Της Πηνελόπης Ξηνταροπούλου Ψυχολόγου, Ειδικευόμενη στην Συστημική-Οικογενειακή Θεραπεία
Ψυχοθεραπεία στην Τριαδική Προσέγγιση
Ψυχοθεραπεία – Η Εσωτερική Πυξίδα της Ανάπτυξης
Στην παιδοψυχοθεραπεία, η σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στον θεραπευτή και το παιδί λειτουργεί ως ασφαλές και δημιουργικό πλαίσιο εξερεύνησης των συναισθημάτων, των σκέψεων και των εμπειριών του. Το παιχνίδι, ως βασικό εργαλείο, ενισχύει τη φαντασία και την ελεύθερη έκφραση, προσφέροντας ευκαιρίες για επεξεργασία και σύνδεση.
Η θεραπευτική προσέγγιση Regulation-Focused Psychotherapy for Children (RFP-C) είναι μια σύντομη, δομημένη διαδικασία που εστιάζει στην κατανόηση και ενίσχυση της συναισθηματικής ρύθμισης. Σε έναν κύκλο 16 συναντήσεων με το παιδί και 4 με τους φροντιστές του, η RFP-C βλέπει τις συμπεριφορές ως σήματα συναισθηματικών αναγκών και όχι ως “προβλήματα”. Με τη βοήθεια της θεραπευτικής σχέσης, το παιδί μπορεί σταδιακά να αναγνωρίζει, να εκφράζει και να επεξεργάζεται εσωτερικές του εντάσεις, με τρόπο ασφαλή και εξελικτικό.
Τα αποτελέσματα ερευνών αναδεικνύουν τη συμβολή της μεθόδου στη μείωση δυσκολιών αυτορρύθμισης και στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας.
Διεπιστημονική Συνεργασία – Όταν Οι Ειδικότητες Συναντώνται
Η συνεργασία ανάμεσα σε παιδοψυχολόγους, εργοθεραπευτές και λογοθεραπευτές ενισχύει τη σφαιρική φροντίδα του παιδιού. Κάθε ειδικότητα προσφέρει ένα μοναδικό πρίσμα παρατήρησης και παρέμβασης, ενώ η κοινή προσέγγιση δημιουργεί ένα συνεκτικό και υποστηρικτικό περιβάλλον ανάπτυξης.
Μελέτες υποδεικνύουν ότι τα παιδιά επωφελούνται πολλαπλά όταν υπάρχει συντονισμός ανάμεσα στους επαγγελματίες – όχι μόνο ως προς την επίτευξη στόχων, αλλά και ως προς την αίσθηση συνέχειας και σταθερότητας. Οι γονείς νιώθουν πιο ενεργά εμπλεκόμενοι, οι θεραπευτές ενδυναμώνονται μέσα από τον αλληλοσεβασμό και τη συνεργασία, ενώ η καθημερινότητα του παιδιού οργανώνεται με μεγαλύτερη σαφήνεια.
Ανασκοπήσεις σε παιδιά με ποικίλες ανάγκες δείχνουν ότι οι πολυεπιστημονικές πρακτικές ενισχύουν την ποιότητα ζωής, την αυτονομία και τη μεταφορά δεξιοτήτων από το θεραπευτικό περιβάλλον στην καθημερινότητα.
Εργοθεραπεία – Η Δύναμη της Κίνησης και της Οργάνωσης
Η εργοθεραπεία εστιάζει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που σχετίζονται με την αίσθηση του σώματος, τον συντονισμό, την αυτορρύθμιση και την καθημερινή λειτουργικότητα. Μέσα από ειδικά σχεδιασμένες δραστηριότητες, τα παιδιά μαθαίνουν να οργανώνουν τον εαυτό τους στον χώρο και στον χρόνο, να διαχειρίζονται ερεθίσματα και να ανταποκρίνονται με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση σε κοινωνικές και σχολικές προκλήσεις.
Όταν οι γονείς συμμετέχουν ενεργά μέσω parent coaching, δηλαδή με καθοδήγηση για εφαρμογή εργοθεραπευτικών προσεγγίσεων στο σπίτι, τα οφέλη ενισχύονται και αποκτούν διάρκεια. Το παιδί δε νιώθει πια ότι “πηγαίνει στη θεραπεία”, αλλά ότι η μάθηση συμβαίνει παντού – μέσα από το παιχνίδι, την αλληλεπίδραση, την καθημερινότητα.
Λογοθεραπεία – Η Φωνή της Σύνδεσης
Η λογοθεραπεία ενισχύει τον λόγο, την κατανόηση, την έκφραση και την επικοινωνία. Σε συνεργασία με την εργοθεραπεία και την ψυχοθεραπεία, δημιουργείται ένα πεδίο όπου το παιδί μπορεί να αναπτύξει δεξιότητες που συνδέονται με την κοινωνική αλληλεπίδραση, τη σχολική συμμετοχή και την προσωπική έκφραση.
Προγράμματα που βασίζονται στο δημιουργικό παιχνίδι και στον διάλογο μεταξύ των ειδικοτήτων έχουν υψηλά επίπεδα αποτελεσματικότητας, βοηθώντας το παιδί να μοιράζεται τις σκέψεις του, να χτίζει σχέσεις και να διευρύνει τον κόσμο του.
Η συνεργασία μεταξύ λογοθεραπευτών και εργοθεραπευτών, ιδιαίτερα σε οικογενειακά και σχολικά πλαίσια, αποτελεί κλειδί για την ενίσχυση της μάθησης και της ευημερίας.
Ο Ρόλος του Παιδοψυχολόγου – Η Συναισθηματική Γέφυρα
Ο παιδοψυχολόγος εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο οι δυσκολίες στην επικοινωνία ή την κίνηση επηρεάζουν την εσωτερική εμπειρία του παιδιού και την εικόνα που έχει για τον εαυτό του. Με σεβασμό στον προσωπικό ρυθμό του κάθε παιδιού, καλλιεργείται μια θεραπευτική σχέση που προσφέρει ενσυναίσθηση, σταθερότητα και προοπτική.
Μέσα από αυτή τη διαδρομή, το παιδί μπορεί να συνδέσει τις εμπειρίες του, να αναγνωρίσει τις ανάγκες του και να κατανοήσει τις εσωτερικές του αντιδράσεις. Η ψυχοθεραπεία δίνει το νόημα που χρειάζονται οι υπόλοιπες παρεμβάσεις για να ενσωματωθούν στη ζωή του παιδιού.
Η Τριαδική Πράξη – Όταν Η Συνεργασία Γίνεται Ζωντανή
Η Τριαδική Προσέγγιση (Ψυχοθεραπεία – Εργοθεραπεία – Λογοθεραπεία) δεν είναι απλώς ένας τρόπος συνδυασμού θεραπευτών. Είναι ένας κοινός τρόπος σκέψης και δράσης:
- Αξιολογούν μαζί και θέτουν κοινούς, εξατομικευμένους στόχους.
- Συντονίζουν τις συνεδρίες τους, με γνώμονα τις ανάγκες του παιδιού.
- Συνεργάζονται με την οικογένεια και το σχολείο, ώστε το παιδί να υποστηρίζεται σε όλα του τα περιβάλλοντα.
Το αποτέλεσμα είναι μια ολιστική, ουσιαστική παρέμβαση, όπου το παιδί αναπτύσσεται με ασφάλεια, αυτονομία και έκφραση.
Βιβλιογραφία
Prout, T. A., et al. (2022). Randomized controlled trial of Regulation-Focused Psychotherapy for Children. Psychotherapy Research, 32(5), 555–570.
Schwab‑Farrell, S. M., et al. (2024). Experiences of interprofessional collaborations. Journal of Interprofessional Care, 38(2), 253–263.
International Journal of Rehabilitation Research (2023). Scoping review: Interprofessional collaboration for children with physical disabilities.
AOTA (2024). Interprofessional collaborative practice across professions. American Journal of Occupational Therapy, 78(Suppl 1).
Wikipedia (2025). Regulation-Focused Psychotherapy for Children.
Βιογραφικό Πηνελόπης Ξηνταροπούλου
Ονομάζομαι Πηνελόπη-Νικολαΐς Ξηνταροπούλου και είμαι κάτοχος πτυχίου Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Ανατολικού Λονδίνου. Το μεταπτυχιακό μου στην Εργασιακή Ψυχολογία του Πανεπιστημίου του Ανατολικού Λονδίνου. Ειδικεύομαι στην Οικογενειακή / Συστημική Ψυχοθεραπεία στο Εργαστήριο Διερεύνησης Ανθρωπίνων Σχέσεων. Με σεβασμό στους ανθρώπους που με εμπιστεύονται φροντίζω να επικαιροποιώ διαρκώς τις ήδη αποκτηθείσες ακαδημαϊκές μου γνώσεις με τη συμμετοχή μου σε πληθώρα σεμιναρίων, συνεδρίων και ημερίδων. Πέραν των τομέων πρακτικής μου άσκησης έχω επιστημονικό ενδιαφέρον για την εγκληματολογική έρευνα και την Δικαστική – Ψυχιατροδικαστική Ψυχολογία συμμετέχοντας σε σχετικές έρευνες και σεμινάρια.
Για περισσότερα Επιστημονικά άρθρα Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/
Για να ενημερώνεστε για όλα τα Επιμορφωτικά Σεμινάρια που αφορούν την Ψυχοπαθολογία και την Παιδοψυχολογία μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/













