Psychopedia.gr

Πως η παιδική ηλικία καθορίζει το γονεϊκό ρόλο

Της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ, ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία

Ο ρόλος του γονέα είναι ιδιαίτερα απαιτητικός και χρειάζεται να μεταβάλλεται συνεχώς προκειμένου να προσαρμόζεται σε νέα δεδομένα. Η ανατροφή ενός παιδιού περνά από διάφορες διακυμάνσεις που απαιτούν όχι μόνο το ένστικτο αλλά και τις γνώσεις των γονέων, ώστε το παιδί να έχει μια ψυχικά υγιή ανάπτυξη. Δεδομένου ότι όλοι οι γονείς κάποτε ήταν παιδιά έρχεται το ερώτημα κατά πόσο ο ρόλος του γονέα επηρεάζεται από τα δικά του παιδικά χρόνια και τη σχέση με τους γονείς του.

Σύμφωνα με έρευνα, η συμπεριφορά που έχει κάποιος στη παιδική ηλικία και η σχέση με τους γονείς του καθορίζουν, κατά ένα μέρος, το πώς θα είναι ως γονιός αργότερα. Μετά από 30ετή μελέτη ανδρών και γυναικών, από τη γέννησή τους έως τα 30 τους χρόνια, φάνηκε ότι όσο πιο σοβαρά και έντονα ήταν τα προβλήματα συμπεριφοράς στην παιδική τους ηλικία, τόσο λιγότερο θερμή και ευαίσθητη ήταν μελλοντικά η συμπεριφορά τους απέναντι στα παιδιά τους. Με άλλα λόγια, τα πρώιμα προβλήματα συμπεριφοράς έχουν μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην ενήλικη ζωή.

Ωστόσο, αυτές οι επιπτώσεις μπορούν προληφθούν με άμεση παρέμβαση στο ίδιο το παιδί που μεγαλώνει με προβλήματα αλλά και στο περιβάλλον του. Έτσι, εξοπλίζοντας τους γονείς και τους δασκάλους του παιδιού με εφόδια( γνώσεις και τρόπους αντιμετώπισης) θα είναι σε θέση να διαχειρίζονται τα προβλήματα συμπεριφοράς του και να αποτρέψουν την μακροπρόθεσμη επιρροή τους.

Τέλος, τα παιδιά με προβλήματα συμπεριφοράς χρειάζονται να αποκτήσουν κοινωνικές δεξιότητες αλλά και να λαμβάνουν υποστήριξη από το περιβάλλον τους όχι μόνο στη παιδική ηλικία αλλά και μεγαλώνοντας, όταν αυτά τα παιδιά ενηλικιωθούν και γίνουν με τη σειρά τους γονείς. Η κάθε προσπάθεια παρέμβασης θα μειώσει τις πιθανότητες των αρνητικών επιπτώσεων στην ενήλικη ζωή και το γονεϊκό ρόλο.
Πηγή: Raudino, A., Woodward, L., Fergusson, D., & Horwood, L. (2011). Childhood Conduct Problems Are Associated with Increased Partnership and Parenting Difficulties in Adulthood Journal of Abnormal Child Psychology.

 

Σύντομο βιογραφικό Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου

Η Δέσποινα Χατζηγρηγοριάδου σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Απέκτησε κλινική εμπειρία στο Κέντρο Ψυχικής Υγείας Κατερίνης, συμπεριλαμβανομένου του Ιατροπαιδαγωγικού τμήματος και στο Ψυχιατρικό τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης (Κλινική Οξέων Ψυχιατρικών Περιστατικών του πρώην Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Πέτρας Ολύμπου). Διετέλεσε εκπαιδεύτρια στο Δημόσιο ΙΕΚ Κατερίνης και στο Επιμορφωτικό πρόγραμμα «ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ» του Ε.Π. «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση». Παρείχε ψυχολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ιδιωτικό εκπαιδευτήριο ΠΛΑΤΩΝ και στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Κατερίνης. Συμμετέχει στο τρέχον πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στη Σχολική Ψυχολογία του Ιταλικού Πανεπιστημίου TOR VERGATA.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο