Υ. Επίσης, έχει εκπαιδευτεί στο γνωσιακό συμπεριφορικό δράμα. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια γνωσιακών-συμπεριφοριστικών προσεγγίσεων σε παιδιά και εφήβους, συμβουλευτικής γονέων και παιγνιοθεραπείας. Εργάζεται από το 2008 ως ψυχολόγος και είναι κάτοχος άδειας ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου. Ασχολείται κυρίως με τη θεραπευτική αντιμετώπιση παιδιών και εφήβων με αναπτυξιακές, ψυχοσυναισθηματικές και μαθησιακές δυσκολίες, είναι εισηγήτρια σεμιναρίων και συνεργάζεται με παιδικούς σταθμούς-νηπιαγωγεία. Επιπλέον, είναι συντονίστρια ομάδων σχολών γονέων.