Psychopedia.gr

Η συμβολή της χειροτεχνίας στην ψυχολογία του παιδιού

Η γνωριμία του περιβάλλοντος μέσα από τα χέρια και το σώμα δημιουργεί νέες συνάψεις στον παιδικό εγκέφαλο, πολύ στέρεες μάλιστα, αφού είναι το ίδιο το παιδί αυτό που φαντάζεται, σχεδιάζει και δημιουργεί κάτι δικό του. Εκτός από τη δημιουργική σκέψη του παιδιού, ενισχύεται και η συνθετική του σκέψη, αφού προσπαθεί να βρει νέους τρόπους για να συνδυάσει υλικά και χρώματα, ώστε να φτιάξει κάτι όμορφο και, ενδεχομένως, πρωτότυπο.

Παράλληλα, ενεργοποιούνται και όλες του οι αισθήσεις. Στις κατασκευές έρχεται σε επαφή με διαφορετικά υλικά και υφές. Κάποια μπορεί να είναι μαλακά και εύπλαστα (π.χ. πλαστελίνη ή πηλός), ενώ άλλα πιο σκληρά και άκαμπτα (π.χ. χαρτόνι ή μεταλλικά ελάσματα). Αγγίζει, μυρίζει, αισθάνεται και, ανάλογα, συμπεριφέρεται ώστε να δημιουργήσει κάτι ωραίο αισθητικά, κάτι που το εκφράζει σαν ψυχή και συναίσθημα. Ειδικά για αυτό το τελευταίο θα έπρεπε να το σκεφτόμαστε δυο και τρεις φορές πριν κατακρίνουμε μια παιδική δημιουργία ή, ακόμα χειρότερα, πριν την περιφρονήσουμε.

Η προσωπική έκφραση του παιδιού μέσα από την τέχνη, μπορεί να γίνει και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των κατασκευών και των χειροτεχνιών. Μπορεί να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση μέσω της εσωτερικής ικανοποίησης που αισθάνεται το παιδί για τα δημιουργήματά του. Αλλά, ας πάμε κι ένα βήμα παραπέρα. Η δημιουργική έκφραση που επιτυγχάνεται μέσω των χειροτεχνιών, απελευθερώνει και, πολλές φορές, βοηθά το παιδί, αλλά και εμάς σαν γονείς ή εκπαιδευτικούς να αντιληφθούμε τη διάθεσή του, τις ανάγκες του, αλλά και την ψυχολογία του γενικότερα.

Όπως κάθε μορφή τέχνης, έτσι και οι κατασκευές και οι χειροτεχνίες, προσφέρουν ένα ευρύ πεδίο δυνατοτήτων έκφρασης στον καθένα, ειδικά στους πιο εσωστρεφείς από εμάς, και βοηθούν ώστε να εκφράσουμε αυτά που δυσκολευόμαστε να πούμε με λόγια.

Βαλιτσάκια Δημιουργικής Απασχόλησης

Τα βαλιτσάκια αυτά είναι σετ ταξιδιού που τα φτιάχνετε μόνοι σας και έχουν συγκεκριμένο θέμα, σύμφωνα με τα αγαπημένα χόμπι των παιδιών. Είναι χρήσιμα, όχι μόνο για μια μακριά διαδρομή με το αυτοκίνητο, αλλά και για τις “νεκρές” ώρες των διακοπών (π.χ. τις μεσημεριανές).
Διάφορες ιδέες για “βαλιτσάκια δημιουργικής απασχόλησης” είναι:

Το βαλιτσάκι με τις χάντρες
Σε μικρά κουτάκια βάλτε μεγαλούτσικες χρωματιστές χάντρες που έχετε φτιάξει από πηλό Cernit ή Fimo ή που έχετε αγοράσει από κάποιο χαντράδικο (σε βιβλιοχαρτοπωλεία ή καταστήματα παιχνιδιών, επίσης, θα βρείτε οικονομικές συσκευασίες). Τα κορίτσια περισσότερο θα ευχαριστηθούν αυτή τη δραστηριότητα, φτιάχνοντας πολύχρωμα κολιέ ή βραχιολάκια.

Το βαλιτσάκι με τα στένσιλ
Σε μια σακουλίτσα βάλτε στένσιλ (ειδικά σχεδιαστικά εργαλεία, τα οποία μπορείτε να αγοράσετε ή να φτιάξετε μόνοι σας με χοντρό χαρτί), μαρκαδόρους και μερικές λευκές κόλλες και αφήστε τα παιδιά να δημιουργήσουν τα δικά τους σχέδια και να τα χρωματίσουν.

Το βαλιτσάκι με τα αυτοκόλλητα
Υπάρχουν πολλά βιβλιαράκια με αυτοκόλλητα, στα οποία τα παιδιά μπορούν να κολλήσουν ρούχα σε χάρτινες κούκλες, να συμπληρώσουν εικόνες που λείπουν ή να δημιουργήσουν τις δικές τους ιστορίες με ευφάνταστα αυτοκόλλητα!

 

Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Ε – Learning Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: Παιδικό Ιχνογράφημα – Αξιολόγηση, Ερμηνεία & Διαχείριση

Τρόπος Παρακολούθησης από το σπίτι: Αποστολή του βιντεοσκοπημένου υλικού της εισήγησης στο email σας, με επιπλέον ηλεκτρονικό υλικό σημειώσεων σε μορφή pdf. (Έχετε τη δυνατότητα εφόσον προκύψουν απορίες-ερωτήσεις από την παρακολούθηση της εισήγησης να μας τις στείλετε στο info@psychopedia.gr, ώστε να απαντηθούν από την εισηγήτρια).

Δίδεται Βεβαίωση Παρακολούθησης αναγωρισμένη από τον ΕΟΠΠΕΠ και Εκπαιδευτικό υλικό

Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να κάνετε κλικ στην παρακάτω εικόνα:

ΝΕΟ E – Learning Σεμινάριο: Παιδικό Ιχνογράφημα – Αξιολόγηση, Ερμηνεία & Διαχείριση

 

Το βαλιτσάκι με τις πετρούλες
Μαζέψτε πετρούλες στις διακοπές και στην επιστροφή δώστε τις στα παιδιά να τις χρωματίσουν και να φτιάξουν πάνω τους σχέδια! Η δραστηριότητα αυτή ενδείκνυται για μεγαλύτερα παιδιά, γιατί τα μικρότερα παιδιά χρειάζονται επιτήρηση στη χρήση των μαρκαδόρων.

Το βαλιτσάκι με τις στάμπες

Σε ένα “βαλιτσάκι” βάλτε τέμπερες, πιατάκια πλαστικά και στάμπες από διάφορα υλικά (μπορείτε να φτιάξετε ωραιότατες από παλιά σφουγγάρια). Με λίγο νερό αραιώστε τέμπερα στα πλαστικά πιατάκια (ένα χρώμα σε κάθε πιατάκι) και αφήστε τα παιδιά να πειραματιστούν!

Το βαλιτσάκι με το χάρτη
Το καλύτερο το άφησα για το τέλος!
Σε χαρτί του μέτρου φτιάξτε ένα χάρτη τεράστιο, σχεδιάζοντας μέσα γραμμές τρένου ή μία πόλη με δρόμους και σταυροδρόμια ή μια εικόνα εξοχής.
Αν φτιάξετε ένα χάρτη με σιδηροδρομικές γραμμές, μπορείτε να φυλάξετε σε ένα σακουλάκι το ξύλινο τρενάκι.
Αν φτιάξετε ένα χάρτη πόλης με δρόμους, μπορείτε να φυλάξετε σε ένα σακουλάκι αυτοκινητάκια και τουβλάκια για σπιτάκια.
Αν φτιάξετε εικόνα εξοχής, μπορείτε να φυλάξετε σε σακουλάκι πλαστικά ζωάκια και δεντράκια.
Ο χάρτης διπλώνεται σε ρολό και φυλάσσεται πολύ εύκολα, ενώ τα σακουλάκια δεν πιάνουν σχεδόν καθόλου χώρο.
Προσοχή! Επειδή ένας χάρτινος χάρτης μπορεί να σκιστεί πολύ εύκολα, μπορείτε να τον πλαστικοποιήσετε με διαφανές αυτοκόλλητο που “ντύνουμε” τετράδια.

 

Της Ελένης Γαρυφαλάκη, Σύμβουλος Αγωγής & Εκπαίδευσης

Πηγή: http://kalosagogos.blogspot.gr

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο