Psychopedia.gr

Ενδοσχολικές Συγκρούσεις: Αίτια & Αποτελεσματικές Παρεμβάσεις Εκπαιδευτικών και Γονέων

Της Ευρυδίκης Νεραντζή, Ψυχολόγου, Msc Συνθετική Θεραπευτική Συμβουλευτική

Οι συγκρούσεις μεταξύ των παιδιών, τόσο στο σχολικό πλαίσιο,  όσο και στο οικογενειακό περιβάλλον δεν είναι διόλου ασυνήθιστες.

Ιδιαίτερα σε ότι αφορά τα παιδιά προσχολικής ηλικίας που φοιτούν στο πλαίσιο του Νηπιαγωγείου, οι συγκρούσεις μπορούν να είναι αποτέλεσμα απλοϊκών -για εμάς τους ενήλικες- λόγων, όπως η διεκδίκηση χώρου, αγαπημένων αντικειμένων (παιχνίδια), η επιθυμία  για απόκτηση προνομίων, η αποκλειστική επαφή με φίλο (συχνά του ίδιου φύλου), ή ο αποκλεισμός από την ομάδα των συνομηλίκων.

Στο οικογενειακό περιβάλλον συναντούμε συγκρούσεις προερχόμενες  από τη μη  κάλυψη  βασικών  αναγκών του παιδιού, από  ασθένειες, από τον ερχομό νέου μέλους στην οικογένεια αλλά και εξαιτίας περιστατικών κακοποίησης ή και παραμέλησης .

Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας η διαχείριση των  συγκρουσιακών συμβάντων, οι εκρήξεις θυμού και  οι φορτισμένες  συναισθηματικά καταστάσεις ακόμα και αν αφορούν την απόκτηση ενός παιχνιδιού,  δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση λόγω των ιδιαίτερων εξελικτικών χαρακτηριστικών που διέπουν την  ηλικία αυτή. Τα βασικότερα εξελικτικά χαρακτηριστικά της συνοψίζονται ως εξής  :

  • Εγωκεντρισμός: Αντίδραση με βάση τα δικά τους συναισθήματα και ανάγκες
  • Συγκεκριμένη σκέψη :Κατανόηση του κόσμου σύμφωνα με τα φυσικά του χαρακτηριστικά.
  • Περιορισμένες γλωσσικές  ικανότητες και έκφραση μη λεκτικού τρόπου: η συναισθηματική φόρτιση δυσκολεύει τη γλωσσική τους έκφραση ( πχ. όταν είναι το παιδί  λυπημένο και κλαίει  δυσκολεύεται να εκφράσει τα αίτια της σύγκρουσης)
  • Αυτονομία :Τα παιδιά ενδιαφέρονται να κάνουν πράγματα μόνα τους χωρίς τη βοήθεια των ενηλίκων. Σε συνδυασμό όμως με τον εγωκεντρισμό που τα διακρίνει εύκολα καταλήγουν σε συγκρούσεις
  • Περιορισμένη επικέντρωση :σε 1-2 χαρακτηριστικά ή  μια ιδέα κάθε φορά.
  • Ικανότητα ενσυναίσθησης: (που αναπτύσσεται ήδη από τα 2 έτη ) . Οι ανάγκες όμως και τα «θέλω» τους είναι τόσο έντονα που δεν τους επιτρέπουν να αντιδρούν με  ευαισθησία.

Οι εκπαιδευτικοί στην προσπάθεια τους να παρέμβουν και να επιλύσουν τη σύγκρουση δεν θα πρέπει να ξεχνούν ότι τα παιδιά διαθέτουν ικανότητες επίλυσης των  προβλημάτων χωρίς να απαιτείται πάντοτε η παρέμβαση ενός ενήλικα. Επίσης, μία «κακή» συμπεριφορά  μπορεί να μας δείχνει ότι τα παιδιά πιθανόν να στερούνται κοινωνικών δεξιοτήτων και όχι απαραίτητα να  πρόκειται για συμπεριφορές αμιγώς επιθετικές. Τέλος,  καλό είναι να έχουν πάντα στο μυαλό τους ότι  τα παιδιά μαθαίνουν  από  τα  λάθη  τους. Μέσα από τα λάθη εξερευνούν  τα συναισθήματά  τους, ακούν  ιδέες  και από  άλλη  οπτική  γωνία, αλλά και συζητούν λύσεις για τα προβλήματά τους.

Eνημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: Ψυχοσυναισθηματική ενδυνάμωση στην Παράλληλη στήριξη – Βιωματικές ασκήσεις, Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2020, ώρα: 12.00-14.00.

Επιπλέον Δυνατότητα Ασύγχρονης παρακολούθησης Ε – Learning (αποστολή βιντεοσκοπημένης της εισήγησης και εκπαιδευτικού υλικού)

Σε ποιους απευθύνεται: Παιδαγωγούς, Εκπαιδευτικούς, Ψυχολόγους και στο ενδιαφερόμενο κοινό που ενδιαφέρεται να αναλάβει τον ρόλο της παράλληλης στήριξης ή να αποκτήσει γνώσεις σχετικά με αυτή.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/seminario-psychosynaisthimatiki-endynamosi-stin-parallili-stirixi-viomatikes-askiseis-25-1-2020/

Επίλυση συγκρούσεων σύμφωνα με την προσέγγιση High Scope.

Κατά την προσέγγιση της High Scope ακολουθώντας  6 βήματα – στάδια,  μπορούμε να οδηγηθούμε στην επίλυση της σύγκρουσης . Τα βήματα αυτά είναι :

  1. Προσεγγίζουμε ήρεμα και σταματάμε τυχόν  βίαιες ενέργειες. Σκύβουμε στο επίπεδο των παιδιών μπαίνουμε ανάμεσα τους επιτυγχάνοντας την άμεση βλεμματική επαφή.
  2. Αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα του παιδιού , πχ. Γιάννη ξέρω ότι είσαι λυπημένος.
  3. Συγκεντρώνουμε πληροφορίες ρωτώντας τι συνέβη.
  4. Επαναδιατυπώνουμε το πρόβλημα
  5. Ζητούμε ιδέες για την επίλυση της σύγκρουσης από τα εμπλεκόμενα μέρη ή και από τα άλλα παιδια ή μπορούμε και εμείς να προτείνουμε λύσεις
  6. Υποστηρίζουμε τη συνέχεια .

Πώς όμως μπορούν να παρέμβουν οι γονείς όταν οι συγκρούσεις συμβαίνουν μέσα στο σπίτι? Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα παιδιά έχουν ανάγκη την ύπαρξη και εφαρμογή κανόνων και ορίων. Σαν γονείς όμως θα πρέπει πάντοτε να μάθουμε να ακούμε προσεκτικά τα παιδιά,  να είμαστε δεκτικοί στην ανάγκη τους για επικοινωνία και φυσικά να την ενθαρρύνουμε,  ενώ η επιβολή της ποινής όταν αυτή απαιτείται,  γίνεται  πάντοτε μόνο μέσω τα ης στέρησης αγαπημένων δραστηριοτήτων και πραγμάτων.

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο