Psychopedia.gr

Mindfulness και ΔΕΠ-Υ: 4 Ασκήσεις χαλάρωσης για παιδιά

Το Mindfulness (Ενσυνειδητότητα) είναι ένα φυσικό μέσο μείωσης του στρες, ένα είδος διαλογισμού στην πράξη. Ενώ πολλοί ενήλικες χρησιμοποιούν τεχνικές Mindfulness για τη βελτίωση της σωματικής και ψυχικής υγείας, είναι επίσης μια εξαιρετική διέξοδος για τα παιδιά.

Έρευνες έχουν δείξει ότι οι θεραπείες που βασίζονται στην ενσυνειδητότητα μπορεί να είναι αποτελεσματικές για μια σειρά από διαταραχές ψυχικής και σωματικής υγείας σε ενήλικες. Αποδεικνύεται ότι οι αργές, εστιασμένες και ηρεμιστικές πτυχές του διαλογισμού ενσυνειδητότητας έχουν παρόμοια αποτελέσματα για τα παιδιά με ΔΕΠΥ, τα οποία είναι συχνά παρορμητικά, χωρίς συγκέντρωση, υπερκινητικά και ανήσυχα.

Όταν το Mindfulness χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με παιχνίδι ή θεραπεία ομιλίας, τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά θετικά. Πολλά από τα παιδιά είναι σε θέση να επιβραδύνουν τις σκέψεις και τις παρορμήσεις τους και έχουν μεγαλύτερη επίγνωση των πράξεων τους τόσο στο σπίτι όσο και κατά τη διάρκεια του σχολείου.

Υπάρχουν 4 ασκήσεις ενσυνειδητότητας που μπορoύν εύκολα ειδικοί και γονείς να παίξουν με τα παιδιά:

Πρώτη: Πρακτική αναπνοής

Ξεκινήστε διαλέγοντας ένα αγαπημένο λούτρινο ζωάκι για κάθε συμμετέχοντα. Ενώ ξαπλώνετε στο πάτωμα με τα παιδιά, τοποθετήστε ένα λούτρινο ζωάκι στο στομάχι κάθε ατόμου. Κατευθύνετε τους πάντες να πάρουν βαθιές, αργές αναπνοές, παρακολουθώντας την κίνηση του λούτρινου ζώου. Μετά από λίγο, μιλήστε για το τι παρατηρείτε να κάνει το ζώο. Το παιδί σας θα μάθει φυσικά να αυτοκαταπραΰνεται και να ηρεμεί τις υπερκινητικές συμπεριφορές.

Δεύτερη: Καθιστή άσκηση

Επιλέξτε μια ώρα, ίσως πριν από ένα γεύμα ή κατά τη διάρκεια της ώρας που ξεκουράζεται πριν τον ύπνο, και πείτε στο παιδί ότι πρόκειται να παίξετε ένα χαλαρωτικό παιχνίδι. Σηκώστε δύο καρέκλες ή χρησιμοποιήστε το κρεβάτι του παιδιού. Ζητήστε από το παιδί να καθίσει με τα πόδια του στο πάτωμα, την πλάτη ίσια και τα χέρια στα γόνατά του. Χρησιμοποιώντας μια απαλή, αργή φωνή, αρχίστε να λέτε κάτι σαν: «Επιλέξτε ένα σημείο στον τοίχο για να εστιάσετε. Κρατήστε τα πόδια σας επίπεδα στο πάτωμα και τα χέρια σας στα γόνατά σας. Εισπνεύστε όμορφα και αργά, κρατήστε το και αφήστε το να βγει ωραία και αργά. Όταν νιώθετε τα πόδια σας ή τα δάχτυλά σας να κουνούν, απλώς πείτε στο κεφάλι σας «δεν πειράζει που νιώθετε τρεμάμενοι, αλλά αυτή τη στιγμή πρέπει να είμαστε πολύ ακίνητοι». Προσποιηθείτε ότι είστε άγαλμα και το μόνο που μπορείτε να κάνετε είναι να εστιάσετε στην αναπνοή σας. Προσποιηθείτε τα χέρια σας είναι κολλημένα στα γόνατά σας. Νιώστε κάθε δάχτυλο βαρύ και σφιχτό στο παντελόνι σας. Όλα είναι πολύ βαριά και ακίνητα. Κάθε φορά που αισθάνεστε τρεμάμενοι, σκεφτείτε πού το νιώθετε και πείτε στο κεφάλι σας σε αυτό το σημείο του σώματος ότι είναι εντάξει, αλλά αυτή τη στιγμή θα είστε πολύ ακίνητοι».
Κάντε αυτό μόνο για ένα ή δύο λεπτά την πρώτη φορά και επεκτείνετε κατά ένα έως δύο λεπτά κάθε επόμενη συνεδρία. Μην υπερβαίνετε την ηλικία του παιδιού στα λεπτά που ξοδεύετε.

Τρίτη: Άσκηση περπατήματος

Μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί να αποκτήσει μεγαλύτερη επίγνωση του σώματός του με το περπάτημα, μέσα ή έξω. Πείτε στο παιδί ότι θα παίξετε ένα παιχνίδι με τα πόδια. Αρχίστε να περπατάτε μαζί, πολύ αργά, βήμα προς βήμα. Συχνά δίνω οδηγίες ενώ περπατάμε που ακούγονται κάπως έτσι: «Κάνε ένα πολύ αργό βήμα προς τα εμπρός. Νιώστε τον τρόπο που λυγίζει το γόνατό σας και τον τρόπο που αισθάνεται το πόδι σας όταν αγγίζει το πάτωμα. Όταν νιώθετε ότι θέλετε να πάτε γρηγορότερα ή πηγαίνετε σε μια στραβή γραμμή, απλώς πείτε στο κεφάλι σας «Κουράζομαι να περπατάω αργά και ευθεία, αλλά θα συνεχίσω να το κάνω». Φροντίστε να αναπνέετε ωραία και αργά. Δώστε προσοχή στον τρόπο με τον οποίο κάνει το σώμα σας να νιώθει να πηγαίνει αργά μετά από γρήγορη όλη μέρα». Μπορείτε να μιλήσετε στο παιδί για το πώς μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτή τη δεξιότητα στο σχολείο στην τάξη, περπατώντας αργά και έχοντας μεγαλύτερη συνείδηση του περπατήματος.

Τέταρτη: Παιχνίδι παγώματος

Στο τελευταίο παιχνίδι, ανοίξτε τη μουσική και βάλτε το παιδί να χορέψει ή να κάνει κινήσεις που επιθυμεί το ίδιο στο δωμάτιο. Μετά από μερικά λεπτά, φωνάξτε “πάγωσε!” Δώστε οδηγίες στο παιδί να παγώσει και να παραμείνει εντελώς ακίνητο. Κατά τη διάρκεια της περιόδου ακινησίας, δώστε την ακόλουθη διαβεβαίωση: «Παρατηρήστε πόσο διαφορετικό νιώθει το σώμα σας να στέκεται τέλεια ακίνητο από ό,τι όταν χόρευε. Προσπαθήστε να μείνετε πολύ ακίνητοι στη θέση που έχετε κολλήσει. Παρατηρήστε εάν ένα μέρος του σώματός σας θέλει να κινηθεί ή κουράζεται. Αντί να μετακινήσετε αυτό το μέρος του σώματος, αναπνεύστε βαθιά και αργά και πείτε στον εαυτό σας «είναι εντάξει που είσαι κουρασμένος ή θέλεις να κουνηθείς, αλλά προς το παρόν θα μείνεις ωραίος και ακίνητος». Το “πάγωμα” διαρκεί περίπου ένα λεπτό και τότε η μουσική συνεχίζεται. Η διαδικασία ξεκινά ξανά και το “πάγωμα” γίνεται μεγαλύτερο κάθε φορά.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Εφαρμογή Τεχνικών Mindfulness σε παιδιά με Συναισθηματικές δυσκολίες και Αναπτυξιακές διαταραχές μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/pistopoiimeno-ekpaideytiko-seminario-mindfulness-based-cognitive-intervention-se-paidia-me-synaisthimatikes-dyskolies-kai-anaptyxiakes-diataraches/

Για Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς, Παιδαγωγούς, Εκπαιδευτικούς, Ειδικούς Παιδαγωγούς, Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές και στο άμεσα ενδιαφερόμενο κοινό.

 

Για περισσότερα Επιστημονικά άρθρα Ψυχολογίας μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://psychopedia.gr/

Για να ενημερώνεστε για όλα τα Επιμορφωτικά Σεμινάρια που αφορούν την Ψυχοπαθολογία και την Παιδοψυχολογία μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ:https://www.seminars-psychopedia.gr/

 

 

Πηγή: https://impactparents.com

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο