Της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ, ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία
Η σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ γονέων και παιδιών είναι τόσο διαφορετική όσο και οι προσωπικότητες των μελών της οικογένειας. Σε κάθε σχέση δημιουργείται ένας μοναδικός τρόπος επικοινωνίας που διαμορφώνεται ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία του καθενός και ορισμένους παράγοντες, όπως την εκάστοτε συναισθηματική κατάσταση, τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνεται η επικοινωνία κ.τ.λ.
Πολλοί είναι οι γονείς που αναζητούν τον κατάλληλο τρόπο να επικοινωνήσουν με το παιδί τους, ωστόσο δεν υπάρχει ένας κατάλληλος τρόπος. Η επικοινωνία χρειάζεται να αναδιαμορφώνεται συνεχώς και να προσαρμόζεται κατά περίπτωση. Υπάρχουν οι γονείς που καθοδηγούν και διατάζουν τα παιδιά. Συνηθίζουν να δίνουν σαφείς και συγκεκριμένες οδηγίες και πολλές φορές απειλούν ή προειδοποιούν τα παιδιά, προκειμένου να είναι υπάκουα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι γονείς τείνουν να υποδεικνύουν λύσεις και απαντήσεις που συμφωνούν με τη δική τους ιδιοσυγκρασία και προσωπικότητα και όχι με του παιδιού. Προσπαθούν, επίσης, να επηρεάσουν το παιδί με τη δική τους άποψη που τη θεωρούν πιο ασφαλή και σωστή. Υπάρχουν και γονείς που θεωρούν ότι η κριτική και η απόδοση ευθυνών βοηθά τα παιδιά να αναλογιστούν τις πράξεις τους και να επανορθώσουν. Πολλές φορές μάλιστα τείνουν να γίνονται αυταρχικοί και απότομοι με τα παιδιά προκειμένου να τα «αφυπνίσουν». Από την άλλη, υπάρχουν γονείς που επαινούν το παιδί , το επιβραβεύουν και συμφωνούν μαζί του. Σε δύσκολες καταστάσεις προτιμούν να καθησυχάσουν το παιδί και να το παρηγορήσουν, προσπαθώντας έτσι να το κάνουν να νιώσει ότι είναι ασφαλές. Τα όρια σε αυτές τις περιπτώσεις δεν είναι σαφή, το παιδί δρα αυθόρμητα και ανεξάρτητα.
Eνημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “Διαχείριση Επιθετικής Συμπεριφοράς παιδιών και εφήβων-Πρόληψη και Σύγχρονες Παρεμβάσεις” που θα διεξαχθεί το Σάββατο 9 Ιουνίου 2018 – Ώρα: 12.00-15.00. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/962018-diachirisi-epithetikis-syberiforas-pedion-ke-efivon-prolipsi-ke-sygchrones-paremvasis-ekpedeftiko-seminario/#prettyPhoto
Θα έλεγε κανείς ότι όλοι οι παραπάνω τρόποι χρειάζονται κάποιες διορθώσεις, ωστόσο, κανένας τρόπος δεν είναι σωστός αλλά ούτε και λάθος. Είναι σημαντικό, οι γονείς να καταλάβουν, ότι τον «σωστό» και κατάλληλο τρόπο θα τον εντοπίσουν οι ίδιοι μαζί με τα παιδιά τους. Ο τρόπος ή οι τρόποι που θα έχουν θετική επίδραση στο παιδί και θα λειτουργούν προς όφελός του είναι και οι κατάλληλοι. Οι γονείς χρειάζεται να δοκιμάσουν ποικίλους τρόπους προκειμένου να ανακαλύψουν αυτόν που έχει θετικά αποτελέσματα στο παιδί. Χρειάζονται τρόποι επικοινωνίας που να είναι ισορροπημένοι και να βοηθούν το παιδί να εξελιχθεί και να λειτουργεί με υπευθυνότητα, μέσα στα επιτρεπτά όρια της οικογένειας.
Σύντομο Βιογραφικό της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου
Η Δέσποινα Χατζηγρηγοριάδου σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Απέκτησε κλινική εμπειρία στο Κέντρο Ψυχικής Υγείας Κατερίνης, συμπεριλαμβανομένου του Ιατροπαιδαγωγικού τμήματος και στο Ψυχιατρικό τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης (Κλινική Οξέων Ψυχιατρικών Περιστατικών του πρώην Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Πέτρας Ολύμπου). Διετέλεσε εκπαιδεύτρια στο Δημόσιο ΙΕΚ Κατερίνης και στο Επιμορφωτικό πρόγραμμα «ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση». Παρείχε ψυχολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ιδιωτικό εκπαιδευτήριο ΠΛΑΤΩΝ και στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Κατερίνης. ” Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών «Συναισθηματικές Δυναμικές στην Εκπαίδευση» του Ιταλικού Πανεπιστημίου TOR VERGATA.”