Tης Θέμιδος Αλεβίζου Παιδοψυχολόγου, Coventry University της Αγγλίας – Γνωσιακή Συμπεριφοριστική θεραπεία, Ειδίκευση στην Ειδική Αγωγή.
Όταν ακούμε τη λέξη «οικογένεια», αυτόματα σκεφτόμαστε μια ομάδα ατόμων. Κι όταν μιλάμε για μια ομάδα ατόμων, μιλάμε για ένα σύστημα. Η οικογένεια είναι ένα σύστημα. Ένα σύστημα με δικά του χαρακτηριστικά και ιδιότητες. Οι σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της οικογενείας είναι βαθιές και πολυεπίπεδες με μια κοινή αίσθηση του στόχου.
Η απόκτηση ενός παιδιού με αναπηρία, εκ γενετής ή από ατύχημα είναι από τις πιο σημαντικές συνθήκες που επηρεάζουν τη δομή και λειτουργία της οικογένειας.
Η οικογένεια όσο περνά ο χρόνος μετασχηματίζεται, προσαρμόζεται και αναδομείται για να συνεχίσει να λειτουργεί σε μια νέα συνθήκη. Κάθε οικογένεια είναι διαφορετική και ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούσε πριν την έλευση της αναπηρίας στη ζωή της, παίζει σημαντικό ρόλο στη μετέπειτα πορεία.
Ποιος είναι, όμως, ο ρόλος της Συμβουλευτικής Γονέων σε αυτήν τη συνθήκη;
Ο συναισθηματικός φόρτος των γονέων σε μια τέτοια συνθήκη, είναι μεγάλος. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις γονέων σε φάση σοκ οι οποίοι παρουσιάζουν συμπτώματα άγχους και φόβου. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι γονείς περνούν από τη φάση της άρνησης με έναν βαθύ και έντονο θυμό.
Σε κάθε περίπτωση, σε κάθε συνθήκη είναι γονείς που χρειάζονται μια καθοδήγηση ώστε να μπορέσουν να προσφέρουν τον καλύτερο εαυτό τους στα παιδιά.
Η Συμβουλευτική προκύπτει από την ανάγκη των γονέων να μοιραστούν τους προβληματισμούς τους, να «ακούσουν» τις σκέψεις τους αλλά και να δημιουργήσουν δυνατούς δεσμούς ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις της καθημερινότητας. Η Συμβουλευτική έχει ως κύριο στόχο να δίνει στους γονείς την ευκαιρία να εξερευνήσουν, να ανακαλύψουν και να αποσαφηνίσουν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να επικοινωνούν και να επιλύουν τα προβλήματα που δημιουργούνται.
Κάθε οικογένεια αλλά και κάθε αναπηρία είναι διαφορετική. Κατά συνέπεια, ο τρόπος προσέγγισης και δημιουργίας μιας Συμβουλευτικής διαδικασίας διαφέρει. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα κοινά σημεία:
- Διερεύνηση της εκάστοτε αναπηρίας –Εκπαίδευση Γονέων.
- Έκφραση συναισθημάτων – Αποδοχή.
- Αναγνώριση δυσλειτουργικών καταστάσεων – Στοχοθεσία.
- Επίλυση προβλημάτων καθημερινότητας.
- Αναπροσαρμογή των σχέσεων / ρόλων.
- Λειτουργική επικοινωνία – Ισορροπία.
Κι αν, ωστόσο, κάτι πρέπει να κρατήσουμε για αρχή είναι ότι τίποτα από τα παραπάνω δεν θα είχε πραγματική αξία εάν τα ίδια τα άτομα με αναπηρία δεν είχαν αξία. Σαν ειδικοί ψυχικής υγείας αλλά και κάθε ειδικότητας, οφείλουμε να έχουμε ως στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ατόμων και των οικογενειών τους.
Για περισσότερα Επιστημονικά άρθρα Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/
Για να ενημερώνεστε για όλα τα Επιμορφωτικά Σεμινάρια που αφορούν την Ψυχοπαθολογία και την Παιδοψυχολογία μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/
Βιογραφικό Θέμιδος Αλεβίζου
Η Θέμις Αλεβίζου είναι Ψυχολόγος με πτυχίο από το Coventry University της Αγγλίας, με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος από τη Νομαρχία Αθηνών. Έχει εξειδικευτεί στην Γνωσιακή Συμπεριφοριστική θεραπεία. Ταυτόχρονα έχει ειδικευτεί στη Ειδική αγωγή με το ετήσιο πρόγραμμα “Ειδική αγωγή και εκπαίδευση: Διαγνωστική, Θεραπευτική, Συμβουλευτική” του Καποδιστριακού πανεπιστήμιου Αθηνών καθώς και στη Συμβουλευτική γονέων.
Επιπλέον, στη Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση παιδιών, εφήβων και ατόμων με αναπηρία, όπως και στην παιγνιοθεραπεία. Έχει εμπειρία σε ψυχολογική υποστήριξη παιδιών και ατόμων με αναπηρία. Έχει εργαστεί με παιδιά και ενήλικες με Αναπτυξιακές Διαταραχές, με αναπηρίες αλλά και με κακοποιημένα παιδιά στα πλαίσια πρακτικής άσκησης, εθελοντισμού και επαγγελματικής εμπειρίας.