Psychopedia.gr

Πως το Art Therapy θεραπεύει την κατάθλιψη.

Έχοντας πρόσφατα συνεργαστεί με μια ομάδα γυναικών που είχε ως σκοπό να την ελεύθερη μορφή δημιουργικής τέχνης. Κατάλαβα ότι μέσω της συγκεκριμένης μεθόδου μπορούμε να αποκτήσουμε πρόσβαση σε βαθύτερα συναισθήματα και με αυτό τον τρόπο να βοηθήσουμε στην ως το δυνατόν γρηγορότερη “επούλωση” των συναισθηματικών “πληγών”.

Η Θεραπεία μέσω τέχνης έχει αποτέλεσμα;

Η Αrt Therapist Cathy Malchiodi, Ph.D. παραθέτει μερικές σημαντικές μελέτες σχετικά με την αποτελεσματικότητα της θεραπείας τέχνης, μέσω της οποίας μπορούν να θεραπευθούν πολλές από τις συνθήκες στην ψυχολογία του ατόμου.

Συγκεκριμένα, σε μια μελέτη για αρχάριους το 2016 που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Art Therapy, 39 συμμετέχοντες πραγματοποίησαν τέχνη χρησιμοποιώντας υλικό κολάζ, μορφοποίηση πηλού και / ή δείκτες. Αφού ολοκλήρωσαν το έργο τους, κλήθηκαν να μοιραστούν κάθε μορφή της δουλειάς τους, τις εμπειρίες τους προφορικά με την ομάδα. Ζητήθηκε επίσης από αυτούς να μοιραστούν μια σύντομη γραπτή περιγραφή της εμπειρίας τους. Οι ερευνητές μέτρησαν τα επίπεδα κορτιζόλης πριν και μετά την πραγματοποίηση της τέχνης και διαπίστωσαν σημαντική μείωση της κορτιζόλης μετά την τέχνη.

Σε άλλη μελέτη του 2007 που δημοσιεύτηκε στην Ψυχο-Ογκολογία, 60 ασθενείς με καρκίνο στη φάση της χημειοθεραπείας συμμετείχαν σε συνεδρίες καλλιτεχνικής θεραπείας μίας εβδομάδας που περιελάμβαναν ζωγραφική με βάση το νερό. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι υπήρξε μείωση της κατάθλιψης, του άγχους και της κόπωσης στους ασθενείς που συμμετείχαν σε τέσσερις ή περισσότερες συνεδρίες καλλιτεχνικής θεραπείας.

Τέλος, σε μια ανασκόπηση του 2001 που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό West Journal of Medicine από την καλλιτέχνη τέχνης Shirley Riley σχετικά με τον αντίκτυπο της θεραπείας τέχνης σε εφήβους με κατάθλιψη. Η τεχνολογία της τέχνης έχει υψηλό ποσοστό επιτυχίας με τους εφήβους, επειδή παρουσιάζε με μοναδικό τρόπο τα συναισθήματα των εφήβων, γεγονός που αποτελεί ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό εργαλείο επικοινωνίας στα χέρια του θεραπευτή.

H αξία της εικόνας

Τις περισσότερες φορές οι ειδικοί ψυχικής υγείας αντιμερωπίζουν δυσκολία ώστε να μπορέσουν να “ανοίξουν” συναισθηματικά τους θεραπευόμενους τους. Επίσης είναι γνωστό στους περισσότερους ότι εκφράζουμε τα συναισθήματα μαςπιο εύκολα και με μεγαλύτερη ακρίβεια εικόνες και εικόνες παρά λόγια.

“Η απεικόνιση βυθίζεται στον αρχαιότερο τρόπο γνώσης και αντίδρασης του ατόμου στον κόσμο και συνδέονται στενά με την εμπειρία της μάθησης », εξηγεί η Riley. «Η τέχνη ως γλώσσα θεραπείας, σε συνδυασμό με τον προφορικό διάλογο, χρησιμοποιεί όλες τις ικανότητές μας για να βρούμε μια πιο επιτυχημένη λύση στις δυσκολίες μας».

Ζωγραφίζοντας μια εικόνα, σχηματίζοντας ένα πηλό ή συναρμολογώντας ένα κολάζ εκφράζουμε έναν εσωτερικό κόσμο που δεν μπορεί πάντα να αρθρωθεί με λόγια. Τα σύμβολα και οι γραφικές απεικονίσεις επιτρέπουν στον ασθενή λίγη απόσταση από το δίλημμα του, δίνοντας παράλληλα στη θεραπτή εικόνα για τα συναισθήματα του ασθενούς. Η δημιουργική διαδικασία της τέχνης και της επιλογής “μεταφορών” επιτρέπει στον θεραπευτή και τον ασθενή να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα με έναν εναλλακτικό τρόπο που λειτουργεί προς την εξεύρεση λύσης.

Μια μελέτη του 2015 που δημοσιεύτηκε στο The Arts in Psychotherapy, διαπίστωσε ότι όταν τα άτομα με διαταραχές προσωπικότητας αντιμετωπίστηκαν με θεραπείες τέχνης, βελτιώθηκαν σε πέντε τομείς: στην αισθητική αντίληψη, στην προσωπική ενσωμάτωση-ρύθμιση συναισθημάτων / παλμών,  στην αλλαγή συμπεριφοράς και την διορατικότητα / κατανόηση. Οι ασθενείς αντιμετώπισαν την θεραπεία τέχνης ως έναν πιο άμεσο τρόπο πρόσβασης στα συναισθήματα σε σύγκριση με τη λεκτική θεραπεία. Επίσης  διαπιστώθηκε ότι η συγκεκριμένη θεραπεία προσφέρει μια συγκεκριμένη πορεία προς μια μεγαλύτερη συναισθηματική ευαισθητοποίηση και μια εποικοδομητική ρύθμιση των συναισθημάτων για τα άτομα.

Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “Art Therapy για παιδιά και εφήβους-Μέθοδος Vera Vasarhelyi και Παιδικό Ιχνογράφημα”. Ημερομηνία έναρξης: Σάββατο 6 Οκτωβρίου 2018.

Απευθύνεται: Σε Ψυχολόγους, Ειδικούς Ψυχικής Υγείας, Νηπιαγωγούς, Εκπαιδευτικούς, Παιδαγωγούς, Ειδικούς θεραπευτές, Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές, Κοινωνικούς Λειτουργούς, Ψυχίατρους και στο ευρύτερο ενδιαφερόμενο κοινό.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/art-therapy-gia-pedia-ke-efivous-methodos-vera-vasarhelyi-ke-pediko-ichnografima-ekpedeftiko-programma/

Η θετική επίδραση της Αrt Therapy στον εγκέφαλο

Στο βιβλίο τους ” Art Therapy and the Neuroscience of Relationships, Creativity, and Resiliency”,  ο Noah Hass-Cohen, η Psy.D. και η Joanna Clyde Findlay, MA, ATR, εξηγούν πώς η θεραπεία της τέχνης μεταβάλλει τον εγκέφαλο. Συγκεκριμένα αναφέρουν:

Πρώτον, η θεραπεία μέσω τέχνης παρέχει τις ιδανικές συνθήκες, υποστηρίζοντας, με το συνδυασμό δημιουργικότητας και υποστήριξης, την προώθηση της ανθεκτικότητας και της αντιμετώπισης, οι οποίες είναι κρίσιμες για τη δημιουργία και την επιβίωση νέων νευρώνων. Σύμφωνα με την έρευνα για την νευρογένεση, η τέχνη θεραπείας παρέχει το σωστό πλαίσιο για νέους νευρώνες να υπομένουν και να μεταναστεύουν στον ιππόκαμπο, ένα κρίσιμο μέρος του εγκεφάλου για συναισθηματική ρύθμιση. Με τη συμμετοχή διαφορετικών τμημάτων του εγκεφάλου σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον, η τέχνη θεραπείας επιτρέπει στους νέους νευρώνες να συνδέονται με υπάρχοντα δίκτυα και να λειτουργούν.

Ο Hass-Cohen και η Findlay υποστηρίζουν ότι η θεραπεία τέχνης έχει επίσης τα πάνω και τα κάτω της αναφορικά με την ενσυνειδητότητα, περιλαμβάνοντας όλες εκείνες τις αλλαγές σε γνωστικό επίπεδο και σε επίπεδο προσοχής στη μείωση του στρες που σχετίζεται με υψηλότερες λειτουργίες του εγκεφάλου όπως η σκέψη και η δράση.

Τέλος, ο καθηγητής Semir Zeki, Καθηγητής Νευροβιολογίας και Νευροθεραπείας στο University College του Λονδίνου, έχει μελετήσει τι συμβαίνει στον εγκέφαλό μας όταν εξετάζουμε την τέχνη. Εάν το κομμάτι είναι όμορφο (ή το αντιλαμβανόμαστε ότι είναι όμορφο), υπάρχει μια θετική και  έντονη δραστηριότητα στα κέντρα ευχαρίστησης και ανταμοιβής του εγκεφάλου μας, δημιουργώντας τον νευροδιαβιβαστή της ντοπαμίνης – το ίδιο αποτέλεσμα που νιώθουμε όταν αγαπάμε και μας αγαπούν.

 

Της Therese Borchard Mental Health Writer and Activist

Πηγή: thereseborchard.com

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο