Psychopedia.gr

Τι είναι η «σχολική αποτυχία» και πώς να βοηθήσετε το παιδί να την αντιμετωπίσει

Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Με τον όρο σχολική αποτυχία, εννοούμε, είτε την αδυναμία ή τη δυσκολία των μαθητών να ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους μέχρι το τέλος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, είτε την αδυναμία επιτυχίας των μαθητών που επιθυμούν και επιδιώκουν να εξασφαλίσουν είσοδο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και κυρίως την αποτυχία τους να εξασφαλίσουν επίδοση τουλάχιστον της βάσης.

Τα αίτια της σχολικής αποτυχίας είναι ποικίλα. Πρώτον, η έλλειψη εμπιστοσύνης του παιδιού στις ικανότητες του  και ο φόβος ότι δεν θα τα καταφέρει που μπορεί να το οδηγήσει να μη συμμετέχει δραστήρια στο μάθημα. Έτσι εντείνεται η δειλία του και δεν αναπτύσσονται οι ικανότητές του. Ένα παιδί που παρουσιάζει  διστακτικότητα εύκολα χαρακτηρίζεται αρνητικά από το περιβάλλον (πχ. είναι τεμπέλης ή αδιάφορος), με τον χαρακτηρισμό αυτόν να αποτελεί «σφραγίδα» και έτσι το παιδί να μην παρακινείται στο να συμμετέχει. Επίσης το παιδί που είναι διστακτικό, παραμερίζεται και δεν συμμετέχει στις δραστηριότητες του σχολείου, μπορεί να καταφύγει σε φαντασιώσεις και ονειροπόληση, δηλ. να ασχολείται με εξωπραγματικά θέματα και να παρουσιάζεται σαν να «ζει στον κόσμο του».

Δείτε το Νέο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα του Psychopedia.gr με θέμα: “Εκπαίδευση στην ανάπτυξη Ατομικών & Κοινωνικών δεξιοτήτων στο παιδί”. Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο για να ενημερωθείτε:

Εκπαίδευση στην ανάπτυξη Ατομικών & Κοινωνικών δεξιοτήτων στο παιδί: ΝΕΟ Επιμορφωτικό Πρόγραμμα

 

Ένας άλλος λόγος μπορεί να είναι οι ελλείψεις ή οι αδυναμίες στον γλωσσικό τομέα. Καθώς οι ελλείψεις αυτές αφορούν το βασικό όργανο επικοινωνίας και μάθησης, επηρεάζουν εύκολα κάθε τομέα επίδοσης ου παιδιού. Έτσι αυτό μπορεί να βιώνει ποικίλες αποτυχίες, πχ. στο διάβασμα, την γραφή κτλ. Με αποτέλεσμα την γενικότερη αποθάρρυνση του και την χαμηλή  σχολική απόδοση. Τέλος, σημαντικό ρόλο παίζει και η ελλιπής ή γενική ανωριμότητα του παιδιού. Αν το παιδί δεν είναι σε θέση να φέρει εις πέρας εργασίες που είναι ανάλογες της ηλικίας του επιπέδου του, τότε κάποιες ικανότητες του δεν είναι αναπτυγμένες στον βαθμό που χρειάζεται.

Πώς να βοηθήσετε το παιδί :

  • Αποφεύγεται την κριτική και τις κατηγορίες, καθώς αυτό που προέχει είναι η ψυχική ισορροπία του παιδιού και το ίδιο δεν ευθύνεται για την σχολική αποτυχία. Πείτε «Δεν πειράζει. Την επόμενη φορά θα προσπαθήσεις περισσότερο και θα τα καταφέρεις».
  • Μην δίνεται ιδιαίτερη σημασία στις κακές σχολικές επιδόσεις, αλλά δείτε τις ως αφορμή για διόρθωση.
  • Αναζητήστε τα αίτια της κακής επίδοσης και βοηθήστε το να καλύψει τυχόν κενά, οργανώνοντας ένα πρόγραμμα.
  • Δείξτε ενδιαφέρον. «Πως πας;», «Χρειάζεσαι σε κάτι βοήθεια;» ή «Μπορώ να σε βοηθήσω σε κάτι;»
  • Επαινέστε το, όταν οι επιδόσεις του σε κάποια μαθήματα είναι καλές. Μην έχετε υπερβολικές προσδοκίες, περιμένοντας να είναι άριστο για να το επιβραβεύσετε.

 

Πηγές : Παπαδόπουλος, Ν. (2011). Τι κάνω όταν το παιδί… Γονείς και εκπαιδευτικοί ως ψυχολόγοι στο ρόλο τους. Εκδόσεις Σαββάλα.

https://sciencearchives.wordpress.com

 

Σύντομο βιογραφικό Iωάννας Μπάτζου

H Ιωάννα Μπάτζου είναι Ψυχολόγος και Νηπιαγωγός, φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας».  Αποφοίτησε το 2005 από το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και κατά την διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε εθελοντικά στο ίδρυμα «Άγιος Δημήτριος» της Θεσσαλονίκης, ενώ ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο κέντρο απεξάρτησης εφήβων του ΚΕΘΕΑ «Ανάδυση». Το 2010 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων. Το 2011 συμμετείχε ως νηπιαγωγός με υποτροφία στο πρόγραμμα Leonardo da Vinci που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον Παιδικό Σταθμό δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως παιδαγωγός στο Κ.Ε.Κ. Eurotraining. Από τον Δεκέμβριο του 2015 φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Έχει παρακολουθήσει ημερίδες και συνέδρια σε ποικίλα θέματα ψυχολογίας. Εργάζεται στη Μέριμνα του παιδιού στο πρόγραμμα «Ζεστή Αγκαλιά» συμμετέχει σε εθελοντική δράση του Α.Π.Θ. για τους πρόσφυγες.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο