Η επιλογή του χρώματος στο παιδικό σχέδιο μπορεί να μας πει πολλά για την συναισθηματική κατάσταση του παιδιού τονίζει η Τατιάνα Πολυζώτη Ψυχολόγος, MSc Ειδικής Αγωγής. Σαφέστατα, ποικίλλει σε όλα τα παιδιά και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, φύλο, ηλικία αλλά και το τι εικόνα έχουν αυτά για τον κόσμο γύρω τους. Όλα τα παιδιά έχουν κάποιο αγαπημένο χρώμα. Κάποιο που το επιλέγουν ξανά και ξανά για τις ζωγραφιές τους. Η ψυχολογία του παιδικού σχεδίου υποστηρίζει ότι κανένα από τα χρώματα που επιλέγουν τα παιδιά δεν είναι τυχαίο και μπορεί να μας πει πολλά για το χαρακτήρα και τα συναισθήματα τους!
Η επιλογή πολλών χρωμάτων μαζί (πολυχρωμία) εκφράζει σίγουρα ένα συναίσθημα χαράς. Από την άλλη τα έντονα χρώματα δηλώνουν ότι το παιδί την ώρα που ζωγραφίζει βιώνει έντονα συναισθήματα (θετικά ή μη). Η προτίμηση στο κόκκινο χρώμα δηλώνει χαρακτήρα δυναμικό και παρορμητικό. Η συνεχής και επίμονη χρήση του ίσως υποδηλώνει στοιχεία νευρωτικής συμπεριφοράς.
Η επικράτηση του πορτοκαλί χρώματος εκφράζει άτομο με ζεστή συμπεριφορά, ήρεμο και πολύ συναισθηματικό.
Το κίτρινο χρώμα δείχνει άτομα με δυναμισμό, φιλοδοξίες, που του αρέσει η έντονη δράση.
Το μπλε από την άλλη, εκφράζει άτομο που είναι ικανό να ρυθμίσει τη συναισθηματική συμπεριφορά του και έχει ανεπτυγμένη λογική και ωριμότητα.
Η αγάπη και προτίμηση προς το πράσινο χρώμα δηλώνει πείσμα και επιμονή. Εκφράζει άτομα που επιθυμούν και επιδιώκουν την διάκριση αλλά πολύ συχνά στρέφονται στον εαυτό τους.
Το ροζ χρώμα χρησιμοποιείται κυρίως από τα κορίτσια, εκφράζει τη γυναικεία φύση αλλά και την αίσθηση ηρεμίας.
Αντίθετα το μαύρο, το προτιμούν τα εσωστρεφή παιδιά. Το χρώμα αυτό συμβολίζει το φόβο, την ανησυχία, καθώς και την επιθυμία περιθωριοποίησης.
Το γκρίζο χρώμα το χρησιμοποιούν παιδιά με έντονη εσωστρέφεια. Πολλές φορές αυτά τα παιδιά μπορεί να είναι…”πνεύματα αντιλογίας”.
Τέλος, το άσπρο χρώμα! Πολλά παιδιά με αισθήματα δειλίας φτιάχνουν πολύ μικρά σχέδια και συνήθως αφήνουν κενό το υπόλοιπο χαρτί.
Μέσα από την ψυχολογία των χρωμάτων, μπορούμε να καταλάβουμε πολλά για το χαρακτήρα και τη συναισθηματική κατάσταση του παιδιού. Σίγουρα όμως, πριν προβούμε σε οποιαδήποτε αξιολόγηση ή συμπέρασμα, θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας, το φύλο του, τα βιώματά του και κυρίως το τι απεικονίζει στο σχέδιό του!
Για παράδειγμα, αντικείμενα της καθημερινής ζωής, θα τα χρωματίσει συνήθως όπως τα έχει δει και τα έχει μάθει. Επιπλέον μη ξεχνάμε ότι η επιλογή αγαπημένου χρώματος εξαρτάται από το φύλο του παιδιού αλλά και την ηλικία του. Για το λόγο αυτόν, μας ενδιαφέρει να εξετάσουμε συγκεκριμένα πράγματα, για παράδειγμα ποιο χρώμα κυριαρχεί στο σχέδιο ενός αγαπημένου ή σημαντικού προσώπου στη ζωή του παιδιού ή ποιο χρώμα επιλέγει για να ζωγραφίσει το σπίτι του…
Για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με την χρήση της τέχνης στην κατανόηση του παιδικού συναισθήματος μπορείτε να ενημερωθείτε για το Πιστοποιημένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα με θέμα: Art Therapy (Εικαστική Ψυχοθεραπεία) για παιδιά, εφήβους & ενήλικες.
Για να ενημερωθείτε αναλυτικά μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/34364-2/
Πιστοποιημένο Πρόγραμμα κατά το πρότυπο QTL της ACTA – Τεχνοβλαστός Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Απευθύνεται: Σε Ειδικούς Ψυχικής Υγείας, Νηπιαγωγούς, Εκπαιδευτικούς, Παιδαγωγούς, Ειδικούς θεραπευτές, Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές, Κοινωνικούς Λειτουργούς, Ψυχίατρους και στο ευρύτερο ενδιαφερόμενο κοινό.

Για περισσότερα Επιστημονικά άρθρα Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/
Για να ενημερώνεστε για όλα τα Επιμορφωτικά Σεμινάρια που αφορούν την Ψυχοπαθολογία και την Παιδοψυχολογία μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/

Tης Τατιάνας Πολυζώτη Ψυχολόγου, MSc Ειδικής Αγωγής
Πηγή: infokids.gr













