Psychopedia.gr

Πως να διδάξουμε στα παιδιά την ενσυνειδητότητα (Μindfulness)

Η ενσυνειδητότητα είναι είναι ωφέλιμη για όσους από εμάς είναι γονείς. Μας βοηθά να είμαστε πραγματικά παρόντες ως γονείς, αντί να συμπεριφερόμαστε με υπερβολικό τρόπο στα παιδιά μας.

Έρευνες σε όλο τον κόσμο έχουν αποδείξει ότι μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να βελτιώσουν τις ικανότητές τους, να δώσουν προσοχή, να ηρεμήσουν όταν αναστατωθούν και να λάβουν καλύτερες αποφάσεις. Εν ολίγοις, βοηθάει τη συναισθηματική ρύθμιση και τη γνωστική εστίαση των παιδιών.

Πως λειτουργεί η ενσυνειδητότητα;

Δημιουργήστε τη δική σας πρακτική. Θα δυσκολευτήκατε να διδάξετε μπαλέτο στα παιδιά σας αν δεν χορεύατε ποτέ. Για να διδάξετε αυθεντικά την ενσυνειδητότητα στα παιδιά σας, πρέπει να το εφαρμόσετε μόνοι σας. Μπορείτε να ξεκινήσετε αργά με μια πρακτική ενσυνειδητότητας πέντε έως 10 λεπτά την ημέρα. Βρείτε τρόπους να ενσωματώσετε την ενσυνειδητότητα στις καθημερινές σας δραστηριότητες.

Είναι μια απλή έννοια. Η ενσυνειδητότητα έχει τεράστια σημασία για να την καταλάβουν τα μικρά παιδιά. Με απλά λόγια, η ευαισθητοποίηση είναι η συνειδητοποίηση. Παρατηρεί τις σκέψεις μας, τα συναισθήματα, τις αισθήσεις του σώματός μας και οτιδήποτε είναι γύρω μας και συμβαίνει τώρα.

Ελέγξτε τις προσδοκίες σας. Περιμένετε ότι με την ενσυνειδητότητα  θα σταματήσετε τις οικογενειακές εντάσεις; Θα μπορέσετε να κάνετε το παιδί σας πιο ήρεμο; για να κάνετε το σπίτι σας πιο ήσυχο; Εάν ναι, είναι πιθανό να απογοητευτείτε. Παρότι η ησυχία ή ηρεμία είναι ωραίες παρενέργειες της προσοχής, δεν είναι ο απώτερος σκοπός.

Ο σκοπός της διδασκαλίας της ενσυνειδητότητας στα παιδιά μας είναι να τους προσφέρουμε δεξιότητες για να αναπτύξουν την συνειδητοποίησή τους για την εσωτερική και την εξωτερική τους εμπειρία, να αναγνωρίσουν τις σκέψεις τους ως «δίκαιες σκέψεις», να καταλάβουν πώς εκδηλώνονται τα συναισθήματα στο σώμα τους, να αναγνωρίζουν πότε χάνουν την προσοχή τους, να μπορούν να έχουν τον έλεγχο των παλμών τους. Σίγουρα, δεν αποτελεί πανάκεια και δεν θα ξεφορτωθούν εντελώς τη συνήθη παιδική συμπεριφορά τους, όπως είναι η ένταση, η οργή, η φωνή αλλά και η διαφωνία …

Ακολουθούν μερικές προτάσεις για το πώς μπορείτε να γνωρίσετε στα παιδιά σας την έννοια της ενσυνειδητότητας:

1. Ακούστε το κουδούνι. Ένας εύκολος τρόπος ώστε τα παιδιά να εφαρμόσουν την ενσυνειδητότητα είναι να μάθουν να επικεντρώνονται σε αυτό που μπορούν να ακούσουν. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα τραγούδι, ένα κουδούνι, ένα σύνολο χτυπημάτων ή μια εφαρμογή τηλεφώνου που έχει ήχους πάνω του. Πείτε στα παιδιά σας ότι θα κάνετε τον ήχο και θα πρέπει να ακούσουν προσεκτικά μέχρι να ακουστεί ο ήχος (συνήθως 30 δευτερόλεπτα έως ένα λεπτό).

2. Πρακτική άσκηση αναπνοής. Για τα μικρά παιδιά, μπορεί να είναι δύσκολο να ακολουθήσουν μια οδηγία οπότε απλώς πρέπει “να δώσετε προσοχή στην αναπνοή”. Τα παιδιά είναι εξαιρετικά σημαντικό να καταλάβουν πως αναπνέει ο άνθρωπος. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε είναι βάλετε το χέρι του παιδιού στην κοιλιά σας καθώς αναπνέετε ώστε να κατανοήσει την έννοια της εισπνοής και την εκπνοής. Μετά το παιδί θα πρέπει να κάνει ακριβώς την ίδια άσκηση αναπνοής βάζοντας το χέρι του στην δική του κοιλιά.

3. Κάντε τις περιπάτους προσοχής. Δώστε σημασία στις απλές βόλτες, περιπάτους που μπορεί να κάνει ένα παιδί. Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσει να αυξήσει την παρατηρητικότητα του και δει πράγματα που δεν είχε προσέξει τόσο καιρό. Δώστε ένα λεπτό από τον περίπατο, όπου θα είστε απόλυτα σιωπηλοί και απλά δώστε προσοχή σε όλους τους ήχους που θα ακούσετε.

4. Καθιέρωση πρακτικής ευγνωμοσύνης. Πιστεύω ότι η ευγνωμοσύνη είναι ένα θεμελιώδες στοιχείο της ενσυνειδητότητας, διδάσκοντας τα παιδιά μας να εκτιμούν την αφθονία στη ζωή τους, σε αντίθεση με την εστίαση σε όλα τα παιχνίδια και τα καλούδια που επιθυμούν. Η οικογένειά μπορεί να το κάνει αυτό στο δείπνο, όταν όλοι μας μοιραζόμαστε ένα πράγμα για το οποίο είμαστε ευγνώμονες.

6. Ελέγξτε την προσωπική αναφορά καιρού. Αυτή η δραστηριότητα επιτρέπει στα παιδιά να παρατηρούν την παρούσα κατάσταση τους χωρίς να εντοπίζουν υπερβολικά τα συναισθήματά τους. Δεν μπορούν να αλλάξουν τον καιρό έξω, και δεν μπορούμε ούτε να αλλάξουμε τα συναισθήματά μας. Το μόνο που μπορούμε να αλλάξουμε είναι το πώς τα συνδέουμε.

7. Πρακτική άσκησης διατροφής. Μπορούμε να διδάξουμε να τα παιδιά για παράδειγμα για το πως μπορούν να φάνε ένα κομμάτι σοκολάτα. Αυτό μπορεί να γίνει αργά, ώστε να εστιάσουν την προσοχή τους στην γεύση της. Με αυτό τον τρόπο η ικανοποίηση που θα λάβουν από το ένα κομμάτι σοκολάτας θα είναι τόσο μεγάλη γιατί όλες τους οι αισθήσεις θα είναι επικεντρωμένες σε αυτό. Μπορείς να πάρεις την γευστική ικανοποίηση από ένα και μόνο κομμάτι σοκολάτας, δεν χρειάζεται να την φάς ολόκληρη!

 

Πηγή: www.huffingtonpost.com

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο