Psychopedia.gr

Συναισθηματική ρύθμιση: Τεχνικές grounding και αυτό-χαλάρωσης

Επιμέλεια άρθρου: Σοφία Βάσο Ψυχολόγος, MSc Κλινικής Ψυχολογίας

Το να γνωρίζουμε πώς να καθησυχάζουμε τον εαυτό μας είναι σημαντικό σε κάθε περίοδο της ζωής μας. Ως τεχνικές αυτό-ανακούφισης και οι τεχνικές grounding ορίζεται ο τρόπος με τον οποίο ηρεμούμε το σώμα μας όταν νιώθουμε συναισθηματικά φορτισμένοι. Μάλιστα, μπορεί ήδη να εξασκούμε κάποιες από αυτές τις τεχνικές χωρίς να το καταλαβαίνουμε. Ο εμπλουτισμός της εργαλειοθήκης των δεξιοτήτων μας μπορεί να μας βοηθήσει να βρούμε τι δουλεύει όταν τα πράγματα είναι φορτισμένα ή όταν δυσκολευόμαστε  να χαλαρώσουμε.

Τεχνικές grounding για άγχος και στρες

Οι τεχνικές grounding είναι ένα σύνολο δεξιοτήτων που χρησιμοποιούνται για να μας βοηθήσουν να μείνουμε παρόντες στην στιγμή κατά την διάρκεια επεισοδίων έντονου στρες και άγχους ή άλλων εξουθενωτικών συναισθημάτων. Το να μένουμε παρόντες στην κάθε στιγμή μας επιτρέπει να νιώθουμε ασφαλείς και πως έχουμε τον έλεγχο με το να επικεντρωνόμαστε στον φυσικό κόσμο και στο πώς τον βιώνουμε. Οι τεχνικές αυτές είναι χρήσιμες όταν είμαστε αγχωμένοι, συναισθηματικά φορτισμένοι ή πνευματικά απόντες από την παρούσα στιγμή. Όταν είμαστε αγχωμένοι, μπορούμε να εγκλωβιστούμε σε αρνητικές σκέψεις, είτε πρόκειται για εμπειρία του παρελθόντος είτε για κοινωνική αλληλεπίδραση είτε για τον φόβο μιας μελλοντικής κατάστασης.

Δεξιότητες grounding για αίσθηση ελέγχου

Εάν υποφέρουμε από διπολική διαταραχή ή διαταραχή πρόσληψης τροφής, ίσως το βρίσκουμε άβολο να μείνουμε παρόντες στην στιγμή. Επίσης, εάν έχουμε βιώσει τραυματικές εμπειρίες είναι πιθανό να είμαστε υπερ-διεργειρόμενοι, ευερέθιστοι, θυμωμένοι, αγχωμένοι, κ.ά.. Ή, από την άλλη μεριά, μπορεί να νιώθουμε παγωμένοι ή μουδιασμένοι συναισθηματικά. Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι δεξιότητες grounding είναι ιδιαιτέρως βοηθητικές στο να φέρνουν το σώμα μας πίσω στην ομοιόσταση. Αυτές οι τεχνικές μας βοηθούν να γυρίσουμε πίσω στο εδώ και τώρα με έναν ασφαλή τρόπο. Όσο περισσότερο παρόντες είμαστε στο σώμα μας, τόσο περισσότερο ήρεμοι και ασφαλείς θα νιώθουμε. Όταν προσέχουμε πώς αντιδρά το σώμα μας στις διάφορες τεχνικές και δίνουμε σημασία σε κάθε αίσθηση που μας αρέσει, όχι μόνο διαπιστώνουμε ότι έχουμε περισσότερο έλεγχο από ό, τι πιστεύαμε, αλλά επίσης μαθαίνουμε ποια εργαλεία είναι χρήσιμα. Το να κλείσουμε τα μάτια μας μας βοηθά να εστιάσουμε σε συγκεκριμένες αισθήσεις ή αλλαγές που συμβαίνουν μέσα στο σώμα μας όσο δοκιμάζουμε διαφορετικές τεχνικές.

Πώς δουλεύουν οι τεχνικές grounding

Απλώς επικεντρωνόμαστε σε κάποια πτυχή του φυσικού κόσμου παρά στις εσωτερικές και αρνητικές μας σκέψεις. Εστιάζουμε στο παρόν παρά στο παρελθόν. Όσο εξασκούμε αυτές τις τεχνικές, θα γίνονται αυτόματα τις επόμενες φορές που θα είμαστε αναστατωμένοι. Μπορούμε να δοκιμάσουμε μία ποικιλία από τεχνικές και να αποφασίσουμε ποια τεχνική είναι πιο αποτελεσματική στο να μας κρατά ήρεμους. Επιπλέον, οι σημαντικοί άλλοι στην ζωή μας μπορούν να μας υπενθυμίζουν να χρησιμοποιούμε αυτές τις τεχνικές όταν νιώθουμε αναστατωμένοι. Παρακάτω υπάρχουν κάποια παραδείγματα αυτών των τεχνικών:

  • Αφήνουμε παγωμένο νερό να τρέξει στα χέρια μας.
  • Πιάνουμε σφιχτά μια καρέκλα.
  • Αγγίζουμε διάφορα αντικείμενα γύρω μας: κλειδιά, ρούχα, τον τοίχο.
  • Κάνουμε διατάσεις και τεντώνουμε τους μυς μας.
  • Ανοιγοκλείνουμε τις παλάμες μας σε γροθιές.
  • Μετράμε μέχρι το δέκα ή λέμε την αλφαβήτα πολύ αργά.

Τι είναι οι δεξιότητες αυτό-χαλάρωσης για την συναισθηματική ρύθμιση;

Όταν είμαστε πολύ στρεσαρισμένοι, βιώνουμε επίσης συναισθηματική απορρύθμιση σαν να βρισκόμαστε εκτός ελέγχου. Ίσως θυμώσουμε, φωνάξουμε, πούμε πράγματα που δεν εννοούμε, νιώσουμε αναστάτωση ή κατάθλιψη ή άγχος, ή απλώς τα συναισθήματά μας είναι τόσο έντονα που νιώθουμε ότι έχουμε απενεργοποιηθεί. Οι τεχνικές αυτό-χαλάρωσης μας βοηθούν να ηρεμήσουμε και να χαλαρώσουμε όταν νιώθουμε φορτισμένοι τόσο σωματικά όσο και συναισθηματικά. Μας βοηθούν να αυτό-ρυθμιστούμε ώστε να νιώσουμε ξανά ο εαυτός μας. Η αυτό-ανακούφιση  είναι μία δεξιότητα που όλοι χρειαζόμαστε όταν βιώνουμε πόνο. Το κλειδί είναι να βρούμε υγιείς τεχνικές αυτό-χαλάρωσης που μας βοηθούν να ανταπεξέλθουμε παρά γρήγορες λύσεις όπως οι εθιστικές συμπεριφορές. Παρακάτω υπάρχουν κάποια παραδείγματα τεχνικές αυτό-χαλάρωσης, όμως πρέπει να θυμόμαστε πως στον κάθε άνθρωπο δουλεύουν διαφορετικά:

  • Μειώνουμε τον ρυθμό της αναπνοής μας.
  • Κρατάμε ημερολόγιο.
  • Μιλάμε στον εαυτό μας με ήπιο, χαλαρό τόνο.
  • Αναπτύσσουμε στρατηγικές αυτό-φροντίδας.

Ακόμη και αν έχουμε προσπαθήσει να ζητήσουμε βοήθεια και δεν έχουμε δει γρήγορα αποτελέσματα χρειάζεται να έχουμε υπομονή. Όσο διάστημα έχουμε αφήσει να πονάμε θέλει τον κατάλληλο χρόνο να επουλωθεί.

Ας σταματήσουμε να σκεφτόμαστε τον κόπο της διαδικασίας και ας συνειδητοποιήσουμε ότι: ΑΞΙΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΛΑ!

Το Psychopedia.gr αναγνωρίζοντας τις ανάγκες της σύγχρονης εποχής παρέχει σε όλους εξατομικευμένες Υπηρεσίες Ψυχικής υγείας.

Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω τηλεφώνου ή email ώστε να μιλήσετε με τον Κατάλληλα Εξειδικευμένο Ψυχολόγο και να ορίσετε ένα ραντεβού αξιολόγησης με βάση τις ανάγκες σας.

Δυνατότητα πραγματοποίησης διαδικτυακών συνεδριών μέσω Skype και Viber. (Mένουμε σπίτι, μένουμε ασφαλείς)

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210-6413306, 6934650265, email: psychopediagr@gmail.com

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο