Της Σταυρούλας Γεωργακοπούλου, Ψυχολόγου, Εξειδίκευση στη Γνωσιακή- Συμπεριφορική Θεραπεία- Κέντρο Εφαρμοσμένης Ψυχοθεραπείας & Συμβουλευτικής, Υπεύθυνη Διεύθυνσης Psychopedia.gr
Η σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία και η ανάπτυξη των διαδικτυακών επαφών έχει δημιουργήσει μια πολυπλοκότητα ως προς τη διαδικτυακή σχέση πρέπει να υφίσταται μεταξύ θεραπευτή και θεραπευόμενου.
Ποιες είναι οι δυσκολίες που μπορούν να εμφανιστούν από μέρους του θεραπευτή όταν ο ίδιος χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως Facebook, LinkedIn και Twitter;
Η κοινωνική δικτύωση είναι το πιο δημοφιλές μέσο επικοινωνίας στον 21ο αιώνα. Η ολοένα αυξανόμενοι λογαριασμοί στα κοινωνικά δίκτυα μπορεί να επιβεβαίωση αυτή την τάση.
Ακόμη και οι επιχειρήσεις όπου παρέχουν αγαθά ή υπηρεσίες έχουν δημιουργήσει διαδικτυακά προφίλ ή σελίδες ώστε να προσεγγίσουν τους υποψήφιους ενδιαφερόμενους. Αυτό επεκτείνεται και στην επιστήμη της Ψυχολογίας. Με λίγα λόγια η πλειοψηφία των μοντέρνων καταναλωτών ψάχνουν αυτό που θέλουν πρώτα μέσω διαδικτύου και έπειτα κάνουν τις απαραίτητες ενέργειες. Κατ’ επέκταση προκειμένου να εμπιστευτούν κάποιον ειδικό μπαίνουν στη διαδικασία να αναζητήσουν το όνομα του στο διαδίκτυο ώστε να μάθουν περισσότερα για αυτόν και στη συνέχεια να αποφασίσουν αν θα τον επιλέξουν ή όχι. Εκτός από την αναζήτηση που κάνουν στο google πολύ πιθανό είναι να τον αναζητήσουν και στο Facebook και σε άλλα κοινωνικά δίκτυα (Zur, 2009).
Παρ όλη αυτή τη δημοτικότητα της διαδικασίας για αναζήτηση του καλύτερου στο διαδίκτυο από μέρους τον υποψηφίων πελατών, αρκετοί Ψυχολόγοι και κέντρα Ψυχολογίας δυσκολεύονται να κατανοήσουν πόσο πολύπλοκη είναι η κοινωνική δικτύωση όσον αφορά την ψυχοθεραπεία και τις υπηρεσίες ψυχικής υγείας. Γι’αυτό και δημιουργούνται αρκετά διλήμματα όταν πολλοί σύμβουλοι ή ψυχοθεραπευτές έρχονται αντιμέτωποι με αιτήματα φιλίας από πελάτες τους. Σίγουρα αναρωτιούνται αν είναι ηθικά σωστό να τα αποδεχτούν ή όχι και κατά πόσο η άρνησή τους θα επηρεάσει τη σχέση τους με αυτούς.
Είναι αναγκαίο ως Ψυχοθεραπευτές, Σύμβουλοι και Δομές Ψυχικής υγείας να αξιολογούμε το προφίλ που πρόκειται να αναρτήσουμε ή έχουμε αναρτήσει στα κοινωνικά δίκτυα ώστε να προστατεύσουμε την επαφή μας με τους θεραπευόμενους. Είναι αναγκαίο να δούμε όχι μόνο τα επαγγελματικά προφίλ που έχουμε δημιουργήσει ή θα δημιουργήσουμε αλλά και τα προσωπικά μας προφίλ ώστε να μην εκτίθενται προσωπικές μας πληροφορίες προς όλους ανεξαρτήτως.
Ποιες σκέψεις πρέπει να κάνουμε πριν προβούμε στην ανταπόκριση ενός αιτήματος φιλίας:
- Τι έχουμε δημοσιεύσει στο προφίλ μας στο Facebook μέχρι τώρα; Ένα αυστηρά επαγγελματικό προφίλ δεν πρέπει να περιέχει προσωπικές στιγμές και εκθέσεις προσωπικών σκέψεων και φωτογραφιών.
- Έχουμε σελίδα στο Facebook ή μόνο προφίλ; Έχοντας μια σελίδα στο Facebook μπορεί να μειώσει ενδεχόμενες προτάσεις για αιτήματα φιλίας διότι θα τους προτείνεται να κάνουν Like σε αυτές ώστε να έχουν ένα είδος επαφής με τον ειδικό. Τα πλαίσια της σελίδας χρειάζεται να έχουν καθαρά επαγγελματικό περιεχόμενο χωρίς να εκτίθεται η προσωπική ζωή του θεραπευτή.
- Ελέγχουμε το περιεχόμενο που δημοσιεύουμε σε ποιούς είναι εμφανές; Περιορίζοντας τις δημοσιεύσεις μας μόνο σε φίλους μας ή σε επιλεγμένα άτομα μπορούμε να προστατεύσουμε την ιδιωτικότητα μας. Αποδεχόμενοι έναν πελάτη δεν σημαίνει απαραίτητα ότι περνάει στη λίστα με τους περιορισμούς. Χρειάζεται να ψάχνουμε τι είναι προσβάσιμο και τι όχι σε αυτούς ανά κοινωνικό δίκτυο.
- Ποιος είναι ο θεραπευόμενος; Ο θεραπευόμενος μας είναι ένα πρόσωπο που μπορεί να λειτουργήσει καλά μαζί μας ή γχρειάζεται να καθοριστούν όρια σε αυτόν;
- Γιατί ο θεραπευόμενος μας ζητάει από εμάς να γίνουμε διαδικτυακοί φίλοι του; Το φαινόμενο αυτό εμφανίζεται πιο συχνά σε νέους πελάτες οι οποίοι το κάνουν από συνήθεια, χωρίς να το πολυσκεφτούν καθώς έχουν όλους όσους ξέρουν φίλους στο διαδίκτυο, ακόμα και φίλους που δεν έχουν γνωρίσει προσωπικά.
Eνημερωθείτε για το ΝΕΟ Ε – Learning Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Ψυχοθεραπείας Psychopedia με θέμα: Παρέμβαση στο παιδί από απόσταση με σύγχρονα μέσα.
Τρόπος Παρακολούθησης από το σπίτι: Αποστολή του βιντεοσκοπημένου υλικού της εισήγησης στο email σας, με επιπλέον ηλεκτρονικό υλικό σημειώσεων σε μορφή pdf. (Έχετε τη δυνατότητα εφόσον προκύψουν απορίες – ερωτήσεις από την παρακολούθηση της εισήγησης να μας τις στείλετε στο info@psychopedia.gr, ώστε να απαντηθούν από την εισηγήτρια).
Δίδεται Βεβαίωση Παρακολούθησης και Εκπαιδευτικό υλικό. Το βίντεο της εισήγησης οι συμμετέχοντες το παρακολουθούν στον δικό τους χρόνο.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ στην παρακάτω εικόνα:
ΝΕΟ E – Learning Σεμινάριο: Παρέμβαση στο παιδί από απόσταση με σύγχρονα μέσα
Βιογραφικό Σταυρούλας Γεωργακοπούλου
Η Σταυρούλα Γεωργακοπούλου σπούδασε Ψυχολογία στο Ε.Κ.Π.Α. Έχει εκπαιδευτεί στην Κλινική ψυχοπαθολογία, τον εθισμό στο διαδίκτυο και τη Διαταραχή του Μετατραυματικού Στρες. Έχει παρακολουθήσει εκπαιδευτικά προγράμματα που αφορούν τη Νευροψυχιατρική του παιδιού, τις μαθησιακές δυσκολίες, τις ομάδες αυτογνωσίας και τα θετικά συναισθήματα.
Ειδικεύεται στο μοντέλο της Γνωσιακής- Συμπεριφορικής ψυχοθεραπείας στο Κέντρο Εφαρμοσμένης Ψυχοθεραπείας και Συμβουλευτικής. Σε εθελοντικό επίπεδο έχει συνεργαστεί με το Ε.Π.Ι.Ψ.Υ στην Τηλεφωνική Ψυχολογική Υποστήριξη στη «Γραμμή Βοήθειας για την Κατάθλιψη» καθώς και στην Υποδοχή περιστατικών που αφορούσαν την εξάρτηση από το διαδίκτυο στο 18Άνω, με καθήκοντα τη χορήγηση διαγνωστικών τεστ και τη θεραπευτική ομάδα και εποπτεία τους.
Η εμπειρία της περιλαμβάνει την εισήγηση σεμιναρίων ποικίλων θεματικών συμπεριλαμβανομένων των Διαφυλικών σχέσεων και Προβλημάτων στην επικοινωνία. Πρόσφατα σεμινάριά της “Μείζων καταθλιπτική διαταραχή και αντιμετώπιση”, “Συναισθηματική Υπερφαγία και αντιμετώπιση”, “Εισαγωγή στη Γνωσιακή- Συμπεριφορική θεραπεία”, “Τοξικές σχέσεις και Διαχείριση”, “Η εφαρμογή του Mindfulness στην τάξη ή την ομάδα ”.Σήμερα είναι Διευθύντρια του Ελληνικού site Ψυχολογίας Psychopedia.gr (http://psychopedia.gr/) και ασχολείται με την παροχή υπηρεσιών Ψυχικής υγείας και την εισήγηση σε θέματα που αφορούν την Ψυχική υγεία.