Της Αικατερίνης-Μαρίας Ποπρέλκα, Προπτυχιακής Φοιτήτριας Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου
Ο όρος δυσλεξία αναφέρεται στο DSM-IV ως διαταραχή της ανάγνωσης και δηλώνει τις δυσκολίες του παιδιού να αποδώσει φωνολογικά αλλά και να κατανοήσει μια λέξη ή ένα κείμενο. Οι δυσκολίες αυτές εμφανίζονται αιφνίδια και δε σχετίζονται με νοητική ανεπάρκεια ή ανεπαρκή εκπαίδευση και επηρεάζουν την ικανότητα του παιδιού να κατακτήσει την ανάγνωση. Η δυσλεξία όπως και η ΔΕΠ-Υ αποτελεί μία από τις πιο συχνές διαταραχές των παιδιών σχολικής ηλικίας.
Είναι διαπιστωμένο ότι η δυσλεξία συνυπάρχει με τη ΔΕΠ-Υ σε ποσοστό 40%. Η ερμηνεία της συννοσηρότητας ανάμεσα στη δυσλεξία και στη ΔΕΠ-Υ μπορεί να συνδράμει στην καλύτερη κατανόηση της αιτιοπαθογένειας των δυο διαταραχών αλλά και στη διαμόρφωση αποτελεσματικότερων προγραμμάτων θεραπευτικής αντιμετώπισης. Πλήθος ερευνών υποστηρίζουν ότι τα παιδιά με διάγνωση ΔΕΠ-Υ χωρίς δυσλεξία παρουσιάζουν ελλείμματα στις λειτουργίες εκτελεστικού ελέγχου, ενώ τα παιδιά με διάγνωση δυσλεξίας χωρίς ΔΕΠ-Υ παρουσιάζουν ελλείμματα σε γνωστικές ικανότητες όπως η επεξεργασία φωνολογικών πληροφοριών και η λεκτική μνήμη εργασίας, αλλά όχι στις λειτουργίες εκτελεστικού ελέγχου. Από την άλλη τα παιδιά με διάγνωση ΔΕΠ-Υ και δυσλεξίας παρουσιάζουν και τα δύο είδη ελλειμμάτων.
Σύμφωνα με μια άλλη άποψη σε ορισμένες τουλάχιστον περιπτώσεις το γενεσιουργό αίτιο της δυσλεξίας είναι η ΔΕΠ-Υ. Τα ελλείμματα στην ικανότητα προσοχής και αυτοελέγχου που αποτελούν πυρηνικά συμπτώματα της ΔΕΠ-Υ, προκαλούν προβλήματα στην πρόσληψη φωνολογικών πληροφοριών και κατ’ επέκταση στη διάκριση των φωνημάτων. Οι δυσκολίες στη διάκριση των φωνημάτων έχουν ως συνέπεια την ανεπαρκή διαμόρφωση αναπαραστάσεων των φωνημάτων και ως εκ τούτου τη δυσκολία στην αντιστοίχησή τους με τα γραφήματα. Επιπλέον, η διάσπαση προσοχής και οι δυσκολίες στον αυτοέλεγχο δυσχεραίνουν τη διάκριση και τον εντοπισμό της θέσης των γραμμάτων στη λέξη και τελικά τη διαμόρφωση αναπαραστάσεων του προτύπου γραπτών λέξεων. Επίσης, λόγω των πυρηνικών συμπτωμάτων της ΔΕΠ-Υ, καθίσταται δύσκολη η συγκράτηση των πληροφοριών που περιέχονται στο προς ανάγνωση κείμενο. Με άλλα λόγια, τα παιδιά δε συγκρατούν στη μνήμη τους τις πληροφορίες που διάβασαν προηγουμένως, όταν μεταβαίνουν σε επόμενο σημείο του κειμένου, με αποτέλεσμα την ελλιπή κατανόησή του.
Eνημερωθείτε για το ΝΕΟ Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “Προβληματική Χρήση Videogames & Social Media σε παιδιά & εφήβους. Αίτια – Κατάλληλη διαχείριση & Θεραπευτική παρέμβαση” , το οποίο θα διεξαχθεί το Σάββατο 23 Νοεμβρίου, ώρα: 12:00 – 14.00.
Επιπλέον Δυνατότητα Ασύγχρονης παρακολούθησης Ε-Learning (αποστολή βιντεοσκοπημένης της εισήγησης και εκπαιδευτικού υλικού).
Απευθύνεται: Σε Ψυχολόγους, Ειδικούς Ψυχικής Υγείας, Νηπιαγωγούς, Εκπαιδευτικούς, Παιδαγωγούς, Ειδικούς θεραπευτές, Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές, Κοινωνικούς Λειτουργούς, γονείς και στο ευρύτερο ενδιαφερόμενο κοινό.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/quot-provlimatiki-chrisi-videogames-amp-social-media-se-paidia-amp-efivoys-aitia-katallili-diacheirisi-amp-therapeytiki-paremvasi-quot-neo-ekpaideytiko-seminario-23-11-2019/