Psychopedia.gr

Με ποιους τρόπους επιδεινώνουμε την Ψυχική μας υγεία.

Της Σταυρούλας Γεωργακοπούλου, Ψυχολόγου, Ειδίκευση στη Γνωσιακή Συμπεριφορική θεραπεία. Τηλ.6934650265, 210-6413306.

Η φροντίδα του εαυτού μας ξεκινάει από τα απλά πράγματα. Σύμφωνα με την πυραμίδα του Maslow πρώτη μας ανάγκη είναι να καλύψουμε ότι αφορά την επιβίωση μας (φαγητό, νερό, στέγη, υγεία κ.α.). Εφόσον έχουν καλυφθεί τα ανωτέρω σε ένα σημαντικό ποσοστό η ματιά μας στρέφεται στην αντιμετώπιση ζητημάτων που αφορούν την Ψυχική υγεία.

Ποιες στάσεις υιοθετούμε στην προσπάθεια μας να «παλέψουμε» με το άγχος, το θυμό, τις ενοχές ή την πεσμένη μας διάθεση;

Αποφεύγουμε να σκεφτόμαστε αυτό που μας απασχολεί: Έχουμε μάθει ότι όσο δεν σκεφτόμαστε τόσο ξεχνιόμαστε, άρα και ο Ψυχικός μας πόνος μειώνεται. Μύθος ή αλήθεια;

Η αλήθεια είναι ότι οι ανήσυχες σκέψεις δεν ξεχνιούνται έτσι απλά. Αντίθετα, το να μην τις αντιμετωπίζουμε τις κάνει να συσσωρεύονται και να «ξεσπούν» με διαφορετικούς τρόπους. Οι «ξεχασμένες» και άλυτες σκέψεις μας συχνά γίνονται αισθητές μέσω των Ψυχοσωματικών συμπτωμάτων. Άλλοτε εμφανίζονται με τη μορφή μιας αγχώδους διαταραχής όπως η κρίση πανικού, οι φοβίες ή η πεσμένη διάθεση (η οποία μπορεί να εμφανιστεί σε μακρινό διάστημα από αυτό των ανήσυχων σκέψεων).

Υποτίμηση των σκέψεων μας και του εαυτού μας: «Δεν θα έπρεπε να σκέφτομαι έτσι», «Εγώ φταίω για ότι μου συμβαίνει», «Αύριο θα είμαι καλύτερα», «Μπορώ να το ξεπεράσω μόνος μου» είναι φράσεις που δείχνουν ότι μπορεί να μην έχουμε πάρει σοβαρά αυτό που μας συμβαίνει. Με λίγα λόγια αν συνεχίσουμε να είμαστε πεσμένοι ψυχολογικά, βλέποντας ότι οι ανήσυχες σκέψεις μας επιδρούν αρνητικά σε εμάς και τους γύρω μας είναι σημαντικό για αρχή να σταματήσουμε να τα ρίχνουμε στον εαυτό μας ή στις καταστάσεις. Αντί να χάνουμε χρόνο υποτιμώντας αυτό που μας συμβαίνει ή υποβιβάζοντας τον εαυτό μας ας βρούμε τη ρίζα του προβλήματος ώστε να μπορέσουμε να διαχειριστούμε την αρνητική μας ψυχολογία. Παράδειγμα: Αν νιώθω θλίψη για ένα γεγονός, σκέφτομαι: Τι σκέφτηκα που με έκανε να νιώσω τόση θλίψη; – π.χ. Ότι ποτέ δεν θα το ξεπεράσω. Στη συνέχεια ρωτάω τον εαυτό μου: Που το ξέρω αυτό; Ποιες αποδείξεις έχω ότι ισχύει η σκέψη μου αυτή; Ποιες αποδείξεις έχω ότι δεν ισχύει; Που με βοηθάει αυτή η σκέψη; Τι είναι στο δικό μου χέρι και τι όχι; Εγώ τι μπορώ να κάνω από δω και πέρα;

Πώς να διαχειριστούμε αποτελεσματικά την ψυχολογία μας

Σταμάτα να αποφεύγεις αυτό που συμβαίνει μέσα σου. Όλοι έχουμε στιγμές που δεν μπορούμε να διαχειριστούμε, είναι ανθρώπινο. Το γεγονός ότι μας δυσκολεύει μια κατάσταση δεν σημαίνει ότι θα είναι έτσι για πάντα, εκτός αν επιλέξουμε να μείνουμε σε αυτόν τον τρόπο σκέψης. Κλάψε, φώναξε αν χρειαστεί, πάρε ένα χαρτί και γράψε, κάνε κάτι να το βγάλεις από μέσα σου. Αν δεις ότι οι ίδιες σκέψεις επανέρχονται, σταμάτα να τις μοιράζεσαι από εδώ και από εκεί «ξύνοντας» και άλλο την πληγή σου και μίλα με έναν εξειδικευμένο ειδικό Ψυχικής υγείας για να διαχειριστείς άμεσα αυτό που σου συμβαίνει. Μη δημιουργείς ούτε συσσωρεύεις άλλο πόνο, αξίζεις να είσαι καλά.

Μην ξεγελιέσαι από ανθρώπους που δείχνουν δυνατοί με το να μην εκφράζουν το συναίσθημα τους, να σηκώνουν τοίχους «ασφαλείας», να προωθούν έντονα πόσο καλά είναι με αυτή τους τη στάση. Θυμήσου ότι αυτό που φαίνεται δεν σημαίνεται και ότι είναι.

Αν δεν μπορούμε μόνοι μας να αντιμετωπίσουμε όσα μας δυσκολεύουν μπορούμε να ζητήσουμε την βοήθεια ενός κατάλληλα καταρτισμένου ειδικού Ψυχικής υγείας. Το να ζητάμε βοήθεια δε σημαίνει ότι παραδεχόμαστε ότι είμαστε αδύναμοι και ανίκανοι να κάνουμε καλά τον εαυτό μας. Αντίθετα σημαίνει ότι πιστεύουμε στον εαυτό μας και επιθυμούμε πραγματικά να γίνουμε καλά.

Ακόμη και αν έχουμε προσπαθήσει να ζητήσουμε βοήθεια και δεν έχουμε δει γρήγορα αποτελέσματα χρειάζεται να έχουμε υπομονή. Όσο διάστημα έχουμε αφήσει να πονάμε θέλει τον κατάλληλο χρόνο να επουλωθεί.

Ας σταματήσουμε να σκεφτόμαστε τον κόπο της διαδικασίας και ας συνειδητοποιήσουμε ότι:

ΑΞΙΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΛΑ.

 

 

Βιογραφικό Σταυρούλας Γεωργακοπούλου

Η Σταυρούλα Γεωργακοπούλου σπούδασε Ψυχολογία στο Ε.Κ.Π.Α. Έχει εκπαιδευτεί στην Κλινική ψυχοπαθολογία, τον εθισμό στο διαδίκτυο και τη Διαταραχή του Μετατραυματικού Στρες. Έχει παρακολουθήσει εκπαιδευτικά προγράμματα που αφορούν τη Νευροψυχιατρική του παιδιού, τις μαθησιακές δυσκολίες, τις ομάδες αυτογνωσίας και τα θετικά συναισθήματα. Ειδικεύεται στο μοντέλο της Γνωσιακής- Συμπεριφορικής ψυχοθεραπείας στο Κέντρο Εφαρμοσμένης Ψυχοθεραπείας και Συμβουλευτικής. Σε εθελοντικό επίπεδο έχει συνεργαστεί με το Ε.Π.Ι.Ψ.Υ στην Τηλεφωνική Ψυχολογική Υποστήριξη στη «Γραμμή Βοήθειας για την Κατάθλιψη» καθώς και στην Υποδοχή περιστατικών που αφορούσαν την εξάρτηση από το διαδίκτυο στο 18Άνω, με καθήκοντα τη χορήγηση διαγνωστικών τεστ και τη θεραπευτική ομάδα και εποπτεία τους.

Η εμπειρία της περιλαμβάνει την εισήγηση σεμιναρίων ποικίλων θεματικών συμπεριλαμβανομένων των Διαφυλικών σχέσεων και Προβλημάτων στην επικοινωνία.Πρόσφατα σεμινάριά της “Κατάθλιψη και Αυτοθεραπεία- Κυκλος σεμιναρίων”, “Πως να επηρεάσεις τον εαυτό σου και τους άλλους”, “Εισαγωγή στη Γνωσιακή- Συμπεριφορική θεραπεία”, “Τοξικές σχέσεις και Διαχείριση”, “Διαταραχές ύπνου”.Σήμερα είναι Διευθύντρια του Ελληνικού site Ψυχολογίας Psychopedia.gr (http://psychopedia.gr/) και ασχολείται με την παροχή υπηρεσιών Ψυχικής υγείας και την εισήγηση σε θέματα που αφορούν την Ψυχική υγεία.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο