Psychopedia.gr

Πώς να μάθω στο παιδί την ενσυναίσθηση;

Της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ, ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία

Η ενσυναίσθηση αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά που επιτρεπουν στο άτομο να δει τον κόσμο μέσα από τα μάτια του άλλου. Η ικανότητα του να αναγνωρίζουμε και να σεβόμαστε τα συναισθήματα του άλλου και να μπαίνουμε στη θέση του προκειμένου να βιώσουμε κι εμείς αυτό που βιώνει συναισθηματικά συνιστά απαραίτητο στοιχείο των διαπροσωπικών σχέσεων.

Είναι σημαντικό η ενσυναίσθηση να γίνει κατανοητή από τα παιδιά καθώς μια δομημένη προσωπικότητα με υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις χρειάζεται να λειτουργεί με ευγένεια, αξιοπρέπεια και κατανόηση προς τους άλλους. Οι γονείς μπορούν να δείξουν στα παιδιά τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόμαστε με ενσυναίσθηση λειτουργώντας, αρχικά, οι ίδιοι ως πρότυπα ενσυναίσθησης. Παιδιά τα οποία ζουν σε ένα περιβάλλον όπου τα συναισθήματα εκφράζονται και μοιράζονται μαθαίνουν να συμπεριφέρονται με σεβασμό και κατανόηση προς τους άλλους.

Δείτε το Νέο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο του Psychopedia.gr με θέμα: “Μαθησιακές Δυσκολίες – Συνεκπαίδευση Μαθητών και Διαχείριση τάξης”. Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να ενημερωθείτε:

11/11/2017 NEO Σεμινάριο: Μαθησιακές Δυσκολίες – Συνεκπαίδευση Μαθητών και Διαχείριση τάξης

 

Επιπλέον, ένας άλλος τρόπος που βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν την ενσυναίσθηση είναι να αναγνωρίσουν πρώτα τις δικές τους συναισθηματικές ανάγκες. Το να εκφράζουν τα συναισθήματά τους και τι χρειάζονται από το περιβάλλον τους, τα επιτρέπει να καλύψουν με τη σειρά τους και τις ανάγκες των άλλων.

Συχνά παραλείπουμε ή αποφεύγουμε να εκφράσουμε τα συναισθήματά μας για ένα γεγονός ή μια κατάσταση καθώς δίνουμε βάση στο ίδιο το γεγονός ή την κατάσταση και τις αιτίες τους (π.χ., όταν ένα παιδί αρπάξει το παιχνίδι ενός άλλου παιδιού, ασχολούμαστε με το ποιος φταίει και γιατί το έκανε και δεν αναφερόμαστε στα συναισθήματα που βιώνουν εκείνη τη στιγμή και οι δύο πλευρές).

Τέλος, ένας άλλος ωφέλιμος τρόπος για την εκμάθηση της ενσυναίσθησης είναι τα παιχνίδια ρόλων και τα παραμύθια. Μέσα από το παιχνίδι το παιδί υιοθετεί ρόλους μέσα από τους οποίους μπορεί να επεξεργαστεί τα συναισθήματα, να τα αναγνωρίσει και στη συνέχεια να τα εκφράσει. Επίσης, μέσα από τα παραμύθια δίνουμε την ευκαιρία στο παιδί να «βιώσει» τον ήρωα, να μπει στη θέση του και να μιλήσει για τα συναισθήματά του που πολλές φορές ταυτίζονται με αυτά του ίδιου του παιδιού.

 

Σύντομο Βιογραφικό της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου

H Δέσποινα Χατζηγρηγοριάδου σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Απέκτησε κλινική εμπειρία στο Κέντρο Ψυχικής Υγείας Κατερίνης, συμπεριλαμβανομένου του Ιατροπαιδαγωγικού τμήματος και στο Ψυχιατρικό τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης (Κλινική Οξέων Ψυχιατρικών Περιστατικών του πρώην Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Πέτρας Ολύμπου). Διετέλεσε εκπαιδεύτρια στο Δημόσιο ΙΕΚ Κατερίνης και στο Επιμορφωτικό πρόγραμμα «ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση». Παρείχε ψυχολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ιδιωτικό εκπαιδευτήριο ΠΛΑΤΩΝ και στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Κατερίνης. “Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών «Συναισθηματικές Δυναμικές στην Εκπαίδευση» του Ιταλικού Πανεπιστημίου TOR VERGATA.” Έλαβε τον τίτλο:  Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.)”

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο