Στρατηγικές διαχείρισης συμπεριφοράς όπως αυτοκόλλητα, μάρκες, βραβεία και πίνακες επιβράβευσης χρησιμοποιούνται ευρέως από γονείς και εκπαιδευτικούς σε όλο τον κόσμο. Και με την πρώτη ματιά, αυτές οι στρατηγικές έχουν νόημα. Εξάλλου, τα παιδιά λατρεύουν τα αυτοκόλλητα και τους αρέσει να συλλέγουν μικροσκοπικούς θησαυρούς και μπιχλιμπίδια. Και αν προσπαθείτε να γίνετε γονείς χωρίς τιμωρίες ή σκληρές συνέπειες όπως τάιμ άουτ, ξυλιές, φωνές ή απειλές, τότε οι ανταμοιβές φαίνονται σαν ένας αποτελεσματικός και αβλαβής τρόπος για να παρακινήσετε τα παιδιά.
Εξάλλου, οι περισσότεροι από εμάς συμφωνούμε ότι οι παραδοσιακές, τιμωρητικές στρατηγικές βλάπτουν τη σχέση μας με τα παιδιά μας. Συμφωνούμε ότι οι τιμωρίες είναι στρατηγικές χειραγώγησης, βασισμένες στον φόβο και εστιάζονται στη συμμόρφωση και τον έλεγχο. Τι γίνεται όμως με τις ανταμοιβές;
Μερικοί από εσάς μπορεί να νομίζετε ότι οι ανταμοιβές είναι ενθαρρυντικές και θετικές. Ότι είναι υπέροχο να παρατηρείς όταν τα παιδιά κάνουν το σωστό και να τους προσφέρουν πράγματα όπως έπαινο ή επιπλέον προνόμια. Ίσως βλέπετε τις ανταμοιβές ως το εντελώς αντίθετο των τιμωριών.
Αλλά σας προτρέπω να σκεφτείτε ΓΙΑΤΙ τα παιδιά λαμβάνουν ανταμοιβές. Δίνουμε ανταμοιβές στα παιδιά γιατί θέλουμε να κάνουν πράγματα που πιστεύουμε ότι δεν θα επέλεγαν ελεύθερα να κάνουν. Που σημαίνει ότι εξακολουθούμε να προσπαθούμε να χειραγωγήσουμε τη συμπεριφορά με κάποιο τρόπο όταν χρησιμοποιούμε ανταμοιβές. Προσπαθούμε να κάνουμε τα παιδιά μας να συμπεριφέρονται με έναν συγκεκριμένο τρόπο ή να κάνουν κάτι που ΕΜΕΙΣ πιστεύουμε ότι πρέπει να κάνουν.
Έτσι, στην πραγματικότητα, οι ανταμοιβές και οι τιμωρίες δεν είναι καθόλου αντίθετες. Στην πραγματικότητα, είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Και οι δύο προέρχονται από την ίδια βασική αρχή ότι δηλαδή μπορούμε να παρακινήσουμε τα παιδιά χειραγωγώντας τη συμπεριφορά τους, είτε τους δίνουμε κάτι είτε αφαιρώντας κάτι με αντάλλαγμα να ολοκληρώσουν μια εργασία.
Αλλά λειτουργεί πραγματικά αυτό;
Λοιπόν, αυτό εξαρτάται από τον ορισμό σας για την «εργασία». Για να εξετάσουμε εάν οι ανταμοιβές λειτουργούν, πρέπει να σκεφτούμε ΓΙΑΤΙ τις χρησιμοποιούμε. Και οι προθέσεις μας είναι κυρίως καλές όταν χρησιμοποιούμε ανταμοιβές. Στόχος μας είναι να μεγαλώσουμε ευγενικά, σκληρά εργαζόμενα, υπεύθυνα, συμπονετικά μέλη της κοινωνίας. Θέλουμε να μεγαλώσουμε καλούς ανθρώπους.
Χρησιμοποιούμε λοιπόν ανταμοιβές για να αλλάξουμε συμπεριφορά και να ενθαρρύνουμε περισσότερο φιλοκοινωνική συμπεριφορά, επιβραβεύουμε τα παιδιά όταν χρησιμοποιούν ένα γιογιό, μοιράζονται τα παιχνίδια τους, είναι ευγενικοί με τους άλλους ή στρώνουν το κρεβάτι τους. Και χρησιμοποιούμε ανταμοιβές για να βελτιώσουμε την απόδοση με την ελπίδα ότι μπορούμε να ενσταλάξουμε αξίες όπως η σκληρή δουλειά, η επιμονή και η υπευθυνότητα, επιβραβεύουμε τα παιδιά για πράγματα όπως το να πάρουν καλούς βαθμούς στο σχολείο, να ολοκληρώσουν έγκαιρα την εργασία τους ή να εξασκηθούν στο πιάνο.
Αλλά αυτές οι ανταμοιβές αλλάζουν πραγματικά τη συμπεριφορά ή βελτιώνουν την απόδοση;
Βραχυπρόθεσμα, οι ανταμοιβές είναι αποτελεσματικές. Εάν προσφέρετε στο παιδί σας μια μπάρα σοκολάτας με αντάλλαγμα να καθαρίσει το δωμάτιό του, είναι πολύ πιθανό να το καθαρίσει. Αλλά εδώ είναι το πρόβλημα: τι θα συμβεί αν σταματήσετε να του δίνετε σοκολάτα;
Οι ανταμοιβές είναι αποτελεσματικές μόνο για όσο διάστημα τις δίνετε. Και ναι, είναι δυνατό να συνεχίσετε να μοιράζετε ανταμοιβές για πάντα. Αλλά δεν είναι πραγματικά πρακτικό. Και αντιμετωπίζουμε προβλήματα όταν τα παιδιά μας μεγαλώνουν και οι ανταμοιβές που περιμένουν γίνονται μεγαλύτερες ή ακριβότερες. Επιπλέον, θέλετε πραγματικά το παιδί σας να βοηθάει στο σπίτι μόνο όταν υπάρχει κάτι για αυτό;
Οι ανταμοιβές βελτιώνουν την απόδοση;
Η σύντομη απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι όχι. Η έρευνα μας λέει ότι οι άνθρωποι δεν κάνουν καλύτερη δουλειά όταν ξέρουν ότι πρόκειται να ανταμειφθούν. Στην πραγματικότητα, ακριβώς το αντίθετο, οι άνθρωποι στους οποίους προσφέρονται ανταμοιβές για την ολοκλήρωση των καθηκόντων τους αποδίδουν πιο άσχημα σε αυτές τις εργασίες. Ειδικά όταν επιβραβεύουμε τους ανθρώπους για την ολοκλήρωση εργασιών ή την εκτέλεση εργασιών που τους ενδιαφέρουν, που τους αρέσουν ήδη ή που βρίσκουν προκλητικές ή διεγερτικές.
Γιατί πρέπει να παραλείψουμε τους πίνακες ανταμοιβής;
Τελικά καταλήγει σε αυτό: τα διαγράμματα ανταμοιβής και άλλες στρατηγικές διαχείρισης συμπεριφοράς βασίζονται σε μια θεμελιώδη παρανόηση του τι είναι πραγματικά η συμπεριφορά. Όταν χρησιμοποιούμε στρατηγικές όπως γραφήματα ανταμοιβής, υποθέτουμε ότι ένα παιδί ΜΠΟΡΕΙ να συμπεριφέρεται διαφορετικά, αλλά επιλέγει να μην το κάνει.
Γνωρίζουμε όμως ότι η συμπεριφορά δεν είναι απλώς μια απλή επιλογή. Οι άνθρωποι είναι πολύπλοκοι. Και η συμπεριφορά είναι ένα σύμπτωμα – μια αντανάκλαση της εσωτερικής κατάστασης διέγερσης του παιδιού και μια ένδειξη του πόσο καλά διαχειρίζονται το άγχος. Συχνά βλέπουμε αυτό που συνήθως πιστεύουμε ως κακή συμπεριφορά σε παιδιά που αισθάνονται άγχος, αποσύνδεση ή έλλειψη δεξιοτήτων για να ολοκληρώσουν μια εργασία. Για αυτά τα παιδιά η συμπεριφορά τους δεν είναι καθόλου επιλογή. Είναι η συμπεριφορά άγχους που καθοδηγείται από την ανάγκη τους για ασφάλεια και ασφάλεια.
Όταν μειώνουμε τα παιδιά σε τίποτα περισσότερο από μια σειρά συμπεριφορών που μπορούν να χειραγωγηθούν και να διαχειριστούν, αγνοούμε εντελώς την ίδια την ουσία του τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος. Αγνοούμε δεκαετίες έρευνας στην επιστήμη του εγκεφάλου και τη σχεσιακή νευροεπιστήμη.
Αλλά ίσως ακόμη πιο ανησυχητικό, είναι ότι αγνοούμε επίσης το γεγονός ότι τα παιδιά είναι ολόκληρα ανθρώπινα όντα με δικό τους μυαλό, θέληση και διάθεση. Το να υποθέσουμε ότι τα παιδιά θα ολοκληρώσουν μια εργασία μόνο εάν υπάρχει κάτι για αυτά, είναι υποτιμητικό και ασέβεια. Και κάνουμε μεγάλη αδικία στα παιδιά όταν υποθέτουμε ότι ο μόνος τρόπος για να είναι «καλά» είναι να τα χειραγωγήσουμε σε αυτό.
Για να ενημερωθείτε για όλα τα Εκπαιδευτικά Σεμινάρια Ψυχοπαθολογίας και Παιδοψυχολογίας που διαθέτουμε, βασισμένα σε Εφαρμοσμένες Μεθόδους, με Επιστημονικά Τεκμηριωμένη γνώση και εμπεριέχουν πρακτικά εργαλεία, ασκήσεις ή μεθόδους μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/
Ασύγχρονη Εκπαίδευση (Παρακολούθηση όλων των εκπαιδευτικών εισηγήσεων σε βίντεο στο δικό σας χρόνο. Δίδεται Πιστοποιητικό παρακολούθησης και επιπλέον Εκπαιδευτικό υλικό).
Πηγή: https://www.mindfullittleminds.com
By Sarah Conway
Posted August 9, 2022 In Managing Challenging Behaviours