Της Ευρυδίκης Νεραντζή, Ψυχολόγου, Msc Συνθετική Θεραπευτική Συμβουλευτική
Αναμφίβολα η Α΄ δημοτικού θεωρείται δίκαια η σημαντικότερη ή από τις σημαντικότερες τάξεις για την σχολική πορεία του παιδιού. Η τάξη αυτή όχι μόνο εισάγει τον μαθητή ενεργά και ουσιαστικά σε μια νέα σχολική πραγματικότητα, αλλά ταυτοχρόνως δημιουργεί νέους κανόνες συμπεριφοράς. Το παιδί αποκτά σχολικό πρόγραμμα, ενώ έρχεται σε επαφή με την ουσία της μάθησης (γραφή, ανάγνωση, έννοιες αριθμητικής ) την οποία σύντομα θα πρέπει να έχει κατακτήσει. Ταυτόχρονα όμως, εισέρχεται σε ένα περιβάλλον στο οποίο οι κανόνες είναι αυστηρότεροι και είναι σαφώς ένα περιβάλλον περισσότερο οριοθετημένο από το νηπιαγωγείο. Θα πρέπει ως γονείς να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας, ώστε η μετάβαση να είναι όσο το δυνατόν πιο εύκολη. Ακόμα και το πιο απλό, όπως για το ότι θα πρέπει να παραμένει το παιδί ήσυχο και να παρακολουθεί το μάθημα του χωρίς να μιλά με τους διπλανούς τους κατά την διάρκεια του μαθήματος, είναι ένας κανόνας που για μας φαίνεται απλός, για τα παιδιά της Α δημοτικού πάλι όχι. Μπορεί εμείς να τα γνωρίζουμε όλα αυτά, αλλά δεν είναι αυτονόητα και πρέπει να τα εξηγήσουμε στα παιδιά.
Συνήθως η προσαρμογή στα νέα δεδομένα επιτυγχάνεται στις 2-3 πρώτες εβδομάδες. Παρόλα αυτά η επιμήκυνση του χρόνου αυτού δεν είναι πάντοτε ανησυχητική.
Υπάρχουν όμως και παιδιά που δυσκολεύονται να ενταχθούν στο νέο σχολικό περιβάλλον και παρουσιάζουν άρνηση είτε και φοβία για το σχολείο. Όταν παρατηρηθεί ένα τέτοιο φαινόμενο θα πρέπει να αντιμετωπιστεί αμέσως από την οικογένεια και με την πολύτιμη βοήθεια του εκπαιδευτικού. Σε καμία περίπτωση η λύση δεν είναι να μείνει στο σπίτι, αφού αυτό θα δημιουργήσει όχι μόνο μαθησιακά κενά αλλά και εσφαλμένη εικόνα του σχολείου στο μυαλό του παιδιού. Προσπαθήστε να είστε κοντά στο παιδί, να καθησυχάσετε τους φόβους και τις ανησυχίες του. Προετοιμάστε το με την αγορά σχολικών τονώνοντας τον ενθουσιασμό του για το καινούριο του σχολείο. Ενισχύστε τις γνωριμίες του με νέους φίλους. Το σχολείο δεν είναι μόνο τόπος μάθησης, αλλά εξίσου βασικός φορέας κοινωνικοποίησης.
Σε ότι αφορά το διάβασμα του είναι βασικό να μην μεταφέρουμε το άγχος μας στο παιδί. Κάθε παιδί θέλει τον δικό του χρόνο για να κατακτήσει τους κανόνες της γραφής ή της ανάγνωσης ανάλογα με την νοητική του ωριμότητα, αλλά και με την προετοιμασία που έχει γίνει από το νηπιαγωγείο ή το σπίτι. Σε κάθε περίπτωση όμως ο ρόλος του γονιού είναι να προσπαθεί να το ενθαρρύνει και να το επαινεί για κάθε νέα μικρή του επιτυχία (π.χ. αν γράψει ένα νέο γράμμα). Επίσης είναι πολύ βασικό το διάβασμα στο σπίτι να πραγματοποιείται πάντα σε συγκεκριμένο μέρος, (στο δωμάτιο του ή σε ένα γραφείο) με όλα τα απαραίτητα είδη κοντά του (τετράδια βιβλία κ.λπ.) και φυσικά χωρίς περισπάσεις όπως δυνατή μουσική, υπολογιστής ή τηλεόραση. Πρέπει να γίνεται πάντοτε συγκεκριμένη ώρα και ποτέ μετά τις 6-7 μ.μ., διότι το παιδί είναι κουρασμένο.
Η προετοιμασία της σχολικής του τσάντας για την επόμενη μέρα, πρέπει αρχικά να γίνεται σε συνεργασία με το παιδί και σταδιακά να ενθαρρύνουμε το παιδί να αναλάβει μόνο του το έργο αυτό γνωρίζοντας του ότι είναι δική του αποκλειστικά ευθύνη.
Οι καλοκαιρινοί ρυθμοί με το αργοπορημένο πρωινό ξύπνημα ή το ξενύχτι λόγω διακοπών από την στιγμή που ξεκινά το σχολείο ανήκουν στο παρελθόν. Τα παιδιά ειδικά αυτής της ηλικίας, το αργότερο στις 9.30 μμ. θα πρέπει να κοιμούνται, για να είναι ξεκούραστα.
Τέλος, εξαιρετικά σημαντική είναι η συνεργασία γονιού- εκπαιδευτικού. Συζητείστε τις δυσκολίες ή τις ανησυχίες που έχετε σχετικά με την πρόοδο του παιδιού σας μαζί του τακτικά και συμβουλευτείτε τον για όποιο πρόβλημα αντιμετωπίζετε και επηρεάζει την σχολική επίδοση του παιδιού σας. Είναι επίσης σημαντικό αν οι γονείς είναι χωρισμένοι ή το παιδί μεγαλώνει σε μονογονεϊκή οικογένεια να το γνωρίζει ο εκπαιδευτικός της τάξης του, ώστε να διαχειριστεί οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει στην πορεία .
Καλή σχολική χρονιά!
Για περισσότερα Επιστημονικά άρθρα Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/
Για να ενημερώνεστε για όλα τα Επιμορφωτικά Σεμινάρια που αφορούν την Ψυχοπαθολογία και την Παιδοψυχολογία μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/
Σύντομο βιογραφικό Ευρυδίκης Νερατζή
H Ευρυδίκη Νεραντζή είναι απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και έλαβε μεταπτυχιακή κατάρτιση ως εκπαιδεύτρια Συνθετικής Θεραπευτικής Συμβουλευτικής από το Counseling &Psychotherapy Central Awarding Body.Το 2016 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο τμήμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διοίκησης Μονάδων Υγείας» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου Πατρών. Παράλληλα μετεκπαιδεύτηκε από το Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στην «Ειδική Αγωγή και Ψυχολογία» στον τομέα της Αξιολόγησης – Διάγνωσης –θεραπευτικής Αποκατάστασης ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Εργάστηκε συστηματικά ως ψυχολόγος πρώτα στην Κοινωνική Υπηρεσία Νομού Πρέβεζας, ενώ το 2015 υπηρέτησε ως Ψυχολόγος – Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Λευκάδας. Τομείς Εξειδίκευσης της είναι η οικογενειακή συμβουλευτική , η διαχείριση άγχους, οι κρίσεις πανικού, η συμβουλευτική γονέων , οι μαθησιακές δυσκολίες, η θετική φροντίδα άνοιας.