Psychopedia.gr

Η Ψυχολογική Κρίση στη ζωή μας και τρόποι αντιμετώπισής της.

Της Ελένης Γιουμίδου, Ψυχολόγου, Εξειδίκευση στη Γνωσιακή-Συμπεριφορική Θεραπεία

Όλοι λίγο πολύ στη ζωή μας έχουμε βιώσει κάποιου είδους ψυχολογική κρίση. Άλλοτε ήπιας μορφής και άλλοτε σοβαρότερη. Η ψυχολογική κρίση είναι μία κατάσταση απειλής που βιώνει το άτομο, η οποία καθιστά αναγκαία την άμεση δράση εκ μέρους του υποκειμένου. Πρόκειται στην ουσία για μια κατάσταση, όπου οι ατομικές πεποιθήσεις συγκρούονται με τα περιβαλλοντικά εξωτερικά ερεθίσματα και το άτομο νιώθει ότι χάνει την υπόστασή του και αμφισβητείται το «Εγώ» του.

Η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, ένα επικείμενο διαζύγιο, ένα τροχαίο δυστύχημα κ.α.  αποτελούν μερικά παραδείγματα ψυχολογικών κρίσεων. Είναι λοιπόν η μετάβαση από μία γνωστή σε μία άγνωστη κατάσταση ζωής, όπου οι συνηθισμένοι τρόποι επίλυσης των προβλημάτων δεν βοηθούν  για να ανταποκριθεί κανείς σε αυτήν.

Μία κατάσταση για να χαρακτηριστεί ως κρίση θα πρέπει να διαρκεί πάνω από δύο εβδομάδες όπου θα υπάρχει κίνδυνος για ψυχολογική καταστροφή και το άτομο θα επιζητά τη βοήθεια των άλλων. Επίσης, θα πρέπει να υπάρχει ένα γεγονός που να πυροδοτει μακροχρόνιο άγχος, το άτομο να νιώθει μελαγχολία που διαρκεί 2-6 εβδομάδες, να υπάρχει απώλεια και το αίσθημα της ταπείνωσης και του ανεξέλεγκτου και να πραγματοποιούνται αλλαγές στον καθημερινό τρόπο ζωής του ατόμου.

Συνήθως στην ψυχολογική κρίση το άτομο νιώθει απώλεια, έχει την αίσθηση ότι δεν μπορεί να ελέγξει τα πράγματα, νιώθει το μέλλον του αβέβαιο και διακόπτεται η ρουτίνα. Υπάρχουν αντιδράσεις όπως αγωνία, θυμός ,ντροπή και ενοχή. Αυτά τα αισθήματα προκαλούν με τη σειρά τους αντιδράσεις στο σώμα, όπως είναι η ταχυπαλμία, η δύσπνοια, η δυσκολία στην ξεκάθαρη σκέψη και οι αϋπνίες. Η συμπεριφορά του ατόμου αλλάζει και οδηγείται στην κοινωνική απομάκρυνση  και στην άρνηση των ευχάριστων δραστηριοτήτων. Σε ακραίες περιπτώσεις το άτομο μπορεί να εμφανίσει έντονα συμπτώματα κατάθλιψης με έντονο κλάμα, κόπωση, απώλεια ενδιαφέροντος και χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Πως μπορεί να ξεπεραστεί μία κρίση;

Μία κρίση μπορεί να ξεπεραστεί αφού κατανοήσουμε πως ο εαυτός μας και οι εξωτερικές συνθήκες συμβάλλουν ή όχι στην δημιουργία ή την επίλυση της κρίσης.

Η κρίση προκαλεί έντονα συναισθήματα. Το πρώτο βήμα λοιπόν είναι να μπορούμε να ανεχτούμε αυτά τα συναισθήματα και να αναζητήσουμε καινούργιους τρόπους επίλυσης  της κρίσης. Είναι σημαντικό να μην επικεντρωνόμαστε στην αρνητική εμπειρία αλλά αντίθετα να υπάρχει ενασχόληση με κάτι ευχάριστο και δημιουργικό. Η σωστή πληροφόρηση αποτελεί  πανάκεια για μία κρίση και είναι σημαντικό να αντλούμε συμβουλές από άτομα που ίσως έχουν βιώσει στη ζωή τους  παρόμοια εμπειρία. Είναι εφικτό επίσης να καταφύγουμε σε κάποιον ειδικό για συμβουλευτική και για συναισθηματική στήριξη ή να πάρουμε μέρος σε ομάδα αυτοβοήθειας αν υπάρχει αυτή η παροχή.

Στις περισσότερες κρίσεις οι άνθρωποι έχουν ανάγκη να επαναλαμβάνουν την εμπειρία τους καθώς αυτό λειτουργεί λυτρωτικά για τους ίδιους και έχουν την ανάγκη να την επικοινωνήσουν σε κάποιον άλλον. Ένα φιλικό λοιπόν αυτί μπορεί να παρέχει κοινωνική στήριξη και να είναι διατεθειμένο να σταθεί δίπλα μας χωρίς επικριτική διάθεση και στάση. Η πρακτική βοήθεια επιπλέον είναι σημαντική όπως είναι οι δουλειές του σπιτιού, καθώς σε τέτοιες περιπτώσεις το άτομο καθίσταται ανήμπορο να ανταπεξέλθει στην καθημερινή ρουτίνα.

Τέλος είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι μέσα από μία κρίση γινόμαστε πιο δυνατοί και το άγνωστο γίνεται γνωστό. Έτσι λοιπόν, όταν κάτι παρόμοιο εμφανιστεί στη ζωή μας έχουμε λιγότερες δυσκολίες στο να το αντιμετωπίσουμε.  Δεν πρέπει όμως να παραβλέπουμε καιεκείνες τις περιπτώσεις όπου η ψυχολογική κρίση δεν είναι εφικτό να αντιμετωπιστεί χωρίς τη βοήθεια ειδικού. Είναι σημαντικό σε αυτές τις περιπτώσεις να μην υπερεκτιμάμε τις δυνατότητές μας και να είμαστε δεκτικοί στη βοήθεια που μπορεί να παρέχει ένας ειδικός ψυχικής υγείας.

Αν δεν μπορούμε μόνοι μας να αντιμετωπίσουμε όσα μας δυσκολεύουν μπορούμε να ζητήσουμε την βοήθεια ενός κατάλληλα καταρτισμένου ειδικού Ψυχικής υγείας. Το να ζητάμε βοήθεια δε σημαίνει ότι παραδεχόμαστε ότι είμαστε αδύναμοι και ανίκανοι να κάνουμε καλά τον εαυτό μας. Αντίθετα σημαίνει ότι πιστεύουμε στον εαυτό μας και επιθυμούμε πραγματικά να γίνουμε καλά.

Ακόμη και αν έχουμε προσπαθήσει να ζητήσουμε βοήθεια και δεν έχουμε δει γρήγορα αποτελέσματα χρειάζεται να έχουμε υπομονή. Όσο διάστημα έχουμε αφήσει να πονάμε θέλει τον κατάλληλο χρόνο να επουλωθεί.

Ας σταματήσουμε να σκεφτόμαστε τον κόπο της διαδικασίας και ας συνειδητοποιήσουμε ότι:

ΑΞΙΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΛΑ.

Για να κλείσετε ραντεβού με Ειδικό ψυχικής υγείας του Psychopedia μπορείτε να μας καλέσετε στα τηλ. 210-6413306, 6934650265. 

 

Σύντομο Βιογραφικό Γιουμίδου Ελένης

H Γιουμίδου Ελένη είναι απόφοιτη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στο τμήμα Ψυχολογίας. Από το 2014 εξειδικεύεται στη Γνωστική Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεια. Το τρέχον χρονικό διάστημα παρέχει τις υπηρεσίες της ιδιωτικά σε ενήλικες σε ατομικό επίπεδο στην περιοχή της Κατερίνης. Ειδικεύεται σε θέματα όπως οι κρίσεις πανικού, η κατάθλιψη, οι φοβίες, η διαχείριση άγχους, η κακοποίηση γυναικών, οι διαπροσωπικές σχέσεις και οι διαταραχές προσωπικότητας.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο