Για πολλά άτομα με ή χωρίς Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας η ιδέα και μόνο να καθίσουν και να διαβάσουν είναι βασανιστική. Για πολλούς ανθρώπους το διάβασμα δεν αποτελεί διασκέδαση αλλά παρόλα αυτά τους είναι πιο εύκολο συγκεντρωθούν. Τα άτομα με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής δυσκολεύονται εξαιρετικά να συγκεντρωθούν και να καθίσουν για πολύ ώρα.
Εάν είστε μαθητής με Δ.Ε.Π.Υ ή έχετε παιδιά με δυσκολία στη συγκέντρωση είναι σημαντικό να εξασκηθείτε ώστε να αναπτύξετε δεξιότητες διαβάσματος όπου θα αποζημιωθείτε με την τελική ακαδημαϊκή επίδοση. Παρακάτω αναφέρονται μερικές προτάσεις που θα διευκολύνουν το διάβασμα:
- Καταγράψτε μια συγκεκριμένη λίστα με αυτά που πρέπει να διαβάσετε καθημερινά. Για παράδειγμα μπορείτε πρώτα να γράψετε όλα όσα έχετε να κάνετε και να ορίσετε ημέρες που θα τα ολοκληρώσετε.
Ημέρα 1η: Διαβάστε από σημειώσεις.
Ημέρα 2η: Από αυτά που διαβάζετε σημειώστε λέξεις κλειδιά και υπογραμμίστε τη σημασία των ορισμών.
Ημέρα 3η: Δημιουργήστε ένα παιχνίδι για κάθε όρο που να αξίζει 10 πόντους. Πείτε σε κάποιον άλλο να σας ρωτήσει να του πείτε τη σημασία του όρου και σημειώστε τους βαθμούς σας. Για να κάνετε πιο ενδιαφέρουσα τη διαδικασία βάλτε κάποιον να σας βοηθάει κάνοντας σας ερωτήσεις που σας βοηθούν να απαντήσετε (το παιδί σας μπορεί να παίξει αυτό το παιχνίδι με κάποιο συμμαθητή του). Αυτό μπορεί να σας κρατήσει περισσότερο συγκεντρωμένους. Παράλληλα θα σας βοηθήσει να μάθετε καλύτερα την ύλη. Όταν κάτι δεν απαντηθεί σωστά τότε θα πρέπει να σας δίνεται αμέσως η λύση.
Ημέρα 4η: Γράψτε μια μικρή περιγραφή για τα σημαντικά κεφάλαια. Μπορείτε να σημειώσετε τους τίτλους του κεφαλαίου και να και να βάλετε κουκίδες με τα πιο σημαντικά στοιχεία.
Δείτε το Νέο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα ανάπτυξης Συναισθηματικής νοημοσύνης, αγωγής και ορίων στα παιδιά στην τάξη ή την ομάδα-Έναρξη: 20/01/2018. Πατήστε στην παρακάτω εικόνα:
Ημέρα 5η: Βγάλτε τις λέξεις κλειδιά από τις προηγούμενες μικρές περιγραφές και προσπαθήστε να συμπληρώσετε τις λέξεις που λείπουν. Αν θέλετε μπορείτε να βάλετε τον εαυτό σας να κερδίζει πόντους κάθε φορά που πετυχαίνετε να εξηγήσετε με άλλο τρόπο τις λέξεις κλειδιά.
Ημέρα 6η: Εξασκηθείτε να γράφετε τις απαντήσεις από ερωτήσεις που υπήρχαν σε παλαιότερα τεστ (αν έχετε) ή φτιάξτε τις δικές σας ερωτήσεις και απαντήστε τες. Στην αρχή θα πρέπει να σημειώνετε γραπτώς τις απαντήσεις ώστε να αποτρέψουμε τη μάθηση και την εξάσκηση σε λάθος ύλη.
Ημέρα 7η: Εξασκηθείτε να απαντάτε στις ερωτήσεις χωρίς τις σημειώσεις.
- Όταν είναι εφικτό, ειδικά για τα μικρότερα παιδιά, προσπαθήστε να μετατρέψετε τη μάθηση σε παιχνίδι.
- Για τους μαθητές όλων των ηλικιών είναι σημαντικό να χρησιμοποιηθούν ενεργητικές μέθοδοι διαβάσματος με ένα τρόπο που να υπάρξει καλύτερη κατανόηση. Παράλληλα μπορούν να ανασυρθούν πιο εύκολα πληροφορίες κατά τη διάρκεια ενός διαγωνίσματος ακόμα και αν οι ερωτήσεις δεν ρωτάνε με τον ίδιο τρόπο την ύλη που αναγνώστηκε.
- Κάντε συχνά διαλλείματα όταν διαβάζετε. Αυτό δίνει χρόνο στην ύλη να αφομοιωθεί και επιτρέπει στους μαθητές να διαβάζουν για περισσότερο χρόνο χωρίς να κουράζονται. Είναι σημαντικό να θέσετε ένα συγκεκριμένο όριο σε κάθε διάλλειμα και να ξεκινήσετε το διάβασμα όσο το δυνατόν πιο άμεσα μετά το διάλλειμα.
Δυστυχώς πολλοί μαθητές δεν διδάσκονται δεξιότητες διαβάσματος στο σχολείο. Για τα άτομα με Δ.Ε.Π.Υ οι ενεργητικοί και ταυτόχρονα στοχοθετημένοι μέθοδοι διαβάσματος είναι εξαιρετικά σημαντικά ώστε να δεσμευτούν και να κινητοποιηθούν να ολοκληρώσουν το διάβασμα τους. Εάν εσείς ή το παιδί σας ή ο έφηβος σας αγωνίζεστε να αναπτύξετε δεξιότητες διαβάσματος και χρειάζεστε επιπρόσθετη βοήθεια, μπορείτε να επισκεφτείτε κάποιον ειδικό στη Δ.Ε.Π.Υ, ο οποίος θα σας βοηθήσει στο να δείτε μεγάλη διαφορά.
Carey A. Heller, PsyD