Psychopedia.gr

Οι θετικές επιδράσεις της μουσικοθεραπείας στη θεραπεία παιδιών με καθυστερημένη ανάπτυξη ομιλίας

Η γλωσσική ανάπτυξη είναι μια από τις πιο σημαντικές διαδικασίες της πρώιμης παιδικής ανάπτυξης. Τα παιδιά με καθυστερημένη ανάπτυξη του λόγου κινδυνεύουν περισσότερο να αποκτήσουν άλλα γνωστικά, κοινωνικο-συναισθηματικά προβλήματα και προβλήματα που σχετίζονται με το σχολείο.

Η μουσικοθεραπεία φαίνεται να διευκολύνει την ανάπτυξη του λόγου στα παιδιά, ακόμη και σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ο στόχος αυτής της μελέτης είναι να διερευνήσει τα αποτελέσματα της μουσικοθεραπείας σε παιδιά με καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου.

Οι μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν

Συνολικά 18 παιδιά ηλικίας 3,5 έως 6 ετών με καθυστερημένη ανάπτυξη ομιλίας συμμετείχαν σε αυτή τη μελέτη παρατήρησης στην οποία η μουσικοθεραπεία και καμία θεραπεία συγκρίθηκαν για να αποδειχθεί αποτελεσματικότητα. Παρέχονταν ατομική μουσικοθεραπεία σε εξωτερικά ιατρεία. Επιλέχθηκε ένας σχεδιασμός αναστροφής ABAB (Η “δυαδική δομή” περιλαμβάνει την εναλλαγή μεταξύ ενός τμήματος στίχων και ενός τμήματος χορωδίας) με εναλλαγές μεταξύ μουσικοθεραπείας και μη θεραπείας με μεσοδιάστημα περίπου οκτώ εβδομάδων. Πριν και μετά από κάθε περίοδο μελέτης, ένα τεστ ανάπτυξης λόγου, ένα τεστ μη λεκτικής νοημοσύνης για παιδιά και κλίμακες αξιολόγησης μουσικοθεραπείας χρησιμοποιήθηκαν για την αξιολόγηση της ανάπτυξης του λόγου των παιδιών.

Συμπεράσματα

Διαπιστώθηκε μια θετική εξέλιξη στην ομάδα μελέτης μετά την εφαρμογή μουσικοθεραπείας. Τόσο η φωνολογική ικανότητα όσο και η κατανόηση της ομιλίας των παιδιών αυξήθηκαν υπό τη θεραπεία, καθώς και οι γνωστικές δομές, τα πρότυπα δράσης και το επίπεδο νοημοσύνης τους. Καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης, η αναπτυξιακή ηλικία συνέκλινε με τη βιολογική τους ηλικία. Οι αξιολογήσεις σύμφωνα με τις κλίμακες Nordoff-Robbins έδειξαν κλινικά σημαντικές αλλαγές στα παιδιά, συγκεκριμένα στους τομείς της σχέσης παιδιού-θεραπευτή και της επικοινωνίας.

Αυτή η έρευνα απέδειξε ότι η μουσικοθεραπεία μπορεί να έχει μετρήσιμη επίδραση στην ανάπτυξη του λόγου των παιδιών μέσω των αλληλεπιδράσεων της θεραπείας με θεμελιώδεις πτυχές της ανάπτυξης του λόγου, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας σχηματισμού και διατήρησης σχέσεων και προσωδιακών ικανοτήτων. Έτσι, η μουσικοθεραπεία μπορεί να προσφέρει μια βασική και υποστηρικτική θεραπεία για παιδιά με καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου. 

Η αξία και οι εφαρμογές της Μουσικοθεραπείας

Η μουσικοθεραπεία είναι μια καθιερωμένη μορφή δημιουργικής θεραπείας τέχνης. Χρησιμοποιώντας τη μουσική ως συγκεκριμένο μέσο επικοινωνίας και έκφρασης και προσαρμόζοντάς την στους ατομικούς πόρους και τις ικανότητες του θεραπευόμενου, η μουσικοθεραπεία μπορεί να είναι ευεργετική για την ενεργοποίηση και την υποστήριξη της ψυχικής και ψυχοσωματικής ανάκαμψης.

Αρκετές συστηματικές ανασκοπήσεις έχουν δείξει τα αποτελέσματα της μουσικοθεραπείας σε διαφορετικά κλινικά και θεραπευτικά περιβάλλοντα, όπως για τη θεραπεία ψυχιατρικών ασθενειών όπως η σχιζοφρένεια ή ασθένειες που μοιάζουν με σχιζοφρένεια [1], η ψύχωση [2], οι νευρολογικές ασθένειες όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας [3], άνοια [4], ή για τη θεραπεία του άγχους και του πόνου [5].

Εκτός από αυτά τα θεραπευτικά πεδία, η μουσικοθεραπεία μπορεί να εφαρμοστεί και στη θεραπεία παιδιών με αναπτυξιακή καθυστέρηση. Ήδη το 1995, οι Aldridge απεικόνισαν τη χρήση της μουσικοθεραπείας σε παιδιά με αναπτυξιακή καθυστέρηση [6]. Σε μια άλλη μελέτη, οι Duffy και Fuller (2001) διαπίστωσαν ότι μια παρέμβαση μουσικοθεραπείας διάρκειας 8 εβδομάδων στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά με μέτρια αναπηρία είχε ως αποτέλεσμα μια αύξηση όσον αφορά τη στροφή, τη μίμηση και τη φωνή [7]. Ο Perry (2003) βρήκε άμεσες σχέσεις μεταξύ του επιπέδου των επικοινωνιακών δεξιοτήτων και των στοιχείων της μουσικής αλληλεπίδρασης σε παιδιά με σοβαρές και πολλαπλές αναπηρίες [8]. Τέλος, οι Kim et al. (2008) κατέδειξε τα αποτελέσματα της μουσικοθεραπείας στις συμπεριφορές κοινής προσοχής σε παιδιά προσχολικής ηλικίας με αυτισμό σε μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη μελέτη.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Εφαρμογή της Μουσικοθεραπείας σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες και γενικότερα στον τομέα της Ειδικής Αγωγής μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ: https://psychopedia.gr/ekpaideytiko-seminario-efarmogi-tis-moysikotherapeias-stin-eidiki-agogi/

 

 

Πηγή: https://bmccomplementmedtherapies.biomedcentral.com

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο