Psychopedia.gr

H πολλή χρήση του Google δημιουργεί μια ψευδαίσθηση “εξυπνάδας”

Η χρήση της Google έχει πραγματικά έχει “λύσει τα χέρια” και διευκολύνει καθημερινά τα άτομα παγκοσμίως, τα οποία μέσω του υπολογιστή τους με τη χρήση του ίντερνετ να μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες και να λάβουν γνώση για ότι μπορεί να φανταστεί κανείς.

Αμερικάνοι ψυχολόγοι όμως μετά από σχετική μελέτη την οποία πραγματοποίησαν έφτασαν στο συμπέρασμα ότι αυξημένη χρήση της Google μπορεί να δημιουργήσει ψεύτικες εντυπώσεις στους ανθρώπους ότι είναι πιο εύστροφοι και έξυπνοι και ότι φτάνουν σε πληροφορίες πολύ πιο γρήγορα από ότι μπορούν πραγματικά οι άλλοι.

Συγκεκριμένα οι συνεχείς αναζητήσεις μέσω διαδικτύου δημιουργούν στους χρήστες την ψευδαίσθηση της αυξημένης εξυπνάδας και προσωπικής γνώσης – ακόμη και αν κανείς δεν βρει την πληροφορία που ψάχνει, τους γεμίζει και τους ικανοποιεί και μόνο η προσπάθεια αναζήτησης.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Μάθιου Φίσερ του Πανεπιστημίου Γιέηλ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό περιοδικό πειραματικής ψυχολογίας “Journal of Experimental Psychology” της Αμερικανικής Ψυχολογικής Ένωσης, σύμφωνα με τις βρετανικές «Τέλεγκραφ» και «Ντέιλι Μέιλ», πραγματοποίησαν εννέα πειράματα με πάνω από 1.000 εθελοντές.

Από τα αποτελέσματα των πειραμάτων διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι που αναζητούν πληροφορίες στο Ίντερνετ, τείνουν να αποκτούν μια (πλαστή) αντίληψη για τις γνώσεις τους, ενώ πιστεύουν ότι και το μυαλό τους είναι πιο «κοφτερό».

Όπως είπε ο Μάθιου Φίσερ, «το διαδίκτυο είναι ένα τόσο ισχυρό περιβάλλον, όπου μπορείς να υποβάλεις κάθε ερώτηση και να έχεις πρόσβαση στη γνώση όλου του κόσμου. Έτσι, είναι ευκολότερο να μπερδέψει κανείς τη δική του γνώση με την γνώση της εξωτερικής πηγής. Οι άνθρωποι μπορεί να γίνουν τρομερά ανακριβείς για το πόσα πράγματα γνωρίζουν και πόσο εξαρτημένοι είναι από το Ίντερνετ».

Η απλή διαδικασία μιας διαδικτυακής αναζήτησης, κάνει τους ανθρώπους να δέχονται χωρίς να το καταλαβαίνουν μια τόσο ισχυρή επίδραση, που νιώθουν πιο έξυπνοι, ακόμη κι αν η online αναζήτησή τους δεν έχει φέρει κανένα αποτέλεσμα, δήλωσε ο καθηγητής ψυχολογίας του Γιέηλ Φρανκ Κέιλ. Οι χρήστες της Google και των άλλων μηχανών αναζήτησης (Bing, Yahoo κ.α.) παθαίνουν μια σύγχυση, νομίζοντας πως μέσα στο κεφάλι τους έχουν γνώσεις, που στην πραγματικότητα δεν έχουν.

«Κανονικά, όταν κανείς δεν ξέρει την απάντηση σε ένα ερώτημα, καταλαβαίνει την άγνοιά του και συνειδητοποιεί ότι χρειάζεται χρόνο και προσπάθεια για να βρει την απάντηση. Όμως με το Ίντερνετ γίνεται ασαφής η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στο τι ξέρει κάποιος και στο τι νομίζει πως ξέρει», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η αυξανόμενη χρήση των «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων και των υπολογιστών – ταμπλετών επιδεινώνει το πρόβλημα, καθώς ο καθένας μπορεί να προσφύγει στη Google κάθε ώρα και στιγμή. Όπως είπαν, το πρόβλημα θα είναι ακόμη πιο οξύ για τη νέα γενιά, που είναι χρήστες του διαδικτύου από πολύ μικρή ηλικία.

Οι αμερικανοί ψυχολόγοι προειδοποιούν ότι αυτή η αυταπάτη περί προσωπικής γνώσης μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις σε διάφορα πεδία, ακόμη και στην πολιτική ζωή και γενικά σε κάθε στιγμή που πρέπει να ληφθεί μια απόφαση όπου «παίζονται» πολλά.

«Στις περιπτώσεις που οι αποφάσεις έχουν σοβαρές συνέπειες, είναι σημαντικό οι άνθρωποι να μπορούν να διακρίνουν τις πραγματικά δικές τους γνώσεις και να μην νομίζουν ότι ξέρουν κάτι που στην πραγματικά δεν γνωρίζουν», τόνισε ο Μάθιου Φίσερ.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο