Psychopedia.gr

Οι κίνδυνοι του να “καταπίνεις” το θυμό σου

Όσον αφορά τη διαχείριση θυμού γίνονται αρκετές παρεξηγήσεις για το ποιά άτομα μπορούν να ωφεληθούν από μια συμβουλευτική διαχείρισης θυμού. Μία από αυτές τις παρεξηγήσεις είναι ότι μόνο σε περιπτώσεις που κάποιος εμπλακεί με το νόμο, έχει προβλήματα στη δουλειά του ή σοβαρά προβλήματα στις σχέσεις του λόγω έκφρασης θυμού θα σκεφτόταν κάποιος να επισκεφτεί κάποιον ειδικό. Δυστυχώς πολλά άτομα νιώθουν έντονο θυμό ή οργή αλλά δεν το εκφράζουν. Παρόλο που εξωτερικά μπορεί να μην φαίνονται θυμωμένοι, μέσα τους “βράζουν”. Αυτό το αίσθημα ονομάζεται εσωτερικευμένος θυμός. Ο εσωτερικευμένος θυμός ενισχύεται σε οικογένειες και κουλτούρες όπου απαγορεύεται η έκφραση αρνητικών συναισθημάτων, ειδικά ο θυμός. Τέτοια άτομα κρατούν το θυμό μέσα τους και δεν τον εκφράζουν.

Ενώ τείνουμε να κρίνουμε τη σοβαρότητα του θυμού με βάση τι αντίκτυπο έχει στον εξωτερικό κόσμο οι ειδικοί λένε ότι ο εσωτερικευμένος θυμός επιδρά αρνητικά στην ψυχική και σωματική μας υγεία. Σπάνια οι περισσότεροι από εμάς θα σκεφτόμασταν να δούμε κάποιον ειδικό για θυμό που έχουμε “θάψει” μέσα μας.

Σύμφωνα με έρευνες η χρόνια εσωτερίκευση θυμού όπως η δυσαρέσκεια ανυπομονησία ευερεθιστότητα (να επηρεαζόμαστε ψυχολογικά με το παραμικρό, η γκρίνια κ.α. ελαττώνουν τα χρόνια ζωής. Ταυτόχρονα η εσωτερίκευση θυμού μπορεί να προκαλέσει αυξημένη πίεση, καρδιαγγειακές παθήσεις, καρκίνο, κατάθλιψη, άγχος και να επηρεάσει το ανοσοποιητικό σύστημα.

Πως διαχειρίζονται οι περισσότεροι την εσωτερίκευση θυμού;

Τα άτομα που εσωτερικεύουν το θυμό τους συχνά διακατέχονται από εσωτερική ένταση. Για αυτό το λόγο τείνουν να αποκτούν συνήθειες όπως το κάπνισμα, το ποτό, την εργασιομανία και την τελειομανία.

Ο εσωτερικευμένος θυμός δεν ξεχνιέται ούτε εξαφανίζεται. Όσο περισσότερος συσσωρεύεται άλλο τόσο “διαρρέει” άσχετα με τις προσπάθειες που μπορεί να κάνουμε για να τον συγκρατήσουμε. Όταν βιώνουμε έντονο θυμό, όσο και να προσπαθούμε να τον συγκρατήσουμε μπορεί να εκφράσουμε παθητικό-επιθετική συμπεριφορά, να σχολιάζουμε με επικριτικό τρόπο, να αυτοσαρκαζόμαστε είναι πειράζουμε τους άλλους με αρνητικό τρόπο.

Το κλειδί στη διαχείριση του εσωτερικού μας θυμού είναι να μάθουμε να εκφράζουμε το θυμό μας με τρόπο που να μην προσβάλει τον άλλο ή τα άλλα άτομα. Ταυτόχρονα με την εκμάθηση τεχνικών που διδάσκονται στη συμβουλευτική διαχείρισης θυμού μπορούμε να μάθουμε να εκφράζουμε το θυμό μας με πιο υγιείς τρόπους ώστε να αποφύγουμε τους ψυχολογικούς και σωματικούς παράγοντες.

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο