Psychopedia.gr

Οι παιδικοί φόβοι σε κάθε ηλικία.

Στα πρώτα χρόνια της ζωής τους τα παιδιά βιώνουν πολλούς φόβους-λογικούς και παράλογους- που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ανάπτυξης τους. Οι γονείς προσπαθούμε να τα προστατεύσουμε από αυτά τα δυσάρεστα συναισθήματα. Όμως πολύ συχνά δεν γνωρίζουμε μέχρι πιο σημείο αυτοί οι φόβοι είναι φυσιολογικοί και κατά πόσο τους αντιμετωπίζουμε με το σωστό τρόπο. Για να μπορέσουμε να τους προσφέρουμε την βοήθεια και την προστασία που χρειάζονται είναι σημαντικό να γνωρίσουμε τους φόβους που αντιμετωπίζουν τα παιδιά μας σε κάθε ηλικία.

Στο δεύτερο χρόνο της ζωής τους οι φόβοι αποτελούν μέρος της φυσιολογικής ανάπτυξης τους. Τα παιδιά δεν μπορούν να κατανοήσουν κάποια γεγονότα. Δεν μπορούν να καταλάβουν γιατί αστράφτει ο ουρανός αφού αυτά δεν έχουν πατήσει κανένα διακόπτη. Όταν πάλι η μαμά βάζει την ηλεκτρική σκούπα, αυτή ρουφά όλα τα μικρά σκουπίδια. Πως μπορούν να είναι σίγουρα ότι δεν θα ρουφήξει και τον εαυτό τους; Συμβαίνει κάτι το οποίο το παιδί δεν μπορεί να ελέγξει. Αυτό του προκαλεί φόβο και το αισθάνεται σαν απειλή. Παράλληλα, υπάρχει και ο φόβος του παιδιού μην το εγκαταλείψουν οι γονείς του. Ο φόβος ότι θα χάσουν την αγάπη των γονιών τους, και η ανησυχία ότι οι γονείς θα μπορούσαν, με αφορμή την άσχημη συμπεριφορά τους, να τα εγκαταλείψουν για πάντα, διογκώνεται στην φαντασία των παιδιών.

Στην ηλικία των τεσσάρων ετών το παιδί αναπτύσσει την συνείδηση του σώματος του. Αρχίζει να βιώνει τον εαυτό του σαν ένα πλάσμα που μπορεί να τραυματιστεί. Έτσι διστάζει πλέον να πηδήσει από το τραπέζι, προκειμένου να μην χτυπήσει.

Μέχρι τον έβδομο χρόνο το παιδί έχει ήδη αρχίσει να εξηγεί στον εαυτό του πράγματα που αναγνωρίζει ήδη. Όμως η φαντασία του δεν παύει να του προκαλεί φόβο. Αναρωτιέται για το τέρας που βρίσκεται κάτω από το κρεβάτι και τρώει κακούς ανθρώπους. Αν κάνω κι εγώ κάτι που δεν είναι σωστό, θα με φάει; Σ? αυτή την ηλικία τα παιδιά βασανίζονται από την ανησυχία μήπως και δεν ξαναβρούν τον δρόμο να γυρίσουν σπίτι τους ή μήπως τα απαγάγουν. Αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι κινδυνεύουν από τους ξένους, αλλά και από έμπιστους ανθρώπους.

Ενημερωθείτε για το ΝΕΟ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο από το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Psychopedia με θέμα: “Πως θέτουμε τους κανόνες – Όρια στην τάξη ή την ομάδα – Θετικά και αρνητικά της τιμωρίας” που θα διεξαχθεί το Σάββατο 29 Σεπτεμβρίου 2018 – Ώρα: 12:00μ.μ.-15:00μ.μ. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/pos-thetoume-tous-kanones-oria-stin-taxi-tin-omada-ekpedeftiko-seminario-2982018/

 

Σε ορισμένες όμως περιπτώσεις εκδηλώνονται φοβίες που δεν συνδέονται με κάποιο γεγονός ή αντικείμενο και δεν είναι μέρος της φυσιολογικής εξέλιξης. Οι φοβίες αυτές είναι ακαθόριστές, το συναίσθημα του φόβου δεν μπορεί να ελεγχθεί από το παιδί με αποτέλεσμα να γεννιούνται δυσάρεστα βασανιστικά αισθήματα που επιβαρύνουν και καταπιέζουν το παιδί. Οι νοσηροί φόβοι βιώνονται με τέτοια ένταση ώστε δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν με φυσιολογικά μέσα. Πιο συγκεκριμένα η προσφυγή σε ειδικό ψυχικής υγείας είναι απαραίτητη:

  • Όταν οι φοβίες είναι τόσο έντονες, που το παιδί αδυνατεί να τις ξεπεράσει με τα μέσα που διαθέτει.
  • Όταν η φοβική κατάσταση παρεμποδίζει την ωρίμανση και την ανάπτυξη του.
  • Όταν χάνεται το παιδί μέσα στο φόβο του.
  • Όταν προσπαθεί να ξεπεράσει το φόβο του με το ασχολείται συνέχεια με τον τρόπο που θα το καταφέρει.

 

Tης  Ελευθερίας Στεργιοπούλου, Ψυχολόγος για παιδιά, εφήβους, οικογένεια

http://www.eleftheriastergiopoulou.gr

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο