Είναι σημαντικό να βοηθήσουμε τα παιδιά να καταλάβουν τι είναι ο θυμός και πώς να το απελευθερώνουν κατάλληλα. Τα μπαλόνια του θυμού (Kaduson & Schaefer, 1997) είναι μια απολαυστική, αποτελεσματική τεχνική που παρέχει στα παιδιά μια οπτική εικόνα του θυμού και του αντίκτυπου που μπορεί να έχει σε αυτά και το περιβάλλον τους. Επιτρέπει στα παιδιά να δουν πώς μπορεί να φτιάξει ο θυμός να μεγαλώσει μέσα τους και πώς εάν δεν απελευθερωθεί αργά και με ασφάλεια, ο θυμός μπορεί να «εκραγεί» και να βλάψει τους ίδιους τους ή άλλους.
Απαιτούμενα υλικά: Μπαλόνια
Πρώτον, το παιδί φυσάει ένα μπαλόνι, και στη συνέχεια ο θεραπευτής τον βοηθά να κλείσει το στόμιο του με το να το δέσει. Έπειτα ο θεραπευτής εξηγεί ότι το μπαλόνι αντιπροσωπεύει το σώμα και ότι ο αέρας μέσα στο μπαλόνι αντιπροσωπεύει θυμό. Αφού το έχει δέσει, ο θεραπευτής ρωτάει το παιδί: «Μπορεί ο αέρας να μπει ή να βγει από το μπαλόνι;» «Τι θα συνέβαινε αν ο θυμός αυτός (αέρας) κολλήσει μέσα σου;» «Θα υπήρχε χώρος για να σκεφτείς καθαρά;»
Μετά ο θεραπευτής λέει το παιδί να προσπαθήσει να σκάσει το μπαλόνι μέχρι να εκραγεί και όλος ο θυμός (αέρας) να βγαίνει. Στη συνέχεια, ο θεραπευτής εξηγεί ότι αν το μπαλόνι ήταν άτομο, η έκρηξη του μπαλονιού θα ήταν σαν μια επιθετική πράξη (π.χ. χτυπώντας ένα άτομο ή ένα αντικείμενο). Ο θεραπευτής ρωτά το παιδί αν αυτό φαίνεται να είναι ένας ασφαλής τρόπος για να απελευθερώσει τον θυμό.
Στη συνέχεια, το παιδί σκάει ένα άλλο μπαλόνι, αλλά αντί να τον δέσει, πιέζει το άκρο απλά να κρατήσει τον αέρα. Ο θεραπευτής λέει στο παιδί να απελευθερώσει αργά λίγο από τον αέρα και στη συνέχεια να τον πιάσει ξανά. (Το παιδί θα ξεκαρδιστεί με τον θόρυβο που κάνει ο αέρας καθώς σιγά-σιγά βγαίνει.) Ο θεραπευτής ρωτάει το παιδί: “Είναι μικρότερο το μπαλόνι;” “Το μπαλόνι εκραγεί;” “Το μπαλόνι και οι άνθρωποι γύρω από το μπαλόνι μένουν ασφαλείς όταν απελευθερώθηκε ο θυμός; “” Μήπως αυτό φαίνεται σαν ένας ασφαλέστερος τρόπος για να αφήνουμε το θυμό να βγαίνει έξω;
“Στο τέλος της δραστηριότητας, ο θεραπευτής εξηγεί και πάλι ότι το μπαλόνι αντιπροσώπευε τον θυμό. Μιλώντας για το τι μας κάνει να θυμώνουμε και βρίσκοντας τρόπους για να απελευθερώσουμε το θυμό σωστά, ο θυμός βγαίνει αργά και με ασφάλεια. Ο θεραπευτής υπενθυμίζει στο παιδί ότι αν αυτός ή αυτή επιτρέπει στον θυμό να συγκεντρωθεί μέσα του, μπορεί να μεγαλώσει και να εκραγεί και ενδεχομένως να βλάψει το ίδιο ή κάποιον άλλο. Στη συνέχεια, ο θεραπευτής συζητά διάφορες τεχνικές διαχείρισης θυμού. Τα μπαλόνια του θυμού είναι αποτελεσματικά για τα επιθετικά παιδιά που δυσκολεύονται να ελέγξουν την οργή τους και για τα αποσυρμένα παιδιά που εσωτερικεύουν το θυμό τους αντί να τον εκφράσουν. Αυτή η τεχνική μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ατομική ή ομαδική μορφή.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Εφαρμογή της Παιγνιοθεραπείας στο παιδί, Θεραπευτικά εργαλεία και Κλινική πράξη μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/neo-epimorfotiko-programma-paigniotherapeia-theoritikes-proseggiseis-therapeytika-ergaleia-kai-kliniki-praxi/
(Πηγή: T.M.Hall, H.G.Kaduson, C.E.Schaefer,2002)