Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Ο Carl Rogers ήταν αυτός, που πρώτος, μας έδωσε την ιδέα της «ανθεκτικότητας», όταν περιέγραψε το εσωτερικό μας κίνητρο να αναπτυσσόμαστε. Από την στιγμή που υπάρχουν οι ιδανικές συνθήκες, υποστήριξε, οι άνθρωποι θα κινηθούν σε θετικές και δημιουργικές κατευθύνσεις. Τι συμβαίνει όμως γεννιόμαστε ή γινόμαστε ανθεκτικοί;
Το πρόβλημα με το να πιστεύουμε ότι είμαστε εντελώς ανθεκτικοί, ότι αυτή η θετική κλίση δεν μπορεί να καταστραφεί, είναι ότι αγνοεί τη δυνατότητα αρνητικών γεγονότων να επηρεάζουν το είδος των ανθρώπων που γινόμαστε. Τα αρνητικά γεγονότα ενδέχεται να περιλαμβάνουν την έλλειψη σημαντικών σχέσεων στα πρώτα μας χρόνια, να μην πάρουμε το είδος της φροντίδας που χρειαζόμαστε ή ακόμα να βιώνουμε την κακοποίηση ή την παραμέληση.
Κατά τον ψυχίατρο, Bruce Perry, τα παιδιά δεν είναι «ανθεκτικά», αλλά «εύπλαστα». Οι ενήλικες ερμηνεύουν τη συμπεριφορά, τα λόγια και τις εκφράσεις των παιδιών μέσω των δικών τους πεποιθήσεων. Στις ζωές των περισσότερων νηπίων και παιδιών, αυτές οι κοινές παρερμηνείες των ενηλίκων είναι σχετικά καλοήθεις. Σε πολλές περιπτώσεις, ωστόσο, αυτές οι παρερμηνείες μπορεί να είναι καταστροφικές. Το πιο δραματικό παράδειγμα συμβαίνει, όταν ελαχιστοποιείται ο αντίκτυπος των τραυματικών συμβάντων σε βρέφη και μικρά παιδιά. Αποτελεί ειρωνεία να πιστεύουμε ότι, όταν ο άνθρωπος είναι πιο ευάλωτος στις συνέπειες του τραύματος, δηλ. κατά τη βρεφική ηλικία και την παιδική ηλικία, τότε είναι πιο ανθεκτικός.
Συχνά ακούμε “Τα παιδιά είναι ανθεκτικά” ή “Θα το καταλάβουν, δεν ξέρουν καν τι συμβαίνει.” Συχνά περιγράφοντας το γεγονός, οι ενήλικες θα περιγράψουν πώς το τραυματικό γεγονός ήταν τρομακτικό γι ‘αυτούς, αλλά συχνά παρερμηνεύουν τις συμπεριφορές του παιδιού, πιστεύοντας ότι τα παιδιά δεν επηρεάστηκαν από αυτό. Φυσικά, τα παιδιά θα το ξεπεράσουν – δεν έχουν άλλη επιλογή.
Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: Ψυχοσυναισθηματική ενδυνάμωση στην Παράλληλη στήριξη – Βιωματικές ασκήσεις, Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2020, ώρα: 12.00-14.00.
Επιπλέον Δυνατότητα Ασύγχρονης παρακολούθησης Ε – Learning (αποστολή βιντεοσκοπημένης της εισήγησης και εκπαιδευτικού υλικού)
Σε ποιους απευθύνεται: Παιδαγωγούς, Εκπαιδευτικούς, Ψυχολόγους και στο ενδιαφερόμενο κοινό που ενδιαφέρεται να αναλάβει τον ρόλο της παράλληλης στήριξης ή να αποκτήσει γνώσεις σχετικά με αυτή.
Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/seminario-psychosynaisthimatiki-endynamosi-stin-parallili-stirixi-viomatikes-askiseis-25-1-2020/