Της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ, ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία
Μια σχέση εμπιστοσύνης είναι απαραίτητο να δημιουργείται ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά τους προκειμένου τα οφέλη της να γίνονται εμφανή και μακροπρόθεσμα κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του παιδιού. Η εμπιστοσύνη των γονέων απέναντι στα παιδιά τα επιτρέπει να νιώσουν αυτοπεποίθηση και ικανά να αντιμετωπίσουν διάφορες καταστάσεις που χρειάζονται επίλυση. Τονώνουν την εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους και σταδιακά ωριμάζουν και γίνονται ανεξάρτητα με αποτέλεσμα την ομαλή μετάβαση από την εφηβεία στην ενηλικίωση. Η εμπιστοσύνη χρειάζεται να μεταδίδεται λεκτικά αλλά και πρακτικά.
Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού το είδος εμπιστοσύνης που θα δείξουμε σε ένα παιδί είναι καλό να προσαρμοστεί στις ικανότητες και τις δυνατότητές του. Για παράδειγμα, σε ένα παιδί 4 ετών μπορούμε να δώσουμε την πρωτοβουλία να οργανώσει το δωμάτιο και τα παιχνίδια του με τον τρόπο που το ίδιο θέλει. Ένα παιδί 6 ετών μπορούμε να το προτρέψουμε να αγοράσει μια σοκολάτα από το περίπτερο, υπό την επίβλεψή μας. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να νιώσουν ότι έχουν άποψη και επιθυμίες που γίνονται σεβαστές, όταν βέβαια αυτές είναι μέσα στα όρια και τους κανόνες της οικογένειας.
Είναι ωφέλιμο το παιδί να μάθει ότι όλες του οι ανάγκες και οι επιθυμίες μπορούν να γίνουν σεβαστές από τους γονείς, εφόσον συζητηθούν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που μπορεί να έχουν. Μια απόφαση που πάρθηκε από κοινού και ο χρόνος που δίνεται στο παιδί για να εκφράσει την άποψή του, του επιτρέπουν να νιώσει ότι έχει υπόσταση και ο λόγος του ακούγεται, ασχέτως αν γίνεται πράξη ή όχι. Τις περισσότερες φορές αυτό που έχει σημασία για ένα παιδί είναι να του δίνεται ο χώρος και ο χρόνος να πει την γνώμη του, έστω κι αν δεν γίνει δεκτή, προτάσσοντας του παράλληλα τα επιχειρήματα και τους λόγους που δεν έγινε δεκτή. Αντίθετα αποτελέσματα έχει ο αυταρχισμός των γονέων και η επιβολή κανόνων και καταστάσεων χωρίς εξηγήσεις.
Δείτε τα Νέα Εκπαιδευτικά Σεμινάρια του Psychopedia.gr. Πατήστε στους παρακάτω συνδέσμους για να ενημερωθείτε:
-
“Πώς θέτουμε τους κανόνες και τα όρια στην τάξη ή την ομάδα”
ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο: “Πώς θέτουμε τους κανόνες και τα όρια στην τάξη ή την ομάδα”
2. “Φτιάξε το δικό σου Παραμύθι”
Eκπαιδευτικό σεμινάριο: Φτιάξε το δικό σου παραμύθι-Nέες Ημερομηνίες
3. Διαχείριση επιθετικής συμπεριφοράς, ψέματος και άγχους στο παιδί
Νέο Διαδικτυακό Σεμινάριο: Διαχείριση επιθετικής συμπεριφοράς, ψέματος και άγχους στο παιδί
Με διάφορες, λοιπόν, πρακτικές:
Δίνουμε στο παιδί πρωτοβουλίες, ακόμη κι αν δεν είναι σε θέση το ίδιο να εκφράσει αυτό που θέλει, το προτρέπουμε να κάνει κάτι μόνο του.
Καθορίζουμε την ανάληψη ευθυνών, όπου κάθε μέλος της οικογένειας αναλαμβάνει συγκεκριμένες ευθύνες που αφορούν για παράδειγμα το σπίτι. Έτσι δίνεται στο παιδί να καταλάβει την έννοια της υποχρέωσης και του καθήκοντος.
Αυξάνουμε σταδιακά τις πρωτοβουλίες που δίνουμε και βήμα- βήμα ωθούμε το παιδί στο επόμενο στάδιο.
Ρωτάμε τη γνώμη του για διάφορα θέματα που αφορούν την οικογένεια και το ίδιο και δείχνουμε ότι έχουμε ανάγκη την άποψή του.
Εξηγούμε στο παιδί τον ανταποδοτικό χαρακτήρα της εμπιστοσύνης. Το γεγονός δηλαδή ότι «σε εμπιστεύομαι και περιμένω να επιβεβαιωθεί η εμπιστοσύνη μου από τις πράξεις σου και τα αποτελέσματά τους. Εάν σου δείξω εμπιστοσύνη και δεν ανταποδώσεις με θετικά αποτελέσματα τότε η εμπιστοσύνη θα λιγοστεύει».
Σύντομο Βιογραφικό της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου
Η Δέσποινα Χατζηγρηγοριάδου σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Απέκτησε κλινική εμπειρία στο Κέντρο Ψυχικής Υγείας Κατερίνης, συμπεριλαμβανομένου του Ιατροπαιδαγωγικού τμήματος και στο Ψυχιατρικό τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης (Κλινική Οξέων Ψυχιατρικών Περιστατικών του πρώην Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Πέτρας Ολύμπου). Διετέλεσε εκπαιδεύτρια στο Δημόσιο ΙΕΚ Κατερίνης και στο Επιμορφωτικό πρόγραμμα «ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση». Παρείχε ψυχολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ιδιωτικό εκπαιδευτήριο ΠΛΑΤΩΝ και στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Κατερίνης. ” Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών «Συναισθηματικές Δυναμικές στην Εκπαίδευση» του Ιταλικού Πανεπιστημίου TOR VERGATA.”