Psychopedia.gr

Πώς να διαχειριστούμε το άγχος των παιδιών

Της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ, ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία

Το άγχος αποτελεί πλέον μια από τις πιο κοινές έννοιες που αφορούν την καθημερινότητα των ανθρώπων και αναφέρεται σε καταστάσεις εσωτερικής έντασης που μπορεί να νιώθουν οι ενήλικες. Από τη μια πλευρά, το άγχος σε ήπια μορφή ενεργοποιεί τον οργανισμό και τον θέτει σε εγρήγορση, αυξάνοντας έτσι την ετοιμότητα του ατόμου στις καθημερινές του λειτουργίες. Από την άλλη όμως, το άγχος μπορεί να γίνει πρόβλημα από τη στιγμή που η έντασή του αυξάνεται και το άτομο φτάνει στα όρια της αντοχής του .

Πως αντιδρούν τα παιδιά στο άγχος;

Αρχικά, το άγχος σαν σύμπτωμα είναι υπαρκτό και στην παιδική ηλικία και λειτουργεί όπως στους ενήλικες, άλλοτε βοηθητικά κι άλλοτε τα εμποδίζει ώστε να είναι λειτουργικά.

Για παράδειγμα, τα παιδιά που δεν εκφράζουν εύκολα τα συναισθήματά τους μπορεί να εκφράσουν το άγχος τους είτε με υπερένταση και υπερκινητικότητα είτε με ορισμένες αλλαγές στη συμπεριφορά όπως στην ομιλία, με συχνουρία, πιπίλισμα δαχτύλου, ονυχοφαγία κ.τ.λ. Με τέτοιους είδους συμπεριφορές τα παιδιά εκτονώνουν την εσωτερική ένταση την οποία δεν είναι σε θέση να κατονομάσουν με τη λέξη άγχος.

Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Ε – Learning Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: Αγχώδεις διαταραχές και φοβίες σε παιδιά – Κριτήρια Διάγνωσης και Θεραπευτική Αντιμετώπιση.

Τρόπος Παρακολούθησης από το σπίτι: Αποστολή του βιντεοσκοπημένου υλικού της εισήγησης στο email σας, με επιπλέον ηλεκτρονικό υλικό σημειώσεων σε μορφή pdf.

Απευθύνεται: Σε Εκπαιδευτικούς, Παιδαγωγούς, Νηπιαγωγούς, Ειδικούς Ψυχικής Υγείας, Ειδικούς θεραπευτές, Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές, Κοινωνικούς Λειτουργούς και στο ευρύτερο ενδιαφερόμενο κοινό.

Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να κάνετε κλικ στην παρακάτω εικόνα:

ΝΕΟ E – Learning Σεμινάριο: Αγχώδεις διαταραχές και φοβίες σε παιδιά – Κριτήρια Διάγνωσης και Θεραπευτική Αντιμετώπιση

Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού οι πηγές άγχους διαφέρουν

Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας η κύρια πηγή άγχους είναι ο αποχωρισμός από τους γονείς, γεγονός που δημιουργεί ένταση και εκνευρισμό. Από την άλλη, για τα παιδιά σχολικής ηλικίας που αποκτούν υποχρεώσεις και καθήκοντα οι πηγές άγχους είναι η σχολική επιτυχία και οι τυχόν υψηλές προσδοκίες των γονέων, οι κοινωνικές συναναστροφές, π.χ., σχέσεις συνομηλίκων και γενικότερα διάφορες στρεσογόνες καταστάσεις που μπορεί να βιώνουν τα ίδια ή οι γονείς τους όπως, οικογενειακά και οικονομικά προβλήματα. Συμβαίνει πολλές φορές τα παιδιά να «φορτώνονται» με τα προβλήματα των γονέων και της οικογένειας με αποτέλεσμα να βιώνουν άγχος.

Πως μπορούν να διαχειριστούν οι γονείς το άγχος των παιδιών τους;

 

  • Να μένουν ήρεμοι όταν το παιδί γίνεται ανήσυχογια μια κατάσταση ή ένα γεγονός
  • Να αναγνωρίζουν και να επαινούν τα μικρά επιτεύγματα των παιδιών
  • Να σταματήσουν να τιμωρούν τα λάθη ή την έλλειψη προόδου αλλά να βρίσκουν τρόπους βελτίωσης
  • Να είναι ευέλικτοι και να προσπαθούν να διατηρούν μια κανονική καθημερινότητα
  • Να τροποποιούν τις προσδοκίες κατά τη διάρκεια αγχωτικών περιόδων και να τις προσαρμόζουν ανάλογα
  • Να έχουν πρόγραμμα και σχέδιο υποχρεώσεων (Για παράδειγμα, το παιδί να ξυπνάει νωρίτερα το πρωί για να έχει επιπλέον χρόνο, στη περίπτωση που προετοιμασία για το σχολείο είναι χρονοβόρα και δύσκολη)
  • Να δίνουν προσοχή στα συναισθήματα του παιδιού

 

 

Βιογραφικό Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου

Η Δέσποινα Χατζηγρηγοριάδου σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Απέκτησε κλινική εμπειρία στο Κέντρο Ψυχικής Υγείας Κατερίνης, συμπεριλαμβανομένου του Ιατροπαιδαγωγικού τμήματος και στο Ψυχιατρικό τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης (Κλινική Οξέων Ψυχιατρικών Περιστατικών του πρώην Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Πέτρας Ολύμπου). Διετέλεσε εκπαιδεύτρια στο Δημόσιο ΙΕΚ Κατερίνης και στο Επιμορφωτικό πρόγραμμα «ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση». Παρείχε ψυχολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ιδιωτικό εκπαιδευτήριο ΠΛΑΤΩΝ και στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Κατερίνης. Συμμετέχει στο τρέχον πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στη Σχολική Ψυχολογία του Ιταλικού Πανεπιστημίου TOR VERGATA.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο