Psychopedia.gr

Παιδί και Δημιουργικότητα: Χάσιμο Χρόνου ή ένδειξη υγείας;

Της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ, ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία

Τι είναι δημιουργικότητα; Είναι μια ευκαιρία αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου ή μια ένδειξη αυτογνωσίας και ψυχικής υγείας; Η δημιουργικότητα είναι ένας τρόπος επικοινωνίας με τον εσωτερικό μας κόσμο. Είναι ο τρόπος με τον οποίο κατανοούμε και εκφράζουμε τα συναισθήματά μας και τις σκέψεις μας. Με την δημιουργικότητα μπορούμε να σχηματίσουμε τη χαρά, να τραγουδήσουμε τις σκέψεις μας, να χορέψουμε τη λύπη μας. Με λίγα λόγια, νιώθουμε και μαθαίνουμε τον εαυτό μας.

Ο Carl Jung(Ελβετός ψυχίατρος) είχε επισημάνει για τη δημιουργικότητα ότι κινητοποιεί τους εσωτερικούς ψυχικούς πόρους, οδηγεί στην ολοκλήρωση της ατομικότητας και της προσωπικότητας του ατόμου και παίζει ουσιώδη ρόλο στη ψυχική υγεία.

Τι σημαίνει, όμως, δημιουργικότητα για ένα παιδί;

Υπάρχουν ορισμένα χαρακτηριστικά της δημιουργικότητας που τα συναντούμε σε κάθε παιδί, όπως είναι η πρωτοτυπία, η ανανέωση και η δυνατή ορμή έκφρασης. Κάθε παιδί έχει το δικό του τρόπο έκφρασης και όταν προσπαθεί να εκφράσει μια ιδέα ή ένα συναίσθημα στους άλλους, προσπαθεί να βρει διάφορους τρόπους και σύμβολα προκειμένου να πετύχει αυτό που θέλει. Η έντονη ορμή που νιώθει το παιδί για να εκφράσει αυτά που νιώθει είναι τόσο δυνατή που όταν εμποδίζεται δημιουργεί προβλήματα επικοινωνίας με τον εαυτό του και το περιβάλλον του.

Όλα τα παιδιά μπορούν να είναι δημιουργικά και να έχουν φαντασία, αρκεί να ενθαρρύνονται από το περιβάλλον τους να εκφραστούν και να δημιουργήσουν χωρίς περιορισμούς, είτε αυτό είναι ζωγραφική, μουσική είτε χειροτεχνίες, θέατρο ή χορός. Τα παιδιά συνηθίζουν να πειραματίζονται με διάφορες δραστηριότητες, με τη χρήση του λόγου και το παιχνίδι τους. Είναι καλό να υπάρχουν όλα αυτά τα ερεθίσματα που θα συμβάλλουν στην δημιουργικότητα και την έκφρασή της, ένα ασφαλές περιβάλλον με υλικά και αντικείμενα που δώσουν την ευκαιρία στο παιδί να τα χρησιμοποιήσει όπως και όποτε θέλει.

Η αυθόρμητη έκφραση με την τέχνη και το παιχνίδι βοηθά τα παιδιά να εκφράσουν πράγματα που υπάρχουν στο υποσυνείδητο τους. Τα συναισθήματα όπως ο φόβος, η αγωνία αλλά και η επιθετικότητα βγαίνουν με ένταση στα υλικά που χρησιμοποιεί το παιδί αλλά και στη σωματική του κίνηση. Οι γονείς είναι καλό να μην επεμβαίνουν στη φαντασία του παιδιού και να επιτρέπουν τα λάθη και τις παράλογες δημιουργίες τους. Έτσι τα παιδιά εξελίσσουν τη σκέψη τους και μαθαίνουν να ελέγχουν τον εαυτό τους.

Μέσα από την δημιουργική διαδικασία μπορούμε να διαπιστώσουμε τι γνωρίζουν τα παιδιά για τον κόσμο, τι θεωρούν σημαντικό και πως νιώθουν για διάφορες καταστάσεις και πρόσωπα. Επομένως, η προσχολική ηλικία είναι μια περίοδος όπου το παιδί είναι σε θέση να αρχίσει να χρησιμοποιεί την τέχνη και να επωφεληθεί ψυχικά και σωματικά.

Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Ε – Learning Σεμινάριο από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Ψυχοθεραπείας με θέμα: Προβληματική Χρήση Videogames & Social Media σε παιδιά & εφήβους. Αίτια – Κατάλληλη διαχείριση & Θεραπευτική παρέμβαση.

Τρόπος Παρακολούθησης από το σπίτι: Αποστολή του βίντεοσκοπημένου υλικού της εισήγησης στο email σας, με επιπλέον εκπαιδευτικό υλικό σημειώσεων σε μορφή pdf. (Έχετε τη δυνατότητα εφόσον προκύψουν απορίες-ερωτήσεις από την παρακολούθηση της εισήγησης να μας τις στείλετε στο info@psychopedia.gr, ώστε να απαντηθούν από την εισηγήτρια).

Το βίντεο της εισήγησης οι συμμετέχοντες το παρακολουθούν στον δικό τους χρόνο. Δίδεται Βεβαίωση Παρακολούθησης και Εκπαιδευτικό υλικό.

Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να κάνετε κλικ στην παρακάτω εικόνα:

NEO E – Learning Σεμινάριο: Προβληματική Χρήση Videogames & Social Media σε παιδιά & εφήβους. Αίτια – Κατάλληλη διαχείριση & Θεραπευτική παρέμβαση

 

Σύντομο βιογραφικό Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου

Η Δέσποινα Χατζηγρηγοριάδου σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Απέκτησε κλινική εμπειρία στο Κέντρο Ψυχικής Υγείας Κατερίνης, συμπεριλαμβανομένου του Ιατροπαιδαγωγικού τμήματος και στο Ψυχιατρικό τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης (Κλινική Οξέων Ψυχιατρικών Περιστατικών του πρώην Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Πέτρας Ολύμπου). Διετέλεσε εκπαιδεύτρια στο Δημόσιο ΙΕΚ Κατερίνης και στο Επιμορφωτικό πρόγραμμα «ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση». Παρείχε ψυχολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ιδιωτικό εκπαιδευτήριο ΠΛΑΤΩΝ και στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Κατερίνης. Kατέχει το πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στη Σχολική Ψυχολογία του Ιταλικού Πανεπιστημίου TOR VERGATA. Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.)”

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο