Psychopedia.gr

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των χαρισματικών παιδιών

Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Μερικοί ερευνητές πιστεύουν ότι οι προχωρημένες γνωστικές δεξιότητες των προικισμένων παιδιών στην πραγματικότητα οφείλονται στην ικανότητα του εγκεφάλου τους να επεξεργάζεται πληροφορίες ταχύτερα και αποτελεσματικότερα από τα άλλα παιδιά της ηλικίας τους.
Οι πιο πυκνές και πιο αποτελεσματικές νευρικές συνδέσεις που μοιράζονται τα χαρισματικά παιδιά θα μπορούσαν να συμβάλουν στην εξήγηση των κοινών χαρακτηριστικών που πολλά από αυτά μοιράζονται.

Όσον αφορά στις γλωσσικές δεξιότητες, τα προικισμένα παιδιά σχηματίζουν αναγνωρίσιμες προτάσεις και κατανοούν τη σύνθετη γλώσσα νωρίτερα από τα 2 έτη, ενώ καθώς πλησιάζουν τη σχολική ηλικία οι άλλες γλωσσικές δεξιότητες εμφανίζονται πιο ανεπτυγμένες. Τα χαρισματικά παιδιά έχουν ένα πολύ ανεπτυγμένο λεξιλόγιο και τη δυνατότητα να μαθαίνουν εύκολα νέες λέξεις. Πολλά ταλαντούχα παιδιά έχουν ήδη μάθει να διαβάζουν πριν μπουν στο σχολείο, κάνουν συχνά ερωτήσεις και θέλουν να λαμβάνουν διεξοδικές απαντήσεις. Επίσης, έχουν την ικανότητα να καταλαβαίνουν και να συμμετέχουν σε συνομιλίες ενηλίκων.
Έχουν την ικανότητα να μαθαίνουν γρήγορα, τείνουν να επικεντρώνονται σε συγκεκριμένους τομείς ενδιαφέροντος, ξέρουν περισσότερα για τον κόσμο γύρω τους από ό, τι θα περίμενε κανείς. Έχουν εξαιρετική μνήμη, την τάση να διαβάζουν συχνά, ενώ συχνά προτιμούν την ανάγνωση σε σχέση με τις σωματικές δραστηριότητες. Δεν έχουν ανάγκη ιδιαίτερης καθοδήγησης κατά την έναρξη μιας νέας δραστηριότητας, την εκμάθηση ενός νέου παιχνιδιού ή την απόκτηση μιας νέας ικανότητας. Μπορεί, επίσης, να επιμένουν να κάνουν τα πράγματα μόνοι τους ή με τον δικό τους τρόπο.

Τους αρέσει να μιλάνε με μεγαλύτερα παιδιά και με ενήλικες για θέματα που τους ενδιαφέρουν. Χαρακτηρίζονται από δημιουργική σκέψη, χρησιμοποιούν δικούς τους τρόπους για να λύσουν προβλήματα και απολαμβάνουν την πολυπλοκότητα και κάνουν συνδέσεις μεταξύ φαινομενικά άσχετων ιδεών ή εννοιών. Έχουν ικανότητα συγκέντρωσης σε ένα θέμα που τους ενδιαφέρει για μια ασυνήθιστα μεγάλη χρονική περίοδο. Ωστόσο, τα προικισμένα παιδιά μπορεί να μετατοπίσουν γρήγορα την προσοχή τους ή να φαίνονται αδιάφορα όταν κάνουν κάτι που αντιλαμβάνονται πως δεν τα ενδιαφέρει. Επίσης, έχουν την τάση να βλέπουν τη μάθηση ως διασκέδαση.

Δείτε το Νέο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο του Psychopedia.gr με θέμα: Ανάπτυξη Ατομικών και Κοινωνικών δεξιοτήτων στα παιδιά. Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να ενημερωθείτε:

4/11/2017 NΕΟ Σεμινάριο: Ανάπτυξη Ατομικών και Κοινωνικών δεξιοτήτων στα παιδιά

Τα προικισμένα παιδιά είναι συχνά πιο συναισθηματικά από τα άλλα παιδιά και μπορεί να εμφανίζουν μεγάλη ενσυναίσθηση σε καταστάσεις, στις οποίες τα άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας αδιαφορούν.

Τα προικισμένα παιδιά μπορεί να δίνουν την εντύπωση ότι έχουν μια ατελείωτη πηγή ενέργειας – συνεχώς μετακινούνται, μιλάνε, ρωτούν και εξερευνούν. Χαρακτηρίζονται από την τάση να σκέφτονται και να μιλούν γρήγορα. Επειδή μπορεί να προσπαθούν να μιλήσουν τόσο γρήγορα όσο σκέφτονται, συχνά τα προικισμένα παιδιά καλούνται να επιβραδύνουν, έτσι ώστε ο ακροατής να τα καταλάβει. Μπορούν, επίσης, να απογοητευθούν, όταν αισθάνονται ότι οι άλλοι μιλούν πολύ αργά.

Έχουν ισχυρές ηγετικές ιδιότητες, ενώ επίσης απολαμβάνουν πιο μοναχικές δραστηριότητες, όπως ανάγνωση, γραφή, ονειροπόληση, παρατήρηση ή σκέψη.
Τέλος, εκτιμούν τη φυσική ομορφιά και την τέχνη. Τα προικισμένα παιδιά μπορεί να απολαμβάνουν τα δέντρα, τα ηλιοβασιλέματα, τα λουλούδια, τον ωκεανό, τα ζώα. Μπορούν, επίσης, να δείξουν ένα βαθύ ενδιαφέρον για ορισμένες μορφές τέχνης – έργα ζωγραφικής, γλυπτά ή μουσική, για παράδειγμα.

 

Πηγές: https://www.psychologytoday.com

 

Σύντομο βιογραφικό Iωάννας Μπάτζου

H Ιωάννα Μπάτζου είναι Ψυχολόγος και Νηπιαγωγός, φοιτήτρια του Μεταπτυχιακού προγράμματος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας».  Αποφοίτησε το 2005 από το τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και κατά την διάρκεια των σπουδών της εργάστηκε εθελοντικά στο ίδρυμα «Άγιος Δημήτριος» της Θεσσαλονίκης, ενώ ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στο κέντρο απεξάρτησης εφήβων του ΚΕΘΕΑ «Ανάδυση». Το 2010 αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων. Το 2011 συμμετείχε ως νηπιαγωγός με υποτροφία στο πρόγραμμα Leonardo da Vinci που οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως ψυχολόγος στον Παιδικό Σταθμό δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη και ως παιδαγωγός στο Κ.Ε.Κ. Eurotraining. Από τον Δεκέμβριο του 2015 φοιτά στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ «Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία της Βρεφικής και Νηπιακής Ηλικίας». Έχει παρακολουθήσει ημερίδες και συνέδρια σε ποικίλα θέματα ψυχολογίας. Εργάζεται στη Μέριμνα του παιδιού στο πρόγραμμα «Ζεστή Αγκαλιά» συμμετέχει σε εθελοντική δράση του Α.Π.Θ. για τους πρόσφυγες.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο