Psychopedia.gr

Ανθεκτικότητα: Τα παιδιά γεννιούνται ή γίνονται ανθεκτικά;

Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Ο Carl Rogers ήταν αυτός, που πρώτος, μας έδωσε την ιδέα της «ανθεκτικότητας», όταν περιέγραψε το εσωτερικό μας κίνητρο να αναπτυσσόμαστε. Από την στιγμή που υπάρχουν οι ιδανικές συνθήκες, υποστήριξε, οι άνθρωποι θα κινηθούν σε θετικές και δημιουργικές κατευθύνσεις. Τι συμβαίνει όμως γεννιόμαστε ή γινόμαστε ανθεκτικοί;

Το πρόβλημα με το να πιστεύουμε ότι είμαστε εντελώς ανθεκτικοί, ότι αυτή η θετική κλίση δεν μπορεί να καταστραφεί, είναι ότι αγνοεί τη δυνατότητα αρνητικών γεγονότων να επηρεάζουν το είδος των ανθρώπων που γινόμαστε. Τα αρνητικά γεγονότα ενδέχεται να περιλαμβάνουν την έλλειψη σημαντικών σχέσεων στα πρώτα μας χρόνια, να μην πάρουμε το είδος της φροντίδας που χρειαζόμαστε ή ακόμα να βιώνουμε την κακοποίηση ή την παραμέληση.

Κατά τον ψυχίατρο, Bruce Perry, τα παιδιά δεν είναι «ανθεκτικά», αλλά «εύπλαστα». Οι ενήλικες ερμηνεύουν τη συμπεριφορά, τα λόγια και τις εκφράσεις των παιδιών μέσω των δικών τους πεποιθήσεων. Στις ζωές των περισσότερων νηπίων και παιδιών, αυτές οι κοινές παρερμηνείες των ενηλίκων είναι σχετικά καλοήθεις. Σε πολλές περιπτώσεις, ωστόσο, αυτές οι παρερμηνείες μπορεί να είναι καταστροφικές. Το πιο δραματικό παράδειγμα συμβαίνει, όταν ελαχιστοποιείται ο αντίκτυπος των τραυματικών συμβάντων σε βρέφη και μικρά παιδιά. Αποτελεί ειρωνεία να πιστεύουμε ότι, όταν ο άνθρωπος είναι πιο ευάλωτος στις συνέπειες του τραύματος, δηλ. κατά τη βρεφική ηλικία και την παιδική ηλικία, τότε είναι πιο ανθεκτικός.

Συχνά ακούμε “Τα παιδιά είναι ανθεκτικά” ή “Θα το καταλάβουν, δεν ξέρουν καν τι συμβαίνει.” Συχνά περιγράφοντας το γεγονός, οι ενήλικες θα περιγράψουν πώς το τραυματικό γεγονός ήταν τρομακτικό γι ‘αυτούς, αλλά συχνά παρερμηνεύουν τις συμπεριφορές του παιδιού, πιστεύοντας ότι τα παιδιά δεν επηρεάστηκαν από αυτό. Φυσικά, τα παιδιά θα το ξεπεράσουν – δεν έχουν άλλη επιλογή.

Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: Aποτελεσματική Οριοθέτηση με Πρακτικές – Δραστηριότητες στην τάξη ή στην ομάδα.

Τρόπος Παρακολούθησης από το σπίτι: Αποστολή του βιντεοσκοπημένου υλικού της εισήγησης στο email σας, με επιπλέον ηλεκτρονικό υλικό σημειώσεων σε μορφή pdf.

Σε ποιους απευθύνεται: Παιδαγωγούς, Εκπαιδευτικούς, Ψυχολόγους και στο ενδιαφερόμενο κοινό που ενδιαφέρεται να αναλάβει τον ρόλο της παράλληλης στήριξης ή να αποκτήσει γνώσεις σχετικά με αυτή.

Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να κάνετε κλικ στην παρακάτω εικόνα:

NEO E – Learning Σεμινάριο: Aποτελεσματική Οριοθέτηση με Πρακτικές – Δραστηριότητες στην τάξη ή στην ομάδα

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο