Η προβολή διαδραστικής τέχνης στο διαδίκτυο μπορεί να βελτιώσει τη διάθεσή μας και να μειώσει το άγχος. Οι άνθρωποι ανέφεραν σημαντικές βελτιώσεις στη διάθεση και το άγχος μετά από λίγα λεπτά παρακολούθησης μιας διαδραστικής έκθεσης τέχνης Monet Water Lily από την Google Arts and Culture.
Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι τα άτομα με υψηλά επίπεδα αισθητικής ανταπόκρισης επωφελούνται περισσότερο από την online προβολή τέχνης.
Μέσα από τη μελέτη διαπιστώθηκαν τα εξής:
- Στη μελέτη συμμετείχαν 240 συμμετέχοντες που είδαν μια διαδραστική έκθεση τέχνης Monet Water Lily από την Google Arts and Culture και συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με την ψυχική τους κατάσταση, την ευχαρίστηση και τη σημασία της εμπειρίας.
- Η μελέτη διαπίστωσε ότι ακόμη και λίγα λεπτά προβολής τέχνης στο διαδίκτυο μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά τη διάθεση και το άγχος.
- Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι τα άτομα με υψηλά επίπεδα αισθητικής ανταπόκρισης επωφελούνται περισσότερο από την online προβολή τέχνης, η οποία διευρύνει τη γνώση για τα οφέλη και τους περιορισμούς της τέχνης στα ψηφιακά μέσα.
Η τέχνη μπορεί να έχει θετική επίδραση στη διάθεσή μας. Λειτουργεί όμως και αυτό όταν βλέπουμε πίνακες στην οθόνη;
Μια διεθνής ερευνητική ομάδα με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου της Βιέννης, του Max Planck Institute for Psycholinguistics στο Nijmegen και του Max Planck Institute for Empirical Aesthetics (MPIEA) στη Φρανκφούρτη του Μάιν αποφάσισε να διερευνήσει αυτό το ερώτημα.
Η μελέτη χρηματοδοτήθηκε από το EU Horizon ART*IS Project. Τα αποτελέσματα έχουν πλέον δημοσιευτεί ως άρθρο ανοιχτής πρόσβασης στο περιοδικό Computers in Human Behavior.
240 συμμετέχοντες στη μελέτη παρακολούθησαν μια διαδραστική έκθεση τέχνης Monet Water Lily από την Google Arts and Culture. Συμπληρώνοντας ένα ερωτηματολόγιο, έδωσαν πληροφορίες για την κατάσταση του μυαλού τους, πόση ευχαρίστηση ένιωθαν βλέποντας τις εικόνες και πόσο νόημα θεωρούσαν την εμπειρία. Τα αποτελέσματα έδειξαν σημαντικές βελτιώσεις στη διάθεση και το άγχος μετά από λίγα μόλις λεπτά παρακολούθησης.
«Η διαδικτυακή προβολή τέχνης είναι μια αναξιοποίητη πηγή υποστήριξης για την ευημερία που μπορεί να καταναλωθεί ως κομμάτια νοήματος και ευχαρίστησης», λέει ο MacKenzie Trupp, πρώτος συγγραφέας από το Πανεπιστήμιο της Βιέννης.
Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι ορισμένοι συμμετέχοντες ήταν πιο δεκτικοί στην τέχνη από άλλους και ήταν σε θέση να επωφεληθούν περισσότερο. Αυτό το πλεονέκτημα θα μπορούσε να προβλεφθεί χρησιμοποιώντας μια μέτρηση που ονομάζεται “αισθητική απόκριση”.
«Η αισθητική ανταπόκριση περιγράφει πώς αντιδρούν οι άνθρωποι σε διαφορετικά αισθητικά ερεθίσματα, όπως η τέχνη και η φύση.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα άτομα με υψηλά επίπεδα τέχνης και αισθητικής ανταπόκρισης επωφελούνται περισσότερο από την προβολή τέχνης στο διαδίκτυο λόγω της πιο ευχάριστες και ουσιαστικές εμπειρίες τέχνης», εξηγεί ο Edward A. Vessel της MPIEA, προγραμματιστής του Aesthetic Responsiveness Assessment (AReA).
Τα ευρήματα αυτής της μελέτης είναι ιδιαίτερα ενδιαφέροντα για άτομα που αδυνατούν να επισκεφθούν μουσεία, όπως εκείνοι με προβλήματα υγείας. Επιπλέον, τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι οι διαδραστικές εκθέσεις τέχνης και παρόμοιες διαδικτυακές εμπειρίες θα πρέπει να σχεδιάζονται με επίγνωση των ατομικών διαφορών στην αισθητική ανταπόκριση.
Η μελέτη επεκτείνει έτσι τη γνώση σχετικά με τα οφέλη και τους περιορισμούς της τέχνης στα ψηφιακά μέσα και δείχνει τον δρόμο για την αύξηση των δυνατοτήτων ευεξίας της διαδικτυακής τέχνης.
Για περισσότερα Επιστημονικά άρθρα Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/
Για να ενημερώνεστε για όλα τα Επιμορφωτικά Σεμινάρια που αφορούν την Ψυχοπαθολογία και την Παιδοψυχολογία μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/
Πηγές: https://neurosciencenews.com
Max Planck Institute