Η παιγνιοθεραπεία βασισμένη στην ενσυνειδητότητα (Mindfulness-Based Play Therapy) βασίζεται στην κατανόηση των θεωριών ανάπτυξης του παιδιού, όπως οι φάσεις διαχωρισμού και εξατομίκευσης της Margaret Mahler και προσφέρει μια θεραπευτική προσέγγιση που ενσωματώνει τις αρχές της ενσυνειδητότητας με το παιχνίδι για την αντιμετώπιση συναισθηματικών, σωματικών και συμπεριφορικών προβλημάτων στα παιδιά.
Δημιουργώντας ένα ασφαλές περιβάλλον και καλλιεργώντας θεραπευτικές σχέσεις, οι θεραπευτές διευκολύνουν την εξερεύνηση της αυτοέκφρασης και της θεραπείας των παιδιών μέσω του παιχνιδιού. Αντλώντας έμπνευση από την έρευνα της νευροεπιστήμης, η παιγνιοθεραπεία που βασίζεται στην ενσυνειδητότητα, τονίζει τη σημασία του συντονισμού και της παρουσίας, επιτρέποντας στα παιδιά να αξιοποιήσουν βαθύτερη επίγνωση και να βιώσουν βαθιά θεραπεία.
Προσοχή και Αυτορρύθμιση: Οι τεχνικές ενσυνειδητότητας ενισχύουν την ικανότητα εστίασης ενός παιδιού, ενώ η παιγνιοθεραπεία βοηθά στη μεταφορά αυτών των δεξιοτήτων σε καταστάσεις της πραγματικής ζωής.
Διαχείριση Συναισθημάτων: Η ενσυνειδητότητα καλλιεργεί τη συναισθηματική επίγνωση, η οποία στη συνέχεια μπορεί να εξερευνηθεί και να υποβληθεί σε επεξεργασία σε συνεδρίες παιγνιοθεραπείας, ενθαρρύνοντας την υγιή συναισθηματική έκφραση.
Κοινωνική Αλληλεπίδραση: Η παιγνιοθεραπεία παρέχει ένα πεδίο για την εξάσκηση κοινωνικών δεξιοτήτων και η ενσυνειδητότητα βοηθά τα παιδιά να παραμένουν παρόντα και αφοσιωμένα κατά τη διάρκεια αυτών των αλληλεπιδράσεων.
Δημιουργικότητα και Φαντασία: Η παιγνιοθεραπεία ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα, η οποία συμπληρώνει τις ευφάνταστες πτυχές των πρακτικών ενσυνειδητότητας.
Οι Δυνατότητες που προσφέρει η Mindfulness-Based Play Therapy στους Ειδικούς Ψυχικής υγείας:
Συναισθηματική Ρύθμιση Μέσω των τεχνικών Mindfulness και Play Therapy
Ένα από τα κύρια οφέλη της σύνδεσης της Παιγνιοθεραπείας με το Mindfulness είναι η ικανότητά να βοηθά τα παιδιά να ρυθμίζουν τα συναισθήματά τους. Η ενσυνειδητότητα (Mindfulness) προάγει την επίγνωση της παρούσας στιγμής, η οποία επιτρέπει τόσο στο παιδί όσο και στον θεραπευτή να παραμένουν συντονισμένοι με τη συναισθηματική εμπειρία του παιδιού χωρίς κρίση. Η έρευνα δείχνει ότι οι πρακτικές ενσυνειδητότητας στη θεραπεία μπορούν να μειώσουν τη συναισθηματική αντιδραστικότητα και να βελτιώσουν την αυτορρύθμιση στα παιδιά (Semple & Lee, 2011). Εισάγοντας τεχνικές ενσυνειδητότητας, όπως οι βαθιές αναπνοές ή οι ασκήσεις γείωσης, οι θεραπευτές μπορούν να καθοδηγήσουν απαλά τα παιδιά στην αναγνώριση και τη διαχείριση δύσκολων συναισθημάτων κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.
Δημιουργία ενός Ασφαλούς, Μη Κριτικού Χώρου Έκφρασης
Στην παιγνιοθεραπεία με επίκεντρο το παιδί, ο θεραπευτής λειτουργεί ως μη κατευθυντικός συντονιστής και η ενσυνειδητότητα συμπληρώνει αυτό ενθαρρύνοντας τόσο τον θεραπευτή όσο και το παιδί να παραμείνουν παρόντες στον θεραπευτικό χώρο. Η ενσυνειδητότητα προσκαλεί ένα αίσθημα ανοιχτότητας και περιέργειας, απαραίτητο για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης στη θεραπευτική σχέση. Μελέτες έχουν δείξει ότι η ενσυνειδητότητα βοηθά στην καλλιέργεια μιας βαθύτερης σύνδεσης μεταξύ θεραπευτή και παιδιού, η οποία είναι ζωτικής σημασίας (Greeson et al., 2014). Το παιδί, νιώθοντας ότι το βλέπουν και το ακούν χωρίς κρίση, μπορεί να εξερευνήσει τον εσωτερικό του κόσμο πιο ελεύθερα, οδηγώντας σε βαθύτερη θεραπεία και διορατικότητα.
Υποστήριξη της Παρουσίας και του Συντονισμού του Θεραπευτή
Για τους θεραπευτές, η ενσυνειδητότητα δεν είναι απλώς ένα εργαλείο για το παιδί. είναι επίσης ανεκτίμητη στη διατήρηση της θεραπευτικής παρουσίας. Η ενσυνειδητότητα επιτρέπει στους θεραπευτές να παραμένουν προσγειωμένοι και συντονισμένοι με τις ανάγκες του παιδιού, βοηθώντας το να ανταποκρίνεται με ενσυναίσθηση και με μεγαλύτερη σαφήνεια. Αυτό ευθυγραμμίζεται με το έργο του Siegel (2010), ο οποίος τονίζει ότι η ενσυνειδητή παρουσία ενισχύει την ικανότητα του θεραπευτή να συνδέεται και να συν-ρυθμίζεται με τα παιδιά κατά τη διάρκειας των συνεδριών.
Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο: Mindfulness-Based Play Therapy: Τεχνικές και Πρακτικές Εφαρμογές στη θεραπεία παιδιών και εφήβων.
Hμερομηνία Διεξαγωγής: Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2025, ώρα: 11.00-14.00
Τρόποι Παρακολούθησης:
Δυνατότητα Online παρακολούθησης μέσω Zoom (θα δοθουν αναλυτικές οδηγίες παρακολούθησης).
Δυνατότητα Ασύγχρονης παρακολούθησης (αποστολή βίντεο της εισήγησης, οι συμμετέχοντες το παρακολουθούν στο δικό τους χρόνο).
Απευθύνεται σε: Ειδικούς Ψυχικής Υγείας, Παιδαγωγούς – Εκπαιδευτικούς, Ειδικούς Παιδαγωγούς, Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές και σε όλους τους θεραπευτές
που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε παιδιά και εφήβους και επιθυμούν να ενσωματώσουν τεχνικές ενσυνειδητότητας στη θεραπευτική διαδικασία.
Για αναλυτικές πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/seminaria/seminaria-dia-zosis/paidopsychologia-seminaria/h-ensyneiditotita-sti-therapeia-paidion-kai-efivon-technikes-kai-praktikes-efarmoges-tis-mindfulness-based-therapy/













