Psychopedia.gr

Πρέπει να δίνω απαντήσεις σε όλες τις απορίες του παιδιού;

Της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ, ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία

Κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης ενός παιδιού το οικογενειακό περιβάλλον αποτελεί ένα από τα βασικά πεδία μάθησης και απόκτησης νέων γνώσεων. Το παιδί έχοντας ως πρότυπα τους δύο γονείς, μαθαίνει νέες συμπεριφορές μέσα από τη μίμηση και αποκτά γνώσεις, λύνοντας απορίες, μέσα από τη διαδικασία ερωτήσεων. Για ένα παιδί οι γονείς του, κυρίως, αλλά και γενικότερα οι ενήλικες θεωρούνται «παντογνώστες» και του δημιουργείται η εντύπωση ότι οι «μεγάλοι» γνωρίζουν τα πάντα για τον κόσμο και έχουν απαντήσεις για όλα τα θέματα. Όσο μεγαλώνει το παιδί ωριμάζει η σκέψη του και αρχίζει να κατανοεί ότι οι ενήλικες μπορεί να έχουν περισσότερες γνώσεις αλλά είναι αδύνατο να γνωρίζουν τα πάντα και να δίνουν εξηγήσεις για καθετί που συμβαίνει.

Στην εφηβεία, για παράδειγμα, τα παιδιά αποκτούν κριτική και πιο αφηρημένη σκέψη, γεγονός που τα επιτρέπει να επεξεργάζονται μόνα τους αφηρημένες έννοιες (ζωή, θάνατος κ.τ.λ.) και να κρίνουν εάν ένα θέμα ή μια απορία επιδέχεται συγκεκριμένη απάντηση ή όχι. Αντίθετα, όσο πιο μικρά σε ηλικία είναι τα παιδιά έχουν ανάγκη από κυριολεκτικές και συγκεκριμένες απαντήσεις. Για παράδειγμα, η επαναλαμβανόμενη ερώτηση «Γιατί;» ενός παιδιού 4-5 ετών είναι απόλυτα φυσιολογική δεδομένου ότι το παιδί έρχεται σε επαφή με έναν κόσμο πρωτόγνωρο και για όλα ζει την «πρώτη φορά». Η ανάπτυξη του λόγου και της μνήμης το επιτρέπει σταδιακά να συνδυάζει τις γνώσεις και να δημιουργεί συμπεράσματα μέσα από τη διαδικασία αιτίας- αποτελέσματος.

Eνημερωθείτε για το NEO E – Learning Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: Ανάπτυξη Ατομικών και Κοινωνικών δεξιοτήτων στα παιδιά.

Τρόπος Παρακολούθησης από το σπίτι: Αποστολή του βιντεοσκοπημένου υλικού της εισήγησης στο email σας, με επιπλέον ηλεκτρονικό υλικό σημειώσεων σε μορφή pdf. (Έχετε τη δυνατότητα εφόσον προκύψουν απορίες-ερωτήσεις από την παρακολούθηση της εισήγησης να μας τις στείλετε στο info@psychopedia.gr, ώστε να απαντηθούν από την εισηγήτρια).

Απευθύνεται: Σε Νηπιαγωγούς, Εκπαιδευτικούς, Παιδαγωγούς, Ψυχολόγους, Ειδικούς Ψυχικής Υγείας, Ειδικούς θεραπευτές, Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές, Κοινωνικούς Λειτουργούς και στο ευρύτερο ενδιαφερόμενο κοινό.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ στην παρακάτω εικόνα:

NEO E – Learning Σεμινάριο: Ανάπτυξη Ατομικών και Κοινωνικών δεξιοτήτων στα παιδιά

Αρχικά, είναι σημαντικό για τα παιδιά να νιώθουν ότι «ακούγονται». Απορίες που για κάποιον ενήλικα φαντάζουν αστείες ή αυτονόητες, για ένα παιδί αποτελούν μια προσπάθεια μάθησης του κόσμου και του περιβάλλοντός του. Για το λόγο αυτό είναι θεμιτό να ακούγονται με σεβασμό και κατανόηση όλες οι απορίες και οι απόψεις του παιδιού χωρίς να το κατακρίνουμε ή να υποτιμούμε την αξία των λεγομένων του. Χρειάζεται, λοιπόν, να δίνονται απαντήσεις σε όλες τις απορίες του παιδιού, προσαρμοσμένες στην ηλικία του και το γνωστικό του επίπεδο. Οι απαντήσεις είναι απαραίτητο να είναι κυριολεκτικές και ειλικρινείς, προκειμένου το παιδί να μην εμπλακεί σε μετέπειτα διαστρεβλώσεις της αλήθειας και της πραγματικότητας. Συνηθίζουμε να δίνουμε αρχικές πληροφορίες για ένα γεγονός ή μια κατάσταση ή ένα αντικείμενο και όσο μεγαλώνει το παιδί εμπλουτίζουμε την απάντηση με λεπτομέρειες. Η ίδια απορία είναι φυσιολογικό να επαναλαμβάνεται κατά διαστήματα εξαιτίας της ανάπτυξης του παιδιού. Όσο μεγαλώνει το παιδί και κατανοεί περισσότερα, οι συνοπτικές απαντήσεις δεν επαρκούν καθώς έχει ανάγκη από περισσότερες επεξηγηματικές και λεπτομερείς απαντήσεις.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο