Psychopedia.gr

Πώς θα μάθουν τα παιδιά να αντιστέκονται και να αντιμετωπίζουν τη βία

Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Σύμφωνα με έρευνες η βίαιη ή επιθετική συμπεριφορά, συχνά, μαθαίνεται από τα παιδικά χρόνια. Ωστόσο, οι γονείς, τα μέλη της οικογένειας και όσοι  φροντίζουν τα παιδιά μπορούν να τα βοηθήσουν, να μάθουν, να επεξεργάζονται  τα συναισθήματα τους, χωρίς να χρησιμοποιούν τη βία.

Ακολουθούν προτάσεις της  APA, που μπορούν να βοηθήσουν τους γονείς, να διδάξουν στα παιδιά, πώς να αντισταθούν και πώς να αντιμετωπίσουν την  βίαιη συμπεριφορά:

Δώστε στα παιδιά σας συνεχή αγάπη και προσοχή. Κάθε παιδί χρειάζεται μια ισχυρή  σχέση με έναν γονέα ή κάποιον άλλον ενήλικα, για να αισθάνεται  ασφαλές  και να αναπτύσσει ένα αίσθημα εμπιστοσύνης.

Εφαρμόστε τη σωστή επίβλεψη στα παιδιά. Χωρίς σωστή επίβλεψη, τα παιδιά δεν λαμβάνουν την καθοδήγηση που χρειάζονται. Οι μελέτες αναφέρουν, ότι τα παιδιά που δεν έχουν επίβλεψη συχνά έχουν προβλήματα συμπεριφοράς. Ενθαρρύνετε τα παιδιά του σχολείου και τα μεγαλύτερα παιδιά να συμμετέχουν σε εποπτευόμενες δραστηριότητες μετά το σχολείο, όπως αθλητικές ομάδες, προγράμματα διδασκαλίας κ.α.

Διδάξτε στα παιδιά σας, πώς να ανταποκριθούν κατάλληλα, όταν άλλοι χρησιμοποιούν προσβολές, απειλές και χτυπήματα. Εξηγήστε στα παιδιά σας, ότι αυτές δεν είναι οι κατάλληλες συμπεριφορές και προτρέψτε τους να αποφύγουν άλλα παιδιά που συμπεριφέρονται με αυτόν τον τρόπο.

Αποτελέστε παράδειγμα για το παιδί σας  και πρότυπο μίμησης. Η συμπεριφορά, οι αξίες και οι στάσεις των γονέων και των αδελφών έχουν ισχυρή επιρροή στα παιδιά. Οι αξίες του σεβασμού, της ειλικρίνειας και της υπερηφάνειας για την οικογένειά σας και την κληρονομιά μπορούν να αποτελέσουν σημαντικές πηγές δύναμης για τα παιδιά.

Δείτε το Νέο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο του Psychopedia.gr με θέμα: “Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ): Πρώιμη παρέμβαση και Συμβουλευτική”. Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να ενημερωθείτε:

“Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ): Πρώιμη παρέμβαση και Συμβουλευτική”-Nέο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο

 

Έπαινος. Θυμηθείτε επίσης να επαινείτε τα παιδιά σας, όταν επιλύουν εποικοδομητικά προβλήματα χωρίς βία. Τα παιδιά είναι πιο πιθανό να επαναλάβουν καλές συμπεριφορές, όταν ανταμείβονται με έπαινο.

Διδάξτε στα παιδιά σας ότι είναι καλύτερο να διευθετήσετε επιχειρήματα με ήρεμα λόγια, όχι με γροθιές, απειλές ή όπλα. Και το πιο σημαντικό, μην χτυπάτε οι ίδιοι τα παιδιά σας!

Να είστε συνεπείς με τους κανόνες και την πειθαρχία. Οι γονείς πρέπει να εμπλέκουν τα παιδιά στη θέσπιση κανόνων, όταν αυτό είναι δυνατό. Εξηγήστε στα παιδιά σας, τι περιμένετε και ποιες είναι οι συνέπειες όταν δεν ακολουθούνται οι κανόνες. Αυτό θα τα βοηθήσει να μάθουν να συμπεριφέρονται με τρόπους που είναι κατάλληλοι για τα ίδια και για τους γύρω τους.

Προσπαθήστε να μην παρακολουθούν τα παιδιά προγράμματα με υπερβολική βία στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Οι μελέτες δείχνουν ότι η βία στην τηλεόραση, στις ταινίες και στα βιντεοπαιχνίδια μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στα παιδιά. Ως γονέας, μπορείτε να ελέγξετε τη βία που βλέπουν τα παιδιά σας στα μέσα ενημέρωσης.

Υποστηρίξτε τα παιδιά σας, στο να αντιμετωπίσουν τη βία. Διδάξτε τους, να απαντήσουν με ήρεμες και σταθερές λέξεις, όταν οι άλλοι προσβάλλουν, απειλούν ή χτυπούν κάποιο άλλο άτομο. Βοηθήστε τους να καταλάβουν, ότι χρειάζεται περισσότερος θάρρος για να αντισταθούν στη βία από το να την ακολουθήσουν.

 

 

Πηγή: http://www.apa.org

 

Σύντομο βιογραφικό Iωάννας Μπάτζου

H Ιωάννα Μπάτζου είναι Ψυχολόγος και Νηπιαγωγός, φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας».  Αποφοίτησε το 2005 από το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και κατά την διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε εθελοντικά στο ίδρυμα «Άγιος Δημήτριος» της Θεσσαλονίκης, ενώ ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο κέντρο απεξάρτησης εφήβων του ΚΕΘΕΑ «Ανάδυση». Το 2010 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων. Το 2011 συμμετείχε ως νηπιαγωγός με υποτροφία στο πρόγραμμα Leonardo da Vinci που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον Παιδικό Σταθμό δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως παιδαγωγός στο Κ.Ε.Κ. Eurotraining. Από τον Δεκέμβριο του 2015 φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Έχει παρακολουθήσει ημερίδες και συνέδρια σε ποικίλα θέματα ψυχολογίας. Εργάζεται στη Μέριμνα του παιδιού στο πρόγραμμα «Ζεστή Αγκαλιά» συμμετέχει σε εθελοντική δράση του Α.Π.Θ. για τους πρόσφυγες.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο