Η μάθηση συχνά ορίζεται ως μια σχετικά μόνιμη αλλαγή συμπεριφοράς που προέρχεται από το αποτέλεσμα της εμπειρίας μας. Αν σκεφτούμε από που πηγάζει η μάθηση, η πρώτη σκέψη που μας έρχεται στο μυαλό είναι ότι αρχικά ξεκινά μέσω της εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας και της πρώιμης ενηλικίωσης, αλλά η μάθηση είναι στην πραγματικότητα μια συνεχής διαδικασία που λαμβάνει χώρα κατά τη διάρκεια όλης της ζωής του ατόμου.
Τι πρέπει να γνωρίσουμε για την μάθηση
Στις αρχές του 20ου αιώνα η μάθηση αποτέλεσε το επίκεντρο του σπουδών στην ψυχολογία καθώς ο συμπεριφορισμός αναπτύχθηκε τόσο πολύ ώστε τελικά να γίνει μια σημαντική σχολή σκέψης. Σήμερα, η μάθηση παραμένει μια σημαντική έννοια σε πολλούς τομείς της ψυχολογίας, συμπεριλαμβανομένης της γνωσιακής, της εκπαιδευτικής, της κοινωνικής και της αναπτυξιακής ψυχολογίας.
Ένα σημαντικό στοιχείο που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι η μάθηση μπορεί να περιλαμβάνει τόσο ευεργετικές όσο και αρνητικές συμπεριφορές. Η μάθηση είναι ένα φυσικό και συνεχές κομμάτι της ζωής του ατόμου που λαμβάνει χώρα συνεχώς, τόσο για το καλύτερο όσο και για το χειρότερο. Μερικές φορές οι άνθρωποι μαθαίνουν πράγματα που τους βοηθούν να γίνουν πιο ενημερωμένοι και να κατευθύνουν καλύτερα τη ζωή τη δική τους αλλά και των άλλων ατόμων. Σε άλλες περιπτώσεις, οι άνθρωποι μπορούν να μάθουν πράγματα που είναι επιζήμια για τη γενική υγεία και την ευημερία τους.
Ποια είναι η διαδικασία της μάθησης;
Η διαδικασία εκμάθησης νέων πραγμάτων δεν είναι πάντα η ίδια. Η εκμάθηση μπορεί να συμβεί με διάφορους τρόπους. Για να εξηγηθεί πώς και πότε γίνεται η εκμάθηση, έχουν προταθεί διάφορες διαφορετικές ψυχολογικές θεωρίες.
Το κλασικό μοντέλο εξαρτημένης μάθησης
Η μοντέλο της εξαρτημένης μάθησης είναι ένας από τους πιο θεμελιώδεις τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι μαθαίνουν νέα πράγματα. Ο Ρώσος φυσιολόγος Ivan Pavlov ανακάλυψε μια μέθοδο μάθησης κατά τη διάρκεια των πειραμάτων του σχετικά με τo πεπτικό σύστημα των σκύλων. Σημείωσε ότι τα σκυλιά εκκρίνουν σάλιο κατά την θέα της τροφής, αλλά ότι τελικά τα σκυλιά άρχισαν επίσης να εκκρίνουν σάλιο όταν έβλεπαν τη λευκή ρόμπα του πειραματιστή.
Τα πιό πρόσφατα πειράματα περιλαμβάνουν την αντιστοίχιση δαδικασία της οπτικής επαφής του φαγητού με τον ήχο του κουδουνιού. Μετά από πολλαπλούς συνδυασμούς, τα σκυλιά τελικά άρχισαν να εκκρίνουν σάλιο στον ήχο του κουδουνιού.
Αυτός ο τύπος μάθησης είναι γνωστός ως εξαρτημένη μάθηση. Γίνεται μέσω της δημιουργίας συσχετισμών. Ένα ουδέτερο ερέθισμα που προκαλεί φυσικά και αυτόματα μια απάντηση συνδυάζεται με ένα ουδέτερο ερέθισμα. Τελικά, μια μορφή σύνδεσης και το προηγούμενο ουδέτερο ερέθισμα γίνεται γνωστό ως ένα ελεγχόμενο ερέθισμα που στη συνέχεια ενεργοποιεί μια κλινική απάντηση.
Οι συνέπειες των ενεργειών μας μπορούν επίσης να διαδραματίσουν έναν ρόλο στον καθορισμό του πώς και τι μαθαίνουμε. Ο Συμπεριφορικός επιστήμονας B.F. Skinner παρατήρησε ότι ενώ η εξαρτημένη μάθηση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να εξηγήσει κάποια είδη μάθησης, δεν μπορούσε να αντιληφθεί τα πάντα. Αντ ‘αυτού, πρότεινε ότι οι ενισχύσεις και οι ποινές ήταν υπεύθυνες για ορισμένα είδη μάθησης. Όταν κάτι ακολουθεί μετά από μια συμπεριφορά, μπορεί είτε να αυξήσει είτε να μειώσει την πιθανότητα να εμφανιστεί ξανά η συμπεριφορά στο μέλλον. Αυτή η διαδικασία αναφέρεται ως κλιματιστικό χειριστή.
Για παράδειγμα, φανταστείτε ότι μόλις πήρατε ένα νέο κουτάβι και θα θέλατε να αρχίσετε να το εκπαιδεύετε για να συμπεριφέρεστε με συγκεκριμένους τρόπους. Κάθε φορά που το κουτάβι κάνει αυτό που θέλετε να κάνει, το ανταμείβετε με μια μικρή απόλαυση ή ένα απαλό κτύπημα. Όταν το κουτάβι δεν ακούει σε αυτά που του λέτε, το μαλώνετε. Τελικά, η ενίσχυση οδηγεί σε αύξηση των επιθυμητών συμπεριφορών και μείωση των ανεπιθύμητων συμπεριφορών.
Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Aσύγχρονο Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “Συναισθηματική υπερφαγία – Βήματα για την αντιμετώπιση”.
Τρόπος Παρακολούθησης: Αποστολή του βιντεοσκοπημένου υλικού της εισήγησης στο email σας, με επιπλέον ηλεκτρονικό υλικό σημειώσεων σε μορφή pdf.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/neo-asygchrono-seminario-synaisthimatiki-yperfagia-vimata-gia-tin-antimetopisi/
Μάθηση μέσω παρατήρησης
Ενώ το μοντέλο εξαρτημένης μάθησης και η λειτουργική προετοιμασία μπορούν να μας βοηθήσουν να εξηγήσουμε πολλές περιπτώσεις μάθησης, μπορούμε πιθανώς να σκεφτούμε αμέσως τις καταστάσεις όπου έχουμε μάθει κάτι χωρίς να είναι αποτέλεσμα τιμωρίας ή εξάρτησης. Ο ψυχολόγος Albert Bandura παρατήρησε ότι πολλοί τύποι μάθησης δεν συνεπάγονται κανέναν περιορισμό και στην πραγματικότητα, οι ενδείξεις ότι η εκμάθηση μπορεί πραγματοποιηθεί χωρίς να είναι άμεσα εμφανής.
Η παρακολούθηση της μάθησης γίνεται με την παρατήρηση των ενεργειών και των συνεπειών της συμπεριφοράς άλλων ανθρώπων.
Σε μια σειρά από διάσημα πειράματα, ο Bandura κατάφερε να αποδείξει τη δύναμη αυτής της παρατήρησης στον τομέα της μάθησης. Τα παιδιά παρακολούθησαν ένα βίντεο, στο οποίο άτομα αλληλεπιδρούν με μια μεγάλη, φουσκωτή κούκλα. Σε μερικές περιπτώσεις, τα άτομα απλά αγνόησαν την κούκλα, ενώ σε άλλο βίντεο θα χτυπήσουν, θα κλωτσήσουν και θα φωνάξουν στη κούκλα.
Όταν τα παιδιά έδωσαν αργότερα την ευκαιρία να παίξουν μέσα σε ένα δωμάτιο με μια κούκλα όσα από αυτά είχαν παρατηρήσει ότι οι ενήλικες κακοποιούν την κούκλα ήταν πιο πιθανό να συμμετάσχουν σε παρόμοιες ενέργειες.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, η μάθηση είναι μια σύνθετη διαδικασία που περιλαμβάνει πολλούς παράγοντες. Οι ψυχολόγοι σήμερα όχι μόνο μελετούν τον τρόπο με τον οποίο συμβαίνει η εκμάθηση αλλά και πώς οι κοινωνικές, συναισθηματικές, πολιτισμικές και βιολογικές μεταβλητές επηρεάζουν τη μαθησιακή διαδικασία.
Πηγή: www.verywellmind.com