Psychopedia.gr

Χειριστικό παιδί: “Tαμπέλα” ή εσωτερική έκφραση;

Μια πολύ συνηθισμένη ταμπέλα των ενηλίκων είναι πως κάποιο παιδί είναι χειριστικό. Πολλοί γονείς ερμηνεύουν συχνά τη συμπεριφορά των παιδιών ως χειριστική.

Χειριστικό παιδί: Μήπως καταφεύγει σε χειρισμούς για να καλύψει βασικές του ανάγκες;
Κατ’ αυτούς όταν το παιδί λέει ότι πονάει ή ότι φοβάται ή αρνείται να κάνει κάτι, , δεν εννοεί αυτό που λέει, αλλά θέλει απλώς να τους χειριστεί, για να πετύχει κάτι άλλο. Μια συνηθέστατη αποστροφή είναι: ” Το κάνει για να …”.

“Εχω ακούσει να ερμηνεύουν έτσι τη συμπεριφορά ακόμα και πολύ μικρών παιδιών ή βρεφών. Αγαπητοί συνάδελφοι γονείς και ψυχολόγοι έχετε σκεφτεί μήπως ότι η καχυποψία απέναντι στο ίδιο το παιδί μας εκφράζει κάτι για εμάς και όχι για εκείνο; Εκεί ίσως πράγματι να λειτουργούμε χειριστικά , να λέμε πράγματα που δεν εννοούμε για να πετύχουμε κάτι. Τα παιδιά όμως δεν είναι ποτέ χειριστικά – τουλάχιστον όχι στα πρώτα χρόνια της ζωής τους”, αναφέρει η παιδοψυχολόγος Σοφία Ανδρεοπούλου στο βιβλίο της “Γονείς ακούστε μας”, εκδόσεις Διόπτρα.

Οπως επισημαίνει, ένα παιδάκι που εκφράζει πόνο ή φόβο, ή θυμό ή επιθυμία για κάτι λέει αυτό που πραγματικά νιώθει. Ο ενήλικας που δεν δίνει σημασία σε αυτό που λέει το παιδί το αναγκάζει τελικά να γίνει κάποια στιγμή χειριστικό έπειτα απο μερικά χρόνια, ακόμα και αν δεν ήταν αρχικά.

Για παράδειγμα, αν το παιδί μια μέρα πει στη μητέρα του ότι δεν θέλει να πάει σχολείο γιατί φοβάται τον δάσκαλο, η μητέρα θα επιμείνει να πάει.Αν έπειτα από μια εβδομάδα της πει ότι πονάει η κοιλιά του, η μητέρα δεν θα το στείλει σχολείο. Ετσι, το παιδί μαθαίνει ότι το μόνο που μετράει για τη μητέρα είναι να έχει κάποιο σωματικό πόνο και όχι κάποιον ψυχικό. Ασφαλώς, εφόσον με το πέρασμα του χρόνου η μητέρα συνεχίσει να αγνοεί τα συναισθηματικά ζητήματα του παιδιού, εκείνο μπορεί κάποια στιγμή να σκεφτεί πως μόνο λέγοντας ότι πονάει σωματικά θα πετύχει αυτό που χρειάζεται- τη φροντίδα της και την αποφυγή της δυσάρεστης κατάστασης ( π.χ. του σχολείου). Ετσι, ενδέχεται να πει ψέματα ή να παραφουσκώσει τον πόνο του για να αποφύγει το σχολείο. Και τότε πράγματι λειτουργεί χειριστικά.

Το παιδί όμως αυτό δεν γεννήθηκε χειριστικό. Εγινε στην πορεία, ζώντας σε μια οικογένεια που δεν σεβόταν τις βασικές ανάγκες και τα συναισθήματά του. Επομένως, για να τα καλύψει, αναγκάστηκε να γίνει χειριστικό. Αν η οικογένειά του σεβόταν τις ανάγκες του, τότε το παιδί δεν θα γινόταν χειριστικό.

Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “Αυτισμός: Εκπαίδευση στην Πρώιμη Παρέμβαση & Θεραπευτική αντιμετώπιση”. Ημερομηνία έναρξης: Σάββατο 2/11/2019

Απευθύνεται σε: Ψυχολόγους και Ειδικούς Ψυχικής υγείας, Εκπαιδευτικούς, Ειδικούς παιδαγωγούς, Νηπιαγωγούς, Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές, Κοινωνικούς λειτουργούς και στο ευρύτερο ενδιαφερόμενο κοινό.

*Δυνατότητα ασύγχρονης παρακολούθησης E– learning (αποστολή βιντεοσκοπημένης της εισήγησης για κάθε συνάντηση του Εκπαιδευτικού προγράμματος).

Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/aytismos-ekpaideysi-stin-proimi-paremvasi-amp-therapeytiki-antimetopisi-enarxi-2-11-2019/

Πηγή: https://www.mothersblog.gr/paidi/psyxologia/story/55092/xeiristiko-paidi-mipos-katafeygei-se-xeirismoys-gia-na-kalypsei-vasikes-toy-anagkes

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο