Psychopedia.gr

Τα τρία επίπεδα που επηρεάζονται στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ).

Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Ο αυτισμός είναι μια από τις πιο βαριές εξελικτικές διαταραχές. Συγκεκριμένα, πρόκειται για μια νευροεξελικτική διαταραχή, η οποία ανήκει στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), οι οποίες έχουν, κυρίως, βιολογική βάση. Τα τρία πεδία, τα οποία επηρεάζονται στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), είναι η κοινωνικοποίηση, η επικοινωνία και η έλλειψη ευέλικτης συμπεριφοράς (ύπαρξη στερεοτυπιών, τελετουργιών, αυστηρής ρουτίνας).

Όσον αφορά στην επικοινωνία, ενδείξεις που υποδεικνύουν την ύπαρξη αυτισμού είναι :

  • Η απουσία αντίδρασης στο άκουσμα του ονόματος του
  • Η αδυναμία έκφρασης των επιθυμιών του
  • Η καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου (δεν λέει συλλαβές στους 12 μήνες, δεν λέει μεμονωμένες λέξεις στους 16μήνες, δεν λέει αυθόρμητες φράσεις 2 λέξεων σε ηλικία 24μηνών) ή μερική ή ολική απώλεια λόγου σε οποιαδήποτε ηλικία
  • Ηχολαλία (κατά λέξη επανάληψη αυτού που έχει ειπωθεί) ή χρονικά καθυστερημένη ηχολαλία (επανάληψη αυτού που έχει ειπωθεί νωρίτερα)
  • Σύγχυση μεταξύ α και β ενικού προσώπου
  • Η απουσία δηλωτικών κινήσεων με τα χέρια ( στους 12 μήνες)
  • Αδυναμία στο να ακολουθήσει οδηγίες
  • Μοιάζει σαν να μην ακούει (άλλοτε ακούει και άλλοτε όχι)
  • Έλλειψη χειρονομιών και μέσων μη λεκτικής έκφρασης
  • Αδυναμία να ακολουθήσει το βλέμμα κάποιου άλλου που κατευθύνεται σε ένα κοντινό αντικείμενο ή πρόσωπο
  • Αδυναμία για μοιρασμένη προσοχή

Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “Tα τρία βασικά επικοινωνιακά στάδια στο φάσμα του αυτισμού”. Ημερομηνία διεξαγωγής: Σάββατο 12/1/2019, ώρα: 11:00-14:00.

Δυνατότητα παρακολούθησης μέσω Skype και Ασύγχρονης Παρακολούθησης (Αποστολή βιντεσκοπημένης της εισήγησης).

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/neo-seminario-ta-tria-vasika-epikinoniaka-stadia-sto-fasma-tou-aftismou-1212019-2/

 

Όσον αφορά στην κοινωνικοποίηση, τα σχετικά συμπτώματα είναι:

  • Η απουσία κοινωνικού χαμόγελου
  • Το μοναχικό παιχνίδι
  • Μεγαλύτερη ανεξαρτησία από αυτήν που αναμένεται για την ηλικία του
  • Κάνει πράγματα «νωρίς» για την ηλικία του
  • Απουσία βλεμματικής επαφής
  • Μοιάζει σα να βρίσκεται στον κόσμο του
  • Δεν δίνει προσοχή στους άλλους
  • Δεν δείχνει ενδιαφέρον για τα άλλα παιδιά
  • Όταν το παίρνουν αγκαλιά, δεν προσφέρει «βοήθεια» (είναι σα να σηκώνεις «σακί με πατάτες»)

Τέλος, τα συμπτώματα του αυτισμού, τα οποία σχετίζονται με τη συμπεριφορά είναι :

  • Επιθετική συμπεριφορά με ξεσπάσματα θυμού
  • Υπερκινητικότητα, δεν συνεργάζεται, αντιτίθεται στου άλλους
  • Μεταχειρίζεται τους ανθρώπους σα να είναι άψυχα αντικείμενα
  • Δεν ξέρει πώς να παίζει με παιχνίδια και έχει ιδιόρρυθμη προσκόλληση σε αυτά
  • Έλλειψη παιχνιδιού φαντασίας
  • Βάζει τα παιχνίδια ή τα πράγματά του σε σειρά
  • Περπατάει συχνά στις μύτες των ποδιών
  • Ιδιαίτερη ευαισθησία σε υφές ή ήχους
  • Υπερβολική δυσαρέσκεια σε ορισμένες τροφές
  • Παράξενες κινήσεις
  • Επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά
  • Αυτοτραυματισμοί
  • Δυσαρέσκεια στο να το ακουμπούν
  • Τάση να κολλάει οπτικά σε ορισμένα αντικείμενα (πχ. φώτα)
  • Πολύ άτονες ή έντονες αντιφάσεις σε ήχους ή σε άλλες μορφές αισθητηριακών ερεθισμών
  • Έλλειψη οπτικής εξερεύνησης του περιβάλλοντος
  • Φυσιολογική ή ανεπτυγμένη ικανότητα σε μεμονωμένους τομείς, πχ. αριθμητική, ζωγραφική κτλ.
  • Επιθυμία να κρατάει αντικείμενα με ένα συγκεκριμένο τρόπο και
  • Επιθυμία να ακολουθεί διαμορφωμένα πρότυπα συμπεριφοράς και αλληλεπίδρασης

Τα παιδιά με αυτισμό, επίσης, μπορεί να εμφανίσουν κάποιες ασθένειες και σύνδρομα με υψηλότερη συχνότητα από αυτή που εμφανίζονται στο γενικό πληθυσμό. Κάποια από αυτά είναι : εγκεφαλίτιδα, σύνδρομο Fragile X, αιμόφιλος μηνιγγίτιδα γρίπης, υποθυρεοειδισμός, φαινυλκετονουρία, Διαταραχή Rett, Σύνδρομο Williams κτλ.

 

Πηγές: Βάρβογλη, Λ. (2007). Η Διάγνωση του Αυτισμού. Πρακτικός Οδηγός. Εκδόσεις Καστανιώτη.

 

Σύντομο βιογραφικό Iωάννας Μπάτζου

H Ιωάννα Μπάτζου είναι Ψυχολόγος και Νηπιαγωγός, φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας».  Αποφοίτησε το 2005 από το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και κατά την διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε εθελοντικά στο ίδρυμα «Άγιος Δημήτριος» της Θεσσαλονίκης, ενώ ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο κέντρο απεξάρτησης εφήβων του ΚΕΘΕΑ «Ανάδυση». Το 2010 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων. Το 2011 συμμετείχε ως νηπιαγωγός με υποτροφία στο πρόγραμμα Leonardo da Vinci που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον Παιδικό Σταθμό δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως παιδαγωγός στο Κ.Ε.Κ. Eurotraining. Από τον Δεκέμβριο του 2015 φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Έχει παρακολουθήσει ημερίδες και συνέδρια σε ποικίλα θέματα ψυχολογίας. Εργάζεται στη Μέριμνα του παιδιού στο πρόγραμμα «Ζεστή Αγκαλιά» συμμετέχει σε εθελοντική δράση του Α.Π.Θ. για τους πρόσφυγες.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο